AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
23.709

Alpina vad är vitsen?

Sida 5 av 10
bo
283
borka
325i Cab -10
Apropå Alpina: Vad sitter det för motor i denna, tro? 6.a med ant hk?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW Alpina B4 S EDITION 99 Länk

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
BMW 6 a .

450 HK I senaste varianten.
42
785
428
Har nu efter många om och men fått möjlighet att prova en B4s.

Utseendet lämnar jag i princip därhän då det är subjektivt. Men i mina ögon ser den inte speciellt exklusiv ut vare sig exteriört eller interiört snarare tvärtom.

Men körmässigt så är den riktigt jäkla bra i avseende på komfort. Skön fjädring ock dessutom verkar de i det närmaste fått bort det i min 4'a irriterande däckljudet och i M4 CS nästan helt outhärdliga.

Ang prestanda kan jag inte känna någon direkt skillnad gentemot min egen 4'a. Med reservation för att inte växelkört bilarna och inte heller Alpinan i några direkt halsbrytande hastigheter.
Så det kan vara skillnad.

Alpinan är bra men jag personligen kan fortfarande inte se någonting som motiverar den i mina ögon helt absurda prissättningen.

Ex för samma pris som denna (upphottad 440 med enl Alpina 450 Hk förra gen teknik...) så kan man köpa en i princip ny M5 lika bekväm 600HK v8'a med senaste tekniken sourround view gesture control....ECT.

Men om någon har några bra argument så är jag öppen för att höra..
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

428, jag håller med dig, ser inte heller poängen.
Tja om det bara är prislappen så är det ju relativt enkelt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det ju små serier och relativt omfattande ändringar. Det kostar. Förslagsvis skulle du ju kunna kolla vad det skulle kosta hos den lokala verkstaden att bygga en alpina från din 440. Då kommer nog priset att verka högst rimligt. Givet att du verkligen går loss på allt det som är "uppdaterat" i alpinan. Som konstaterats i tråden är det ju inte bara en rak effekthöjning.

Tycker själv inte direkt om utseendet exteriört jämfört med M4, men invändigt tycker jag den verkar riktigt trevlig. Men visst, jämför man med en större lyxbil eller t ex en 8-serie så är den rätt ordinär. Men det är ju heller inte poängen, BMW säljer inte någon 4-serie eller M4 med samma utförande.

Så slutsatsen är ju att det inte finns några argument för dig. Du ser alpinan som en småtrimmad 440, och då är det helt vansinnigt att köpa en.

Själv skulle jag inte byta min M4 mot en alpina (B4 då), men för de som gillar dem och har pengarna så kan jag förstå varför de köper en.

Sen är ju alpina uppenbarligen ett företag som har en fungerande affärside med tanke på hur länge de funnits. Det finns väl en rätt stor mängd företag som säljer helt meningslösa och i mångas ögon märkliga lyxartiklar. Klockor är väl en produkt som man kommer tänka på. Men uppenbarligen finns det de som har intresset och pengarna. Ser inget konstigt med det.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Alpina har för ett antal år sedan tillverkat bilar som inte fanns att köpa hos BMW. Förfiningen och prestandaskillnaden var då märkbar och BMW hade själva ingen motsvarighet. Med detta skapade de ett varumärke och image som gör att de kan fortsätta att tjäna pengar på konceptet, även om prestandaskillnaderna är försumbara idag. Mot tidigare i alla fall.

Och så länge som det finns kunder som är beredda att betala för det så kommer de att fortsätta att sälja bilar. Egentligen ingen skillnad mot att det finns kunder som köper en BMW trots att man på våra fartbegränsade vägar kommer lika bra från A till B i en KIA;)

Så gillar man konceptet, har pengar till att betala merkostnaden så varför inte?
42
785
428
Nja prislappen i sig är inte problemet utan vad man får för den. Är ute efter en bruksbil.

Alpina har måhända bytt och meckat till diverse komponenter (Dock lite tveksamt hur mkt efter att ha kollat) och det blir ju kostsamt. Men problemet är att det inte märks iaf inte i någon större omfattning.

Är tillräcklig gammal för känna till historiken men det är trots allt nu.

Om de åtminstone hade tryck i en V8.

Men missförstå mig inte bilen är riktigt bra och har man en fäbless för Alpina så fine.

Dock definitivt inget för mig för dessa pengar. Lutar just nu åt en Porsche 992 om jag inte behåller 4 an som i sammanhanget är helt ok.

Ja funderar du på en 992 så hade jag bytt ut 440n illa kvickt!
Sportbil mot tråkig bruksbil!
992an är en dussinbil, det är skillnaden, Alpina åker man med stil och originalitet.

Har kört 992an, lånade hem en helg, fin bil men hela Porsche konceptet börjar försvinna med all plast som döljer det mesta, allt efter 997an tråkigt om man inte köper GT3 alt GT2 men det är väl inte din prislapp heller och inte särskilt praktiska.

Pröva släng in barnvagnen med resbagage och fyra personer i 300km/h över i en B5 Biturbo touring, funkar inte riktigt i en folkbubbla, dessutom åker du med stil i Alpinan.

