|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
Har själv också haft svårt att få ihop (speciellt moderna) alpina med prislappen kontra modellerna. Men det är ju ganska enkelt, med de materialvalen och små serierna så blir det dyrt. Vill man t ex ha en 4-serie utöver det vanliga men inte vill ha en M4 så är det ju ett vettigt alternativ. Speciellt om man är ute efter liknande prestanda men bättre komfort. Efter att ha kört en 650 och sen gått över till M4:an så är finns det ju dagar då man saknar komforten oavsett hur rolig M4:an är. Då hade ju en alpina varit ett jäkligt bra alternativ och för det man får för pengarna säkerligen rimligt. Rent prestandamässigt är det väl lite si och så med tanke på att det numera är turbomotorer och relativt enkelt att öka effekten själv. Men det är ju det här med att göra ett bra jobb så det håller med... Sen om man vill lägga de pengarna på vad som i grunden är en 4-serie är ju upp till en själv. Men följer man det ledet så borde ju alla köra en Dacia. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
"Klockeländet är ju trots allt av egen konstruktion tror jag ,vilket inte Alpina är.!" Du vet inte om att BMW flyttat in hos Alpina för att samutveckla motorer märker jag. Det är därför du inte få besöka Alpinas fabrik läge, BMW har satt stopp. (men några få undantag) nädu, hoppa alpina du.. Köp en lambo eller något istället.. blir nog bättre. |
|
Jag måste nog hålla med 428 när det gäller Alpina. Kan inte riktigt förstå vad man betalar för när man får en bil enligt min personliga åsikt ofta är mycket fulare än andra BMW modeller. Fälgar och ratt ser ofta förjävliga ut och många gånger är inredning och utsidan av bilen med längsgående dekaler fruktansvärt ful. Här är ett tydligt exempel. Länk Visst nu finns inte någon motsvarande kombimodell av bmw med motsvarande prestanda men även äldre modeller tex B5 e60,B10 E39 har ju sett bedrövliga ut och inte haft något speciellt att sätta emot motsvarande M modeller. Alpina B6s E30 då snackar vi något helt annat. Där har dom verkligen lyckas med en dräparbil. Kan inte heller förstå hetsen mot 428 när han kommer med kritik mot Alpina. Märkesforum eller inte men nivån på en del inlägg är ju pinsam. |
|
|
Som ett litet inhopp.... Ratten som många verkar irritera sig på är väl ändå samma som BMW själva har i sina motsvarande bilar? Det enda som jag kan se skiiljer är då emblemet i mitten och färgen på sömmarna. Sen att det inte är M-sportratten är väl ändå en annan sak. Förr hade nog Alpina mer fria tyglar att trimma som dom ville och dom gjorde det med glans. Numera är det nog så att BMW har lite för många fingrar med i syltburken för att det ska bli samma udda grej. Den stora (som kan diskuteras) grejen är väl att dom tillverkas i små volymer, bilarna är numrerade och på så sätt unika. Det är inte varje dag man möter en Alpina men man ser ju BMWs vardagliga bilar väldigt ofta. Om dessa saker kan förklara och rättfärdiga det hutlöst höga priset, det är ju upp till köparen att avgöra och helt klart finns det tillräckligt många som tycker att det är värt merkostnaden gentemot en vanlig BMW eftersom t ex Förenade Bil har fått agenturen för Alpina och uppenbart säljer bilar, Finns väl eg inget rätt eller fel, man har olika smak helt enkelt, Själv kan jag inte förstå hur man kan betala 5-600 tusen för en 5-serie..... Niklas Fransosen |
|
|
Smaken är som baken... För mig har en av de stora sakerna med Alpina just att de är stylade på ett snyggt sätt, fälgarna är alltid mycket bättre än BMWs, inredningen, kjolpaket. Men trots det skulle jag inte köpa en nyare Alpina, priset är omotiverat högt. Dock gärna en Alpina E30, E31, E34, E38, E39 eller E46! |
