|
|
|
|---|---|
|
Snubblade på denna video Äntligen får man säga, ett objektivt och korrekt utfört test mellan Xdrive och Quattro. mkt intressant! | |
|
Tack för länken. Jag håller med om att denna film är en av de mest objektiva jämförelsetester jag har sett. De olika systemen har lite olika filosofi som löser problemen på olika sätt. Det jag ser i snöbacken är att xDrive låser kopplingen helt vid start och låga farter vilket ger bilen ett försprång. I xDrive väntar man med att bromsa spinnande hjul och i första hand justeras fördelningskopplingens ingrepp. Det framgick lite i den kurviga sträckan där det togs upp att Audin fick använda sig av att bromsa de olika hjulen för att justera momentets fördelning mellan axlar och hjul. Sen att BMW:n snabbare stryper gasen viid slirning än vad Audin gör är kanske mera säkert då BMW:n är mer överstyrd än Audin vilket gör att jämförelsen med säkerhetssystemen inkopplade blir lite vanskligt. Dock tog filmen inte upp om urkopplade antisladdsystemet i BMW:n var helt urkopplad eller kördes i TRACTION-läget (vilken jag tror att det gjordes) Ganska jämnt skägg mellan systemen. Två olika principer som löser problemen på olika sätt. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
En relativt stor skillnad mellan Audi och BMW är väl att i grunden innan systemen börjar justera/kompensera allt för mycket är att BMW har valt att ha mer kraft till bakhjulen och Audi har valt mer kraft till framhjulen. Det ger lite olika för- och nackdelar i olika situationer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fast det stämmer inte längre. Det är 60/40 split på Audin och har varit i flera år. Länk Tycker det var ett väldigt bra och balanserat test också. Audin tar flera segrar och BMWn tar ett par stycken. Har ägt båda och helt ärligt - vid vanlig trafik märker man ingen skillnad. Det är så hög nivå på systemen att det krävs handlingbana osv för att bena ut skillnaderna. Båda funkar utmärkt vid allt som man kan kräva av en "vanlig" familjebil. Har också haft en Subaru Outback som enligt många ska vara så oerhört fantastisk - märkte ingen större skillnad mot den heller ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.