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Var fanns det en Alpina B4s att provköra?
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Kan inte låta bli att kommentera jämförelse med en Porsche 992 och BMW Alpina B5, som lanab refererar till. Jämförelsen mellan en Alpina B5 och Porsche 992 är som att jämföra ett äpple med ett päron. Alpina tillverkar inga sportbilar !

En mer "rättvis" jämförelse i förhållande till Alpina B5 torde vara Porsche Panamera, Audi RS7 eller MB AMG GT 4 eller motsvarande, som förvisso kan uppfattas som mer "dussinbilar", men som biltyp är mer lik en B5 Alpina om det är kombinationen utrymme, komfort och prestanda som efterfrågas. Alternativt något mer udda med bra motor-/avgasljud från Maserati.

Alpinas varumärke bygger på förfiningar av en "dussinbil" från BMW, där betydelsen av att synas har underordnad betydelse för kunderna.

Möjligen faller då de andra alternativen från MB, Porsche och Maserati då dessa varumärken kan skapa associationer till sådant som inte Alpinas kunder har behov av eller vill visa, men ändå vill ges möjlighet att regera i vänsterfilen på autobahn när tillfälle ges.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Tidigare såg jag flera fördelar med Alpina modellerna. De kunde leverera sedaner för vardagsbruk med fyrhjulsdrift och hög komfort med prestanda som Bmw M-bilar till ungefär samma pengar. De hade modeller som Bmw saknade i sitt eget produktubud vilket fortfarande stämmer i viss mån med exempelvis kombiprestandabilar. Att Bmw själva täpper till modelluckorna genom att göra nya M5 mer komfortinriktad med automatlåda och snösäkrare med fyrhjulsdrift samt en massa M-performance modeller gör att utrymmet för Alpina minskar. Ändå finns det modeller jag önskar att Alpina tar fram som till exempel 4-serie GC med 500 hästkrafter eller monterar ner D5S motorn i 3- och 4-serien där 388hk och 800Nm borde ge en trevlig upplevelse. Eller varför inte klämma ner 6-cylindriga motor på tvären i de små bilarna.
@Gulian718

Vad spelar det för roll om det heter sportsedan eller sportbil eller familjebil, är det viktigt för dig?

Det är prestandan som är det viktiga och Alpina B5 Biturbo ligger i nivå på bantid med Nisssan GT-R med flera extrema bilar....
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Vad bilen kategoriseras som är inte avgörande för mig utan hur jag upplever den.

Alpina B5 och M5 är baserade på en bil som skall fylla många funktioner. Jag har själv en sådan bil, men utan de detaljer som adderats till i en Alpina B5 och M5.

En sportbil har oftast konstruerats utifrån andra parametrar med ett annat fokus, där oftast resultatet märks på vägar med många kurvor.

Resultatet blir därför olika, men om du, lanab hänger upp dig på min kategorisering är det väl tur att det finns en bil för alla även om vi betecknar dem olika.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
En unik detalj med Alpina bilarna är borttagande av toppfartsspärren. Hur många andra sedaner och kombibilar toppar 330 respektive 322 som B5s och B7 gör? Ingen egenskap man utnyttjar alltför frekvent dock antar jag..
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Nej, men det är gott att veta att det går;-)
42
785
428
Över 300 knyck på Autobahn med familj inkl. småbarn och vagn är nog inte riktigt min bag eller ett argument som tilltalar mig. Vid dylika övningar åker jag själv eller med vuxna personer som är införstådda med vad vi håller på med och själva kan välja.
Men vi har ju alla olika preferenser.

Borttagning av fartspärren låter intressant.

Dock tycker jag paketet är hyffsat överprisat.

Det går inte att beställa endast borttagande av fartspärr? Resten av paketet är tämligen ointressant ; )

Lasse Karlsson
Har inte ägt, eller ens kört en Alpina! men tänkte lägga in en liten "brasklapp", i form av en typ jämförelse, mellan en sak och en annan, men ändå i stort samma sak!

Var på provning av moserande vin , för några veckor sen. Vissa kallar det moserande (för det är det, det är!) andra säger Champagne, då moserande vin heter det, då det kommer från ett visst distrikt i Frankrike, som heter Champagne!, sen finns Prosecco, sprattelvatten osv osv!

Ska otroligt mycket till, och man ska vara finsmakare för att överhuvudtaget, känna nån större skillnad på moserande vin, oavsett vad de heter! Detta till trots, så betalar många gladeligen, många 100% mer för en flaska gula änkan, än att välja ett betydligt billigare moserande vin!

På detta vis torde det vara för en Alpina älskare! man är beredd att pröjsa en hel del extra, för att äga just en Alpina! Men därmed inte sagt att alla tycker lika! Smaken är som baken: delad!

HA DET!

modolasse
Har läst hela tråden och det var roande! Skönheten ligger i betraktarens ögon säger man! Blev själv nyfiken på B4S! Vet någon var den finns för provkörning?! Har provat M4:an på Autobahn i ett par dagar och var imponerad!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
428 hävdar att han provkört nyligen, frågan är var??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.