AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.241

Oljetryckskontakt n43motor

Ma
4
Martin Ä
528iA Touring -99
Var sitter oljetryckskontakten på en 120i 2008 n43 motor

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På N46 sitter det på vänster sida på blocket (under insuget).

Nu är N43 uppföljaren till N46, men jag är 99.99% säker på att det är samma på N43 som på N46.

Om man ska komma åt den så borde det enklaste vara att ta bort generatorn (istället för insuget), men inte helt säker (kan säkert variera från dessa olika motorfamiljer).
Ma
4
Martin Ä
528iA Touring -99
Stämmer som du säger, jag hade fått fel kontakt, överallt man beställer så är det en enpolig men den ska va tvåpolig det var därför jag trodde den fanns någon annanstans på motorn, verkar bara finnas original att köpa.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha... Med "överallt" antar jag lågpriskedjorna som doftar billig parfym?

Vad de visar när man uppger en bilmodell har i många fall ingenting med ens bilmodell att göra - jag vet inte hur många gånger jag hittar helt galna saker. Detta är ett ännu ett praktexempel i en lång rad.

Gillar inte alls dessa lågpriskedjor... Usch, nu fick jag kväljningar...

De mer respektabla affärerna visar inte någon oljetryckssensor när jag matar in ovan nämnda modell - för jag tror inte den är vanlig på efterhandsmarknaden (om den ens finns) - för de har inget som passar den motorn och då visar man heller ingenting!

Stämmer, min motor (N46) har om jag minns helt rätt en oljetryckssensor med endast ett stift (fast kontakthuset är gjort för två).

Men du har N43 (vilket är efterföljaren på N46) och nu när du säger det så verkar den ha en annorlunda oljetryckssensor och jag tror faktiskt den har tre stift till och med!

Dubbelkollade i elschemat och det stämmer - oljetryckssensorn till din motor har till och med tre stift.

Nu när jag tänker efter så förstår jag varför. Den där oljetryckssensorn är mycket mer än en simpel brytare för ett visst tryck, den är en komplett trycksensor som kan rapportera tillbaka exakt vilket oljetryck det är. Detta behövs för N43 fick ju ett mer avancerat oljeförsörjningssystem med variabelt oljetryck/oljeflöde. Kort och så övervakar motorstyrsystem ett antal parametrar och baserat på varvtal, motortemperatur och last så mappar den ett önskad oljetryck och den styr alltså både oljepump och oljetryck via solenoider för att uppnå detta. Ett ganska komplext system till skillnad från en simpel oljepump driven direkt från vevaxeln och en simpel oljetryckssensor. Men eftersom bilarna bara görs större och tyngre vilket ökar bränsleförbrukningen så tar man till alla trix och avancerade metoder för att kunna bibehålla bränsleförbrukningen på en rimlig nivå.
Ma
4
Martin Ä
528iA Touring -99
Japp du har helt rätt och den finns bara att köpa med bmw origialnummer. Kostar bara ca 400 kr så det väl inget att fundre på, då vet man det passar och slipper en massa besvär som att bytet två ggr

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.