|
|
|
|---|---|
|
Expansionskärlet är tomt och tänkte fylla på.Tar jag av kylarlocket så är vätskan blågrön som original honda kylvätska är så antar är original honda.Har en flaska etylenbaserad färdigblandad( ej longlife) kylvätska från biltema.Har ni koll på om jag kan blanda med denna?Sökt på nätet men blir ej klok på det | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det var runt den här tiden som kylarvätsketyperna började balla ur, men om jag får gissa så fick din Honda Civic troligtvis helt "vanlig" kylarvätska från fabrik - det vill säga etylenbaserad med icke-organiska additiv och som har rekommenderat bytesintervall på 2 år (eftersom rostskyddet bryts ned ganska snabbt i dessa). Sen började organiska additiv (OAT) komma och även hybrider (HOAT) samt senare även Si-OAT och massa annat. Alla de här har ett längre bytesintervall och brukar i folkmun ofta benämnas som longlife kort och gott - fast de är ganska stora skillnader emellan dessa. Generellt gäller att man ska undvika blanda någon av dessa typer, ibland händer det att de inte gillar varandra och skiktningar och fällningar kan uppstå. Tror att japaneserna var ganska tidigt ute med "longlife", men så var även BMW (det började introduceras 2003 hos BMW). Jag vet att det på Honda säljs Long Life Antifreeze Type 2, och den där är jag ganska säker på är av typen OAT. Så om din bil ska ha denna typen av kylarvätska, då skulle jag inte rekommendera att blanda in vanlig icke-organisk kylarvätska. Chansen att någon icke önskvärd kemisk reaktion skulle hända är minimal, men är det verkligen värt det? Om det är en winter-banger så spelar den minimala risken ingen större roll utan bara kör på och prova. Men är du lite mer rädd om bilen, pinna in hos din närmaste Honda-återförsäljare och köp en flaska kylarvätska och kolla vad du får (om du får Type 2 så vet du att din motor ska ha den sorten av kylarvätska). En flaska kylarvätska kostar löjligt lite hos återförsäljaren,hos BMW kostar det bara 86 SEK / liter vilket är i princip gratis jämfört med övriga driftskostnader hos en modern bil. |
| Tack för utförligt svar.Är min systers bil böt olja åt henne märkte då låga kylvätskenivån.Dumt och chansa köper en flaska på Honda | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, när det bara rör sig om så små mängder som att toppa upp så kan man lika gärna köpa en flaska från Honda. Men följ gärna upp tråden vilken typ av kylarvätska du fick från Honda - tror du får Honda Genuine Long Life Coolant Type 2 - men man vet aldrig! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.