|
|
|
|---|---|
|
Har köpt hjul från bythjul.com med Huf sensorer till vår f31(2019). Tyvärr kan jag inte få dom att hittas av bilen. Har försökt via idriven ett antal ggr. Oftast stannar den på 0% men några gånger har den tagit sig till 49%. Bythjul är inte mycket till hjälp, de hänvisar bara till verkstad och jag har hört med flertalet men ingen verkar hålla på med dessa🤔. Någon här som har ett tips? Finns tex någon billig handenhet man kan köpa på eBay/Wish som funkar till den här sortens sensorer? | |
|
Intressant, jag funderar också på att beställa från Bythjul men då kanske man ska undvika Huf? Någon som vet om BMW är känsliga för vilken TPMS sensor man har? Finns en sort som heter Alligator, men frågan är om den funkar bättre? |
|
|
Om du vet vilka sensorer Bythjul har skickat kanske denna sida kan hjälpa för att kolla kompatibilitet? Länk |
|
|
För att citera youtubern "Gör det med RW" som håller på med bilvård: "Och sådan här glykol kan man köpa var som helst på macken, men det gäller inte er som köper BMW därför att ni måste åka till BMW och kontrollera så ni har rätt färg och den kostar 215 kr/liter iställer för 29 på macken och ni behöver ca 12 liter. " Köper man billigt så köper man ofta dyrt, så är det tyvärr. |
|
|
Varje vinter och vår är det samma sak. Jag har bojkottat tpms och rdc. Kodat om det till rpa istället, som bilar innan 2015 klarade sig väldigt bra med. För att besvara TS, är du säker på att du har rätt mhz på dem? 3-serie har 315 och 5 serie har 433. www.facebook.com/bmwkodning |
|
|
Har mailat bythjul nu för att få reda på vilken typ de monterat i mina hjul. |
|
|
Hej Jag jobbar som teknisk support på ett företag som säljer sensorer till däckverkstäder. Frekvens har inget med detta att göra - alla bilar på den europeiska marknaden har 433 Mhz - man ser 315 Mhz bara på vissa privatimporterade från USA. Däremot kan man inte bara ta vilken sensor som helst med 433 Mhz i att det finns olika tillverkare, generationer och protokoll. Man måste ha korrekt sensor till bilmodellen. Den nya 3-serie from 03/2019 heter G21 istället för F31. G21 modellen har inte samma originalsensor som F31. Jag misstänker du har kanske fått till fel varianten.. Hitta en däckverkstad med TPMS diagnosverktyg för att testa att trådlöst läsa av sensorerna - du behöver inte åka till BMW, de flesta bra däckverkstäder har testverktyg, finns på alla de stora kedjor m.m. Om de testar att läsa av både som F31 eller G21, då ser ni rätt snabbt om du har rätt sort, samt om alla 4 sensorer funkar - det räcker att en har fel för att bilen inte slutför kalibreringen. De flesta bra däckverkstäder idag jobbar med universella/programmerbara sensorer - men dessa får man diskutera separat. De kan konfigureras/programmeras (med diagnosverktyget) till vilken originalsensor/protokoll de ska imitera. Utan programmeringen är de helt tomma och fungerar inte till någon modell.. Om dina sensorer är till fel modell och om du har tur att de har monterat programmerbara sensorer, det kan vara möjligt att trådlöst programmera om sensorerna till korrekt modellen. Men i så fall får man reda ut vilken sorts programmerbar sensor de har monterat för att veta vilket verktyg man behöver. |
|
|
Återkopplar! Åkte till bmw igår och dom kunde/ville inte hjälpa men åkte sedan vidare till en euromaster verkstad. Dom konstaterade att en sensor inte svarade och tydligen var defekt. Den byttes ut och nu fungerar det. Det sitter universal av märket Huf på men man bytte till en cob men som sagt det funkar ju. En notering från min sida är att många verkstäder verkar ganska okunniga på detta med Tpms. Var på flera ställen och frågade men dom vet inte att dom kan hantera alla typer av universal utan tror bara dom kan hantera sina egna märken.🤔 |
|
|
Ja... det är tyvärr som i alla yrken att kunskapsnivån varierar en hel del. Men de verkstäder som säljer många däck till nyare modeller ska kunna detta. Men också inte ovanligt att vissa missförstår det du nämner. Cub är ett av de vanligaste diagnosverktyg, och deras verktyg kan "programmera" endast Cubs egna ersättningssensorer, men kan läsa av / testa vilken märke som helst. Euromaster och andra kedjor har även Ateq verktyg - dessa är både mer avancerade samt mer öppna och kan programmera Huf och ett antal andra märken - Länk |
|
|
Jag har köpt två gånger till F31 från bythjul, till en 2015 årsmodell samt senast 2018. Bpda fungerade bra, till 2015 F31 så tog det säkert 30-60mi körning innan signalen hittades, nu senast förra veckan till 2018 årsmodellen så ca 5min körning och det var fixat. Dock blev den länge kvar på 49% |
|
|
Jag har samma problem med min 330e från 2017 som inte kunde hitta de nya TPMS sensorerna från More combi i vinterhjulen. Länk Återförsäljaren Safetyseal.se påstod att de sålt till många 3 serie och funkade. De förprogrammerade till just min bil. Stannade på exakt 49% länge sen blinkade det varningslampan.. Försökt igen och igen men samma skit hela tiden.. Suck.. Var förbi en däckverkstad och de kollade och kunde läsa av sensorerna utan problem med ett diagnosverktyg. De fattade inte varför bilen inte kunde hitta dom.. Tips på vad jag skall göra? |
|
| Programmera bort skiten | |
|
