AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.652

Intressanta info elbil

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...frågan som jag tycker man bör ställa är: kommer elförsörjningen att räcka till när allt fler bilar skall laddas via elnätet?

Här kan man väl tänka sig att både produktions- och distributionsleden kommer att gå på knäna!?

Och man får inte glömma att vi INTE är en isolerad elmarknad, nu både säljs och köps el till och från Sverige.
Man kan väl misstänka att efterfrågan av el kommer att öka framöver och att många länder måste kompensera detta med fossila drivmedel för att producera den. Så elmixen kan mycket väl bli mer miljöbelastande i framtiden.

Sedan är jag personligen 100% övertygad om att det inte kommer att bli billigare för enskild bilägare att köra på el, i förhållande till vad det är att köra bensin/diesel idag - det kommer staten att se till att justera skattesatser mm. så att nettoinkomsten från bilarna inte minskar över tiden.
Däremot kommer staten att locka in bilägarna för att köpa elbilar i början, precis som de gör nu med olika skattesubventioner...

Etanol- och RME-spåren ser jag inte på något annat sätt än en förtäckt jordbrukspolitik...båda spåren är väl i det närmaste döda nu!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
@Grelle Vet precis vad det innebär, men det jag menar är att dåligt producerad el i Tyskland påverkar oss troligtvis mer än bra producerad el ifrån Norrland. Framförallt om man bor södra Sverige.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Johan B, först och främst så drar inte en elektrifiering av fordonstrafiken så mycket som man kan tro. Sedan så går det bra att bygga nya kraftverk. Det har inte gjorts i samma skala som skedde under 1910-1980-talet för efterfrågan har inte ökat i samma takt som förr. Detsamma gäller elnätet. Allt elnät och alla kraftverk vi har har byggts och fler kan byggas så länge det finns en tydlig efterfrågan.

Sverige är inte en isolerad marknad. Vi är tätt förbjudna med fastlandsnorden. Men att leverera inom där har begränsningar och att leverera utanför där har ännu större begränsningar. Att skicka el till andra länder är inte som att frakta bilar från Torslanda till andra marknader. Vi är INTE en helt öppen marknad utan tydliga flaskhalsar finns. Om den var helt öppen skulle ju inte priset skilja. Länk

Sen att staten kommer beskatta elbilar är ju lika givet som att jorden snurrar. Staten har stora utgifter och någon ska ja betala för allt.

Homeros, vad menar du med bra och dålig? Varför påverkar det mer i södra än norra Sverige. Då tänker du på något annat än CO2?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grelle, visst kan man bygga nya kraftverk men varje gång det kommer på tal så blir det ett jäkla liv på vissa grupper, inte minst miljöpartiklarna. Vattenkraften ska inte byggas ut för att bevara lokal miljö där, kärnkraften ska inte byggas ut för den är "farlig" - faktum är att dessa två produktionskällor står för ca 80% av vår nuvarande elproduktion.
Vindkraft står väl för runt 10% om jag minns rätt, men fråga dem som bor i närheten av vindsnurrorna vad de tycker om förfulningen av landskapet och oljuden som de genererar! ;)

Kapacitetsbrist finns redan nu på vissa håll i landet som gör att elnätet inte klarar högre belastning.
En siffra som jag har hört nämnas är att elbilsflottan i framtiden kommer behöva ca 8% ytterligare kapacitet mot vad vi har i dag i elförsörjningen totalt och då kan man nog anta att stor del av den ökningen kommer att ske i redan nu klena nät i bostadsområden.

Vi får inte glömma att hela Europa står inför detta problem och då kommer säkerligen efterfrågan på elexport från oss att öka med allt vad det för med sig.

Jag tycker att mycket i el-bilsdebatten tenderar att hamna i "det löser sig säkert-svar" så fort olika problem lyfts till ytan.

Jag misstänker att det mesta går att lösa men det kommer inte att vara gratis och det är som alltid den enskilde individen som kommer att få kostnaden till slut...och det kommer att leda till andra miljöbelastningar både lokalt, regionalt och globalt. Visst kan elbilar lösa vissa problem men även skapa andra!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så är det ju alltid. När ny fabrik ska byggas vill alla ha jobben i regionen, men ingen ful fabrik. Ingen vill ha tågspåret nära sitt boende, men byn/staden ska ha tågstation. Staden ska ha central flygplats men inga plan ska flyga över dem. Det är inget nytt under solen.

Elnätets kapacitetsproblem beror primärt på att Svenska Kraftnät legat på latsidan och med långa byggprocesser så tar det lite tid att vända ”färjan”.

Klart det finns problem med allt. Men olika problem är olika stora. Bygga elnät/vindkraft är mycket enklare än att hantera höjda vattennivåer så städer kommer under vatten, ökade bränder, migrationsströmmar pga tork eller annan obebolighet. Att ignorera dem som är mycket svårlösta på annat sätt jämfört med att byta drivmedel i bilen är lika vanligt.

Det blir ju lite att slå in en öppen dörr, klart det kostar. Men det kostar också att inte göra något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.