AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.069

Olja till fördelningslåda, manuel låda.

ba
13
bammoj666
BMW x3 år 16
Hejsan tänkte höra vad ni rekommenderar för Olja till fördelningslådan.

Manuel låda Bmw x3 Årsmodell 16. Motor B47.

Och var köper man den? Ska det vara någon typ av Longlife? Är det bäst att köpa den hos BMW.

Är dålig på detta, hoppas på svar.

Vänl Häls Bammoj

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljan till fördelningslådan heter DTF-1 och är en specialolja, köps förslagsvis hos BMW. Du behöver bara en halvliter ungefär men de säljs i enlitersflaskor.

Växellådsoljan är i grunden en mer konventionell "helsyntetisk" (när jag rotade i detta inför mitt byte av oljor i diffar och växellåda, visade det sig vara en högraffinerad hydrocrackad mineralolja av typ-III som basolja) olja och här kan du givetvis köpa oljan hos BMW men det finns ett antal oljor på marknaden som motsvarar den.
Jag valde Red-Line-Oils oljor i växellådan och diffarna då de har äkta helsyntetiska oljor av mycket god kvalitet. Faktum är att förbrukningen sjönk något efter oljebytena. Ca. 1-2 cl/milen kröp förbrukningen ner i färddatorn under samma körprofil. Låter kanske inte mycket men ger ca 45 liter diesel över 3000 mil och det blir mer än 700 kr = mer än oljan kostade...

Fördelningslådan bytte jag inte på då fördelningslådan byttes ut för ca 6000 mil sedan. Tänkte byta olja på den till våren och då använda BMW-originalolja i den.

Vill du göra det enkelt för dig, köper du oljorna hos BMW....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ba
13
bammoj666
BMW x3 år 16
Vill tacka för ett jättebra svar. Då vet jag betydligt bättre.

Tack så mycket. Åker till BMW och köper.

Häls Bammoj.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.