|
Sida 3 av 10
|
|
|---|---|
|
Njae aerobat Vore tacksam om du inte skrev till mig i tredje person (om du nu begriper vad det är) dock tveksam . Men ditt inlägg är ganska intressant och jag är nyfiken på fakta baserat på vilken prestanda klass du avser som är så unik för alpina som motiverar + 600 papp för 90hk? Ge mig nu lite fakta och inte känslomässig jada. Dessutom verkar du vara genuint okunnig rörande BMW modeller. Upphottad 420 .... |
|
|
Missade din ; ) så ignorera min sista mening. Men kolla blocket 1,3 mille för en upphottad 440....??? |
|
| Aha, du vill ha fakta varför folk betalar stora pengar för en bil... Lycka till! | |
|
Inte direkt då jag själv tillhör kategorin. (Äger andra bilar än 4an) Men jag förstår inte riktigt ditt svar då det inte svarar på min fråga. Är endast seriöst nyfiken på Alpina. Dock skeptisk med tanke på prisbild i förhållande till mediokra prestanda. Har hittills inte testat någon därav mina frågor och teoretiska slutsatser. (fdi 4an har 365hk o 500nm) |
|
|
@428 Utveckla vad du menar med "mediokra" prestanda? Jag tror inte du ska skriva mer inlägg i detta ämne för du har uppenbarligen inte koll. |
|
|
Data från Automobile-catalog.com som jämför prestandan, M5 och B5 Biturbo är ganska jämna, dock är resultatet förbluffande 0-300km/h 0-300 km/h (s): 42.3 (B5 Biturbo G30) 49.8 (M5 F90) |
|
|
Tips Lanab börja läsa vad jag faktiskt skriver och fundera lite innan du själv svarar. Medger att jag inte har full koll skulle ju inte behövt starta tråden isåfall. Dock har jag via ägande och testande av hyffsat många prestanda bilar (inte bara BMW) lite koll iaf. Mediokra prestanda i relation till pris. Hänger du med? Försöker igen 1,3 mille för en 440 coupé med 450 Hk är inte det lite dyrt? I relation till att man för samma pengar får en ny M5 med 625 Hk. Eller en M4cs för 300 papp mindre? Förstår du nu vad jag menar? Uppskattar dock din avvikande åsikt och skall som jag skriver hela tiden försöka att få till en provkörning. |
|
| När det gäller Alpina är det helt enkelt inte en bil som är byggd för att optimera pris i förhållande till prestanda. Såna tävlingar brukar finnas av toktrimmade Supror och liknande. Alpina är förfining, historia och känsla. Inte hk/kr. | |
|
Ok Det är typ en Rolex massa bling och prestige utan funktion? (++för din klock analogi) Vet inte riktigt var Supra etc har för relevans i resonemanget. Inte någon bil jag ägt eller någonsin varit intresserad av. Logik och fakta verkar inte bita. Känns lite grann som att försöka övertyga en katolik om att Gud inte finns.;) Kul diskussion förövrigt |
|
|
Tror du måste inse att bilar i denna prisklassen köper man inte baserat på fakta. Det handlar om känsla. De som vill ha och har råd med en Alpina köper den. En 440ix är en dussinbil som inte är ett alternativ för den gruppen. Men det är ju kul för dig att du verkar tycka att din bil är mycket bättre än diverse M4:or och Alpinor. I någon tråd var den väl lika snabb som en M4 också? |
|
|
Aerobat har lite svårt att svara på dina inlägg då de är ngt yviga men skall försöka. Visst 440 coupé med power kit är en dussinbil och min bruksbil men dock ovanligare än M2. Kolla blocket. Och ja den är med M kittet defakto lika snabb som M4 cabben. Har själv provat ganska omfattande. Jag kanske tillhör gruppen men försöker bara få koll på om Alpina kan vara nåt för mig. |
|
|
Visst, Alpina kan i vissa fall vara dyrköpta hästkrafter men det är inte bara auran, en omsydd ratt och lite emblem man betalar för. En M4 är mer 440i än vad B4S är. Alpina utvecklar bilarna från "mer" botten, medans M numera trixar med vad man har att utgå från och dunkar ut skärmkanterna. Sedan kan man i ärlighetens namn också inse att Alpina blivit lite för bekväma bakom all programmerbar elektronik. Det speciella med bilarna har trubbats av sedan man började låta dom byggas på vanliga bandet. E39 och E46 är dom sista äkta, från tiden man tog upp cylindervolymen och komponerade hela motorns innandöme. Det är dom som verkligen går att spåra arvet i. |
|
|
Som sagt, kul för dig att du tycker din 440 är bättre, snabbare och OVANLIGARE än massa andra bilar. Men Alpinan är bättre på allt och vänder sig till de som köper känsla inte fakta och förnuft. Tycker inte det är yvigt eller svårt att förstå. Förnuft och fakta använder man när man väljer familjebilen. När det gäller nöjesbilen tror jag begränsