AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
840

E39 problem med bmw scanner

Bm
5
Bmwmannen669
Bmw 520 -01
Hej, håller på att bli gråhårig över min 520 från 2001.

Köpte en Kina bmw scanner 1.4 och har lött enligt anvisning (1-2 4-5 7-8)

Ändå kommer jag enbart åt dme och abs/antispinn...

Hade behövt komma åt ljusmodulen (bytt) för att para ihop det med mätarhuset (stora) men får inte kontakt någonstans.

Har även testat med en annan ljusmodul med samma nummer men kommer inte längre. Tog även över tillhörande mätarhus men fastän allting fungerar så får datorn ingen kontakt.

Annars funkar bilen som vanligt utom att luftfjädring och servotronic verkar gå i nödläge.

Direkt när jag startar sökningen får jag två rutor med error, att den inte hittar Ike och Ews.

Några idéer?
Bm
5
Bmwmannen669
Bmw 520 -01
Var ute och höll på några timmar idag...

Fick av en slump se att under ABS så var det en felkod på styrvinkellägesgivaren, eftersom att den boxen sitter före IKE/mätarhuset I bus-linan så kunde det vara ett rimligt fel.

Bytte styrgivaren och kodade in så nu är felkoderna borta där och inga fel men kommer ändå inte längre.

Tröttnade och lödde på en kabel på stift 8 i obd-interfacet och drog den bak till bus-kabeln bakom ike... Fortfarande dött.

Vad gör man?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, man ska inte behöva löda alls i en schysst BMW-scanner.
Finns väldigt många olika kvaliteter på dessa där ute.
Men sen finns det bilar som har störningar som gör att inte alla moduler svarar. Om du har möjlighet så prova utrustningen i en annan bil och se vad som händer.

Angående styrvinkelgivaren, så brukar den behöva kalibreras men att den funktionen saknas i BMW scanner. Jag har fått göra den operationen med Inpa på mina e39.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Bm
5
Bmwmannen669
Bmw 520 -01
Hej Ola, kul att se svar från dig, du verkar ha en del erfarenhet av detta.

Har testat med 2 olika verkstadsdatorer, ett gäng olika handhållna obd scanners och nu med egen bmw scanner, ingen kommer åt mätarhuset eller saker som ligger efter i linan såsom ljusmodulen eller k-bussen.

Lutar åt att problemet kan ligga under mattan i någon utav jordplintarna eller elskåpen.

Hade behövt ett kopplingsschema över hur saker bakom ike är kopplade och mäta sig fram på respektive jordpunkter.

Mvh
Bm
5
Bmwmannen669
Bmw 520 -01
Angående styrvinkelgivaren så räckte det att knappa in sista utav chassinumret så blev det godkänt och 0 errors, kanska skulle ha kallat det för parning istället.

Mvh
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja men det brukar också behövas en kalibrering så ABS/DSC vet värdet på den när hjulen står rakt, annars kommer lampan tillbaka efter en stunds körning, men det kan ta några kilometer.

Eftermarknads stereo grejer kan störa också men annars vet jag tyvärr inte mer.

Kanske går det att hitta schema här:

Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Bm
5
Bmwmannen669
Bmw 520 -01
Har kört några mil idag med flera omstarter och inget fel med asc ännu, så jag håller tummarna för att det gick vägen... Ibland kan man ju ha tur.

Ingen eftermarknadsstereo eller liknande, allt är orört så sett.

Har haft ur mattan i kupén och den gamla som satt där var verkligen full i vatten på undersidan, minns att jag reagerade över hur risig en av jordpunkterna såg ut...

Tack så mycket för länken, nu har man nåt att forska i.

Mvh
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Märklig detalj, du har alltså ASC på bilen. Då trodde inte jag man hade styrvinkelgivare ens?
ASC är ju bara antispinn och inte antisladd.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.