|
|
Ska du ha den bästa och snabbaste kombin idag är det B5 Biturbo som gäller. Kolla bara Schmee och hans provkörning av B5 Biturbo. Ni som inte förstår Alpina kan ju kolla detta klipp från Joe Achilles som är bland det bästa jag sett så kanske ni förstår vad magiken är med märket. |
|
|
Har provkört både senaste M5 och B5 Alpina genom Föreande Bil i Malmö. Precis som annat inlägg anfört delar jag, Clarksons uppfattning avseende skillnaden mellan M5 och B5 Alpina. Skall man jämföra en B5 Alpina eller M5 med en jämlik bil från Porsche är det Panamera Turbo S som gäller eller Maserati Ghibli alternativt någon av de större MB AMG modellerna, med en motsvarande eller högre prislapp. Det finns helt klart "förfiningar" i B5 Alpinan gentemot M5 eller mot en vanlig 5-serie, men huruvida prissättningen av Alpina modellen är rätt eller ej, torde vara högst subjektivt och kan enbart avgöras genom att själv provköra eller skaffa fakta om bilen och här kan jag rekommendera att kontakta Förenade Bil i Malmö. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alpinas klassiska fälgar är ju helt underbara! Angående Alpinan hos Förenade Bil i Malmö så stod jag och tittade på den en stund (borde ha varit samma som i annonsen) och av någon anledning så råkade jag notera att bromsskivan bak var ju lika stor som bromsskivan fram - vilket inte är så vanligt. Tittade lite vad toppmodellerna inom G30 hade, men snokade sedan bland faktan hos Alpina själva och enligt Alpina så är faktiskt bromsskivorna fram 395 mm och bromsskivorna bak 398 mm. Men som flera nämnt tidigare så verkar det som att refinement och exklusivitet/originalitet är de största ledorden samtidigt som ord som förnuft och ekonomi har placerats i baksätet :-) Men själva kärnfrågan (dvs vad är de största skillnaderna) är ändå väsentlig oavsett hur man ser på saker och ting. Men som Gullan718 nämner så bör man avgöra det både genom att ta in fakta/information men framförallt genom att uppleva bilen själv och se om det är något som man "fastnar för". |
|
Tack för all feedback men som ngn skrev kvalitén på den är ganska varierande men dock uppskattad. Medveten om att jag nu hoppar på getingboet.... Men har kollat vidare både i verkligheten och på nätet och kan inte komma fram till någonting positivt alls faktiskt med nuvarande modeller. Har igen varit och kollat bilarna live i veckan. Dock ingen provkörning pga tidsbrist Vet att det är helt subjektivt men de ser faktiskt riktigt billiga ut. Står ett par vanliga 5or med M paket i samma hall och de ser faktisk bättre och modernare ut. För att inte tala om 850an bredvid till samma pris. Seriöst kolla fälgarna , inte bara designen utan även lacken...80 tal. Vxl väljare och ratt är ju förra generationens. Känns lite som om att Alpina fått ärva den föregående modellen av BMW och sedan försökt spackla upp så gott det det går. Känner ju inte riktigt ngt ha begär men skall iaf ge den en chans och prova. |
|
|
Mera om Alpina: Länk |
|
|
Det här blir bara löljigare och löjligare. Jag har bättre flaskor i källaren än denna Alpina gubbe har. Trodde att det handlade om bilar.. |
|
| Beundransvärt ändå att lägga så mycket tid och energi på nåt man tycker är skit..?! | |
| Då kan du ju sälja ett par flaskor och köpa en rolig bil. | |
|
@lanab Tack för den, vilken skön intervju av Andreas Bovensiepen, cool snubbe! Precis som han säger, Alpina = "A Dream car for everyday". Kör ca 300km/h med en hand ibland, viftar lite. ;-) Ursäktar sig att man har lite vinddrag i hastigheter över 300km/h. Andreas hur cool som helst, bilen löjligt stabil. "Tyvärr lite trafik i dag men 320 är ok?" |
