AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
889

Byta bakre torkarmotorn E91

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Den bakre torkaren har slutat fungera. Den fastnar efter ett par centimeter när man kör igång den. Öppnar man shoppingluckan går den att röra fritt. Därför borde vara själva motorn som har gett upp.
Har aldrig bytt denna så vet inte hur det ser ut där bak.

Behövs det något annat än själva motorn (nr 10) när man ska byta?
Länk
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Jag skulle plocka ur axeln först för att verkligen säkerställa att de är själva motorn som har gått sönder, standardfel att axeln ärgar ihop jag kunde röra min axel lite också men sen blev det tvärstopp löste sig med en smörjning rengöring och nytt fett.
Wo
6
Woiz
325i e91 -06
Fast om metall pinnen på insidan av luckan följer med när du rör torkarbladet (med luckan öppen) så har den ju inte ärgat fast. Du kan annars bara prova dra åt mutter som håller torkarbladet på plats för att se att den inte slirar mot axeln.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
På Grabbens e39 så kommer torkaren halvvägs sen slutar den. På den är det glasluckan som inte är riktigt rak så funktionen är bra, motorn går som den ska och torkaren kärvar inte men eftersom luckan är skev går den bara halvvägs 1 gång.

Kan det kanske vara nåt liknande på din?

Niklas

Fransosen
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Plocka isär motorn så hittar du säkert en ansenlig mängd rost runt axeln och kuggdrivningen. Fin smärgelduk och fett skapar nytt liv i den. BMW har haft samma svaghet i denna typ av motorer sedan de första ljustorkarna kom 1974.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kanske får plocka isär och kolla hur det ser ut innan man köper nåt nytt.

Att det är nåt runt glasrutan, eller i fästet till torkaren tror jag inte på. Eftersom den fastnar några centimeter ifrån utgångsläget, och är sen där helt stum. Går inte att föra tillbaka torkaren. Men så fort man öppnar glasrutan så är torkaren helt fri att röra fram och tillbaka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.