AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.459

Drog sönder hjulbult/hål. Hur gör jag nu?

On
114
Onelife
118i -18 F20
540iX -18 G31
Skulle byta till vinterdäck på sambons F20
Hade lite för bråttom och råkade dra sönder gängorna på en av bultarnas yttersta varv så nu får jag inte in den och hålet verkar också ha gått. Har provat med annan bult utan framgång.
Vad måste bytas?
Vad kostar det?
Kräver det specialverktyg eller klarar jag det själv?
Är det bara de yttersta gängorna som fått sig en törn går det nog att fixa till med en gängtapp. M12 är det som gäller. En ny bult med såklart.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...skulle tro att det är M14x1,25!

Gängtapp kan funka om man är försiktig.

Annars finns det möjlighet att sätta i helicoil-gänga eller motsvarande om hålet är helt förstört.

Är det fram eller bak?
Är det bak- eller fyrhjulsdrift?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
On
114
Onelife
118i -18 F20
540iX -18 G31
Tack för snabba svar.
Det är vänster bak.

On
114
Onelife
118i -18 F20
540iX -18 G31
Bakhjulsdrift
Tack för korrigeringen Johan, helt rätt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
NGV11, det är lätt hänt att blanda ihop gängorna då tidigare BMW-modeller har haft M12x1,5 sedan urminnes tider... ;)

Tror de ändrade det i samband med F-serierna.

Mvh
Johan B

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Fästa hjulen med bult är nog igen bra idé, testa skruv istället.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
M14x1,25 är en fingänga så det är troligen svårt att hitta en tapp som inte är för proffsbruk=dyrt.

Om du inte sabbat mer än ett eller två gängvarv går det bra att fila en fas med en rundfil för att få bort den havererade gängan. Det blir tillräckligt många gängvarv kvar ändå.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Glöm inte bort E65'ans oddballe i form av M14x1.50 hjulskruvar :-) Det var bara E65'an och någon X3/X5 som fick M14x1.50 men inga fler. Lätt att göra fel där!

Usch, inte roligt - men grunden till detta problem har nog lagts tidigare för även om man drar lite hårt så brukar de tåla en hel del.

Nu vet jag inte i vilken ordning allt hände (drogs gängan sönder när skruven lossades eller drogs gängan sönder när skruven drogs åt) men jag skulle gissa på att eftersom hjulskruvens yttersta gängor är trasiga så har dessa trasiga gängor även skadat alla gängor som sitter i flänsen/hjullagret (för jag gissar att det var trögt att skruva ut den skadade hjulskruven).

Eftersom det tydligen är lika illa med en frisk hjulskruv så är gängorna i flänsen/hjullagret skadat. Kort och gott måste gängorna på flänsen/hjullagret åtgärdas, samt den skadade hjulskruven ska slängas (de andra ska också inspekteras för skador eller tecken på att de blivit dragna för hårt).

Swedol har exempelvis M14x1.25 (VT-49544, 173 SEK + moms) gängtapp, brukar bli att man pinnar in där för diverse saker. Det brukar dock vara beställningsvara i flera butiker.
Men är man inte van vid gängning och gängtappar är det väldigt lätt i denna typ av fall att göra mer skada än nytta. Det är lätt att "hamna fel" med gängtappen och förstöra gängorna ännu mer (speciellt när alla gängor troligtvis är trasiga och det är relativt sett väldigt få gängvarv på flänsen/hjullagret sett till skruvdiametern).

Så vetitusan om jag inte hade dragit dit hjulet med fyra hjulskruvar och tagit bilen till en verkstad.
92
2
92matte
M235 F22 -14
Jag har samma problem. jag har 1-3 st bultar som blir gängkassa direkt när jag muttrar på dom i navet. Har testat att köpa nya bultar men dom blir runda direkt längst "ut" på bulten alltså där de skruvas åt först så att säga.

Jag har m14x1.25 bultar, kan jag "rensa upp" i hjulnavet med en gängtapp i rätt dimension eller hur ska jag fixa det?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Ja, det låter ju definitivt som att gängorna i navet är skadade (och förstör skruvar som gängas in).

Jag antar att det gick ovanligt trögt både att ta bort de gamla hjulskruvarna men även att skruva i helt nya hjulskruvar?

Vet inte hur vida känt det är - men passar på att nämna det.

Hjulskruvar ska man hur lätt som helst kunnas skruvas dit endast med lätt grepp mellan tumme och pekfinger. Det här gäller nya bilar såväl som mitt vinterskott MY 1996.

Är det smuts och skit i navens gänghål brukar jag rensa dessa med WD40 följt med bromsrengöring med hjälp av en lite borste.

Hjulskruvarna rengörs självklart också vid behov. En skadad hjulskruv kastas omedelbart.

Tänk på att det räcker att man tappar en hjulskruv lite olyckligt på ett hårt underlag så kan de yttersta gängorna ta skada och de kommer sen att skada navets gängor när man skruvar dit hjulskruven.

Ett vanligt problem är dock att man har för långa hjulskruvar och de sticker ut en bra bit på baksidan av navet. Den delen av gängorna som sticker ut rostar ju såklart något så vansinnigt och när man sedan lossar hjulskruvarna så drar man dessa rostiga gängor genom navet och man kan riskera att skada navets gängor.

Är problemet begränsat till ett enda hjul/nav?

Men yes - låter som flera hål i navet har skadade gängor.

Ta loss hjulen och kolla vilka navgängor som är friska eller inte.
Som nämndes tidigare så ska man med lätthet kunna skruva in en hjulskruv i en frisk navgänga med bara lätt grepp om hjulskruven mellan tumme och pekfinger.

Men det låter som att de där gängorna i naven/navet går att rädda.