|
|
@mats_epost När Andreas sätter sig i baksätet och Joe får lite sladd i kurvan och Andreas säger "Ja det är ingen fara, kör på bara" |
|
|
Fattar man inte så fattar man inte.. 428 bara för att du inte förstår, så betyder det inte att andra inte gör det. Jag förstår inte BMWs design nuförtiden eller "logiken" i framhjulsdrift. Lysande grillar och andra "designelement". Det är samma med konst. Förstår man inte så förstår man inte. Uppenbarligen så har det gått ganska bra för Alpina, och gör det fortfarande. Det är väl ett facit om något. Tror inte heller att herrarna i Buchloe ligger sömnlösa över att just du inte kommer att köpa deras produkter :-) |
|
| För väldigt många på autopower så är ju bling och 0 till 100 det viktigaste, begär inte att de skall förstå sig på "förfinade" köregenskaper som Alpina säljer. | |
|
Men lite skillnad är det väl ändå på vad Alpina producerade under 80 och 90-tal gentemot vad de bygger idag? De är ju mindre speciella kontra BMW:s toppmodeller i standardsortimentet eller M-bilarna än vad de var förr. En B8 E36 erbjöd ju en V8 med mer volym och annan karaktär än M3:s sexa. Idag är B4 och M4 två turbosexor. En B10 Biturbo erbjöd en sexa med turbo när M5 var en sexa utan. B10 Biturbo var dessutom starkare. Idag är M5 och B5 båda med turbo-v8. B6 E30 hade en sexa när M3 E30 hade en fyra. Alpina B7 har en turbo V8 när 760i har V12... Det känns som förfining Alpina erbjuder är mindre idag än den var förr. |
|
|
Skillnaden är att dagens motorer har blivit mer förfinade och enklare i konstrukionen om du jämför med specialarna från 80-talet, det var old school och det krävdes kunskaper på en helt annan nivå för att få ut rätt prestanda, idag har man passerat det utvecklingstadiet genom att man förfinat tekniken något enormt att det behövs inte mycket för att få en stark motor. Sen har du miljöregleringarna som EU kommer med hela tiden, kan inte vara lätt vara biltillverkare idag och det gör att man är begränsad till vad man får göra. Vi lever i en helt annan tid, det är fel jämföra med 70 och 80-talets supermodeller, utvecklingen har gått enormt framåt. Det är bara jämföra med elektronik idag mot 20-år sedan, det var fullsmäckat med komponenter på kretskorten på den tiden. Alpina har fokuserat i modern tid på komfort och lyx, speciellt deras inredningar där du kan välja nästan hur du vill ha det vid beställning, samtidigt är chassit väl avstämt för att uppnå denna komfort, motsvarande BMW M har en betydligt hårdare karaktär där komforten inte kanske är nummer ett men två. En annan sak som sades i intervjun och som alltid varit deras fokus är att deras bilar ska användas dagligen, därför är det viktigt man har det största delen av momentet vid låga varv där Alpina optimerar mjukvaran själva för sina bilar. En Alpina ska inte stå i ett garage, den ska användas, körde både B6 3.5 E30 året runt från saltiga 08:a vägar till norrbottnisk sträng kyla under flera år, kör nu en B3 3.3 som bruksbil året runt till och från jobbet, funkar utmärkt, så länge du håller efter bilarna och tvättar dom under hela tiden går det bra. |
|
|
Grelle: Alpina erbjuder något som BMW inte gör. 5serie Touring med V8. Jättetråkigt att 550i Touring inte finns längre :( Jag tycker Alpina står ut än idag. Kan hålla med dig om B7/M760Li/760i men då är jag svag för både F01/F02/F03 760 och nuvarande G12 M760LI. På E60tiden tyckte alla bättre om B5 än M5. Bättre motor, bättre låda och bättre helhet. Hur kan någon ogilla Förenade bils Alpinagruen II B5S Touring G31 är bortom det vettiga. Den är superläcker. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.