Fick också hem mina däck från bythjul.com och har också HUF TPMS (artnr 168658) och fick lagt på dom idag på däckia. Förloppet stannade precis som Magnlar på 49% och sen pep att det inte gick att läsa av däcktrycket. Ska göra ett nytt försök på vägen hem från jobbet och se vad som händer. @mikboi, både ja och nej, jag för min del anser att det är en bra funktion att kontrollera däcktrycket, speciellt om man har RFT däck där man inte märker av en punktering eller pyspunka lika lätt. Fick en skruv i däcket med pyspunka som följd på min första BMW, där varnade den ju bara att något inte stämde så jag fyllde på luft, hade jag haft TPMS så hade jag kunna se vilket däck, och följa upp det bättre. Får man en indikering när man t.ex. kör på motorvägen så vill man ju kolla upp trycket i däcket och på vilken sida det är (inte kul att byta däck/spreja i däckreperation på vänstersidan på E6:an på natten) så man kan vida åtgärder. /P-O |
|
|
@P-OA: klart det finns fördelar med rdc, att se inviduellt däcktryck är en. Men även med rpa så ser man vilket hjul som som har lågt tryck, inte exakt hur lågt, men man ser iallafall vilket. Man kan ju koda tillbaka rdc när man vill. www.facebook.com/bmwkodning |
|
|
@haack ok, hade RPA på min första BMW (E87 116d) och den visade inte vilket däck, bara att det fanns ett däck som hade lågt tryck (i mitt fall höger bak). Men då finns det ytterligare en mer avancerad variant som visar vilket däck (antar på 5-serien och upp av "E" serien?)). Ontopic: måste köra in till däckfirma och be att de kollar sensorerna, stannar vid 49% och sen är det stopp. En fundering, när däcken kom så kom alla 4 med små lappar runt ventilen som det stod, VF, VB, HB, HF för vilket däck som skulle vara var, är det så att sensorerna är programmerade för att vara på en viss position och när däckfirman monterade dom så har de vänt på dom med detta som orsak? Bara en fundering... /P-O |
|
|
Jag har TPMS på min 530 från 2011. Det behövs inget speciellt om man skiftar runt hjulen. Bara en vanligt initiering av systemet. För det mesta skiftar jag mellan fram och bak för att få ett jämnare däckslitage. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Fick svar från Bythjul.com: Tråkigt att höra att dina TPMS ventiler inte fungerar som dem ska. Här rekomenderar vi att du tar kontakt med en Autoexperten verkstad som ska ha ett verktyg som heter "VDO TPMS PRO" som används för att se vad det kan vara för fel på dina TPMS ventiler. Kom ihåg att spara på kvittot så detta kan skickas in till oss så att vi kan täcka eventuella utgifter. Dessvärre har vi inte någon mer info om HUF sensorerna. Körde inom en Autoexperten verkstad och fick ett litet märkligt svar. Vad dom gjorde (på den firman i alla fall) var att de läste av sommardäcken och kopierade datan för respektive TPMS-sensor och överförde det till respektive sensor i det nya däcket beroende på var däcket är monterat... Så i värsta fall så vill de ha in däcken också. Ska köra inom däckia imorgon och höra med dom innan jag går vidare med något. /P-O |
|
|
@P-O I TPMS system får varje sensor ett unikt ID-nummer och det är dessa bilen lär sig för att para ihop sensorerna till bilen. Det de vill prova är att klona ID-numren från sommarhjulen till vinterhjulen så man behöver inte kalibrera om när man skiftar hjul (kloning är endast möjligt med universala sensorer i att de är omprogrammerbara). Det borde inte behövas på BMW i att de är självlärande, men värt att testa om det har strulat. Vanligt att man klonar på andra bilmärken t.ex. äldre Toyota där man behöver OBD-verktyg för att lära in nya sensorer, men många verkstäder klonar ID-numren som standard för att slippa fundera på inlärningen till bilen. |
|
|
Svängde inom Däckia imorse för att efterdra bultarna. De passade samtidigt på att kolla sensorerna i alla däcken. Alla däck utom det däck som sitter på höger bak svarade och identifierade sig inom 1 sekund. Däcket på höger bak gav ingen signal trots upprepade försök. Felaktig sensor antagligen som i Kulutanv8?:s fall. @Kulutanv8? skickade du in kvitto etc till Bythjul? Det är ju bra om de får reda på detta, om HUF sensorer genererar en massa supportärenden så lär de ju tillslut sluta med detta märke (får man ju hoppas). Jag kunde bara välja HUF när jag beställde. Så ett allmänt råd om ni köper däck på nätet med TPMS sensorer, låt alltid däckfirman kolla upp så TPMS sensorn svarar innan däcken läggs på... /P-O |
|
|
Vet ej om detta stämmer eller om verkstaden jag var på för några år sedan var ute och cyklade. Men jag hade då problem med en TPMS-sensor som inte svarade vid försök till avläsning av handenhet. De sa då att sensorerna går ner i vila och ibland inte vaknar och att det då kan hjälpa med att släppa ut luft så det bara är kring 1 bar kvar, sedan fylla upp igen till rekommenderat värde. Någon som vet om detta stämmer? |
|
|
@psychozz intressant, fick dock inte möjligheten att testa det då bilen var på verkstaden idag och läste ditt inlägg imorse. TPMS sensorn i höger bak var kass från leverans och byttes så får hoppas att Bythjul.com visar att de är seriösa och betalar räkningen som de lovade. /P-O |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.