AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
23.713

Alpina vad är vitsen?

Sida 9 av 10
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
1M och M2 är helt klart M bilar men dom har ingen motor som är utvecklad av M. Däremot har dom motorer som är trimmade/modifierade av M. Hade det inte varit för utsläppskraven hade antagligen M2C fortfarande haft N55.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Omegamannen: Jag har bl a haft en M3 E30 och en M5 E34. På den tiden var M-bilar handbyggda lågserie bilar. En del anser att detta var riktiga M-bilar snarare än de massproducerade bilar BMW M gör idag. Oavsett om motorn heter N eller S.
Jag har kört riktigt många M modeller och M2 (original) och 1M är förmodligen de som totalt sett ger störst körglädje. Körglädje är såklart subjektivt, men för mig är det en kombination av prestanda, väghållning, styrning, ljud och utseende i relation till priset. Då var M2 N55 svårslagen. Visst, M2c har en S-motor, men den får också sämre viktfördelning (=sämre körglädje).
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Men S vs icke S på motor:
Då är 745i Sydafrika versionen i E23 en M bil.
Även 850 Csi E31
320is E30 med s14 kankse känns naturligast
M635CSi E24 blir en M bil,
Även Z8 blir en M bil.

medan
1M Coupe med N54T och M2 med N55 får passa då.

Sedan kan man ju kolla chassinummer också. WBS vs WBA.
dvs
WBA = BMW AG, Munich, West Germany
WBS = BMW Motorsport GMBH, Munich

Finns flera bilar som har S motor, men har WBA i prefix.

Tex har M2 med N55 WBS i början.

Även F23 av M235iX har WBS

Nu blev det kul va;)
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Omegamannen,

Miljö. Är du säker på det?

Kan det inte ha att göra med att N55 försvann i samband vid införandet av B58 ?

Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Det kan säkert va som du säger men har hört att det skulle ha med högre miljö krav att göra. Kan ha varit USA marknaden som skärpt sina miljökrav ytterligare? Någon som vet får gärna berätta.
42
785
428
Men är S55 mer miljövänlig än N55?

Dock är B58an det.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det var inte vid den tiden som partikelfilter även behövdes till bensinmotorer och det var då inte värt att utveckla N55 vidare (som har fått B58 som generell ersättare) utan då tog man S55 som man visste man skulle utveckla vidare?
MU
940
MUC
M340i - 2025
@Grelle, stämmer precis.
42
785
428
Ok fast nu blir det väl S58 för hela slanten för de nya M bilarna antar jag.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För hela slanten? Du tror de helt stryker V8 framöver? Däremot är det väl ingen högoddsare att nya M4 får en S58. Men den senaste M-bilen som släppts är ju M2 CS och där lever S55 vidare.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Man ska nog inte utesluta B58 i M-bil framöver heller. Om man leker med tanken att det kommer en ny M2 med B58 och några år senare en Competition på den med S58.

B58 har efter vad jag läst mig till visat sig svara väldigt fint på trim så det finns nog mycket potential i den motorn.

Återstår dock att se om vi får några fler 6 cylindriga bilar med bakhjulsdrift. BMW verkar gå mer och mer ifrån sina gamla kärnvärden.

/DJ
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är nog ytterst tveksamt om det blir någon ny M2 med sexcylindrig motor.
Nya 1-serien har en tvärställd fyrcylindrig motor och ska de bygga en coupe’ utifrån 1-serien så lär de få skohorna in en sexa.
Får man spekulera så kanske nästa M2 blir mer åt Mercedes-AMG A-klass konceptet.
42
785
428
Tänkte mer specifikt för M2 o M4.

Det kanske är mer av ekonomiska orsaker att de behåller 55 motorerna i dessa innan de fasas ut
Vilket borde ske ganska snart . (Om nu inte Corona effekten ..)

Att stoppa i S55 i båda kanske kan vara billigare än att behöva producera 2 olika motorer i låga volymer?

Sen kostar det en del att anpassa en gammal bil till en ny drivlina. Och igen med tanke på volymer så blir det ju inte bättre.

Men vem vet säkert?

42
785
428
MUC. Tror nog att du har rätt.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
MUC, har inte rykten cirkulerat om att det blir 3-seriens plattform som ska kunna krympas för att skapa en 2-serie coupe? Då blir det en klassiskt längsmonterad motor, rwd-plattform att utgå ifrån. Men i dessa elektifiering & corona-tider så är det ju inte otroligt att de får krympa antalet modellserier och 2-coupe med rwd är väl en av de första att ryka då.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har hört samma rykten som Grelle. Därför blev jag förvånad nu när den nya 2 Gran Coupe kom med tvärställd motor. Ytterst osäkert alltså ;)

/DJ
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW-DJ, jag blev också lite förvånad. Så visst tusan ser det mörkt ut. Men vi kan ju inte kasta yxan i sjön än. Men att de gör stora ansträngningar för en lågvolymserie som 2-serie coupe känns ju också lite långsökt tyvärr. :(
MU
940
MUC
M340i - 2025
Jaha, det ryktet hade inte jag hört.
Då kanske det finns lite hopp om livet i alla fall.

Fast jag tror som på att om det kommer en M235i så blir det en M135i fast i coupe'-format med samma drivlina.
Och tyvärr - som vi alla vet - så blev det en ganska trist drivlina jämfört med föregångaren.

Men som sagt man kan hoppas att ryktet är sant att coupe'-modellen får plats med en "riktig" BMW-drivlina = rak sexa med manuellt låda.

Kollar man på Porsche Cayman så har de faktiskt backat tillbaka i tiden.
Cayman 981 GTS kom först med en sexcylindrig sugmotor för att ersättas med en fyrcylindrig turbo när 718-modellen kom. Och nu sedan ett par månader tillbaka så är det återigen en sexa!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, det var faktiskt intressant att de backade på det där! Synd däremot att inte 718 S också får sexa. Men nu får kunderna där en tydlig anledning att gå upp till GTS!

Jag kan inte säga att du kommer få fel. Det finns det som talar för att 2-serien blir med en hårdtrimmad fyra och fwd/xdrive, men lite hopp finns än. Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Nästa M2 en nerskalad M3 med rak sexa, det konceptet är för populärt för att gå ifrån Länk

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.