I en perfekt värld så använder man sig av en gängrenoveringstapp för att återställa skadade gängor - men i de flesta fall går det precis lika bra med en vanlig gängtapp.

Jag rensar gängor så ofta så det var försvarbart för mig att investera i olika typer av gängrenoveringstappar.
För de allra vanligaste gängorna så fungerar en sådan här sats bra (men det dyker alltid upp en gänga som inte finns med där)
Länk

Just M14x1.25 är ju lite ovanlig (det är fin-fin-gänga så att säga då M14x2.00 är den vanliga grovgängan som finns överallt och M14x1.5 är den ovanligare fin-gängan och M14x1.25 är den ytterst ovanliga fin-fin-gängan) men samtidigt inte alltför ovanlig då det är en vanlig gänga för hjul men även för tändstift - så det finns en del gängrenoveringsverktyg där ute.

Så gängtapp för M14x1.25 finns (trots det är en udda gänga enligt standarden), alltifrån Biltema till Swedol har denna.

Men hittar du ett gängrenoveringsverktyg för M14x1.25 är det ännu bättre.

Sen en liten detalj efter man införskaffat ett dylikt verktyg - det krävs lite finess och tålamod att få det rätt - det är annars lätt att göra ännu mer skada. Så alltså inte dit med verktyget i Milwaukee 28V Fuel cordless och gå all-in som en silverrygg och köra fullt spett så det ryker :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Råkade ut för en plötsligt skadad gänga på en tjänstebil. Det var första bytet till sommarhjul efter vintern så det förvånade mig väldigt att något kunde skadats. Det var jag själv som monterade vinterdäcken och de drogs för hand och med momentnyckel.

Nåväl, tydligen kan sånt hända trots att man är försiktig och jag åkte till euromaster och de bara drog fram en gängtapp ur skåpet, plockade fram en ny skruv, och 20 sekunder senare var det fixat. De tog inte ens betalt.*

ergo: Håll inte på och köp en massa verktyg och försök själv utan åk till någon som redan har verktygen istället. Det kommer inte bli särskilt dyrt.

* de fick betalt för att laga en punktering samtidigt som jag hade på övriga däckuppsättningen.
92
2
92matte
M235 F22 -14
Ja det var väldigt trögt att få ut hjulbulten. Vi fick köra på högsta momentet på milwaukee knackarn så släppte den till slut.

Det är fram jag har problem, 1st på höger fram var svår att få ut och 2/3 st på vänsterfram. De som monterat dessa hjul en gång i tiden har nog gjort de väldigt snabbt och DÅLIGT.

Jag har en Euromaster 10min ifrån där jag bor, kanske dom kan hjälpa mig då jag även har ett däck jag behöver laga punka på =) (Däck jag har liggandes som ändå ska säljas).

Eller ska jag köpa mig en gängtapp på swedol för ca 230kr och köra med en sån gängtappshållare för ca samma peng? De va bara där jag kunde hitta just m14x1.25 nämligen när jag googla som hastigast.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, låter inte som du har någon större "verktygsrepertoar" eller någon större sannolikhet att du kommer att få användning av den i framtiden. Du verkar inte heller ha någon gängtappshällare/svängjärn och då måste du skaffa det också.

Då är det ett bättre alternativ det som Löwet beskriver. De kan då gå över och syna alla gängorna i vänster och höger fram och få allt annat fixat på en och samma gång (de är ganska vana vid skadade gängor).

Alla har vi olika situationer, jag exempelvis använder dylika verktyg kors och tvärs och det dyker hela tiden upp situationer då jag måste ha både det ena och det andra - så för mig är det värt det. Men för majoriteten är det inte det.

Swedol : gängtapp m14x1.25, art-nr 6449544, 228 SEK
(beställningsvara i de flesta butiker men exempelvis Malmö har)

Biltema : gängtapp m14x1.25, art-nr 18-373, 45 SEK

Den från Swedol har ju såklart mycket högre kvalitet,
så ska man faktiskt gänga hål i någon som helst omfattning,
så är den värd det i längden.

Jag undrar om det här lite "modernare" M14x1.25 hjulskruvarna är lite enklare att crossthread'a (vad tusan heter detta på svenska) än "de gamla hederliga" M12x1.50 i kombination med att tillgången till extremt kraftfulla sladdlösa mutterknackare ökat explosionsartat?
Å andra sidan så stod ju var och varannan Svensson och tog i för kung och fosterland med fälgkors och allehanda varianter att förlänga hävarmen så de blev blåa i ansiktet på sina Volvo's - där drogs nog många hjulskruvar ut till sin dubbla längd... Minst...
Och däck- och hjulföretagen har ju inbördes alltid tävlat om vem som kan dra åt hjulskruvarna hårdast. Det ska finnas ett vandringspris har jag hört, men aldrig sett det...
Så det kanske inte har blivit värre - nog bara jag som blivit känsligare/äldre :-)
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
"crossthread" skulle jag nog översätta till snedgängad. Kombinationen av sladdlösa mutterknackare (i form av att fler använder maskiner i stället för fälgkors) och fingängad skruv gör nog att det är lättare att snedgänga hjulskruvarna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skuren gänga kan man ibland rädda med gängtapp eller gängfil. Det senare är väl kanske iofs. inget som gemene man har i verktygslådan...

Någon gång har jag räddat skuren gänga (inte hjulskruvar, utan "enklare" förband) genom att ta en skruv i rätt dimension/rätt gänga och fila ett eller flera längsgående spår och på så vis tillverkat en "primitiv" gängtapp - bäst är då att gänga från andra hållet så du får styrning av de friska gängorna när du når de skurna dito. Det kan iofs. vara knepigt om man inte kommer åt att gänga in från andra hållet.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.