|
|
|
|---|---|
|
Lite snopen, ska byta oljefilter och oljefilterhållare , den man trär filtret på,saknas när locket kom av. Är det av vital betydelse attt ha den eller kan jag rulla vidare? | |
|
Vilken bil/motor är det? Generellt har hållaren i locket en vital betydelse då den oftast är "pluggen" nere i filterhuset som täpper igen dräneringshålet - utan pinne/hållare rinner oljan ner i tråget igen utan att passera filtret...dvs. oljan filtreras inte. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Minns inte längre exakt hur ändringen ser ut eller när den gjordes, men ”spiralkärnan” i oljefiltret övergick vid någon tidpunkt från att vara en del av filterhuset till att vara en del av filtret. Länk (Nu valde jag för enkelhets skull min egen bil, men ”cross reference” visar att ändringen gäller en rad modeller.) /Lennart |
|
|
Det är en n52,rak 6:a, bensin |
|
|
Olika motorer har lite olika lösningar men om vi tar M52/52tu/54 som exempel, så har det två små o-ringarna #5, funktionen att täta tappen som går ner i dräneringshålet i oljefilterhuset. När locket skruvas av dras tappen upp och oljan i filterhuset rinner ner i tråget. Länk Utan tapp rinner oljan ner direkt i tråget utan att filtreras... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På N53 verkar funktionen vara densamma om än i ett lite annorlunda utförande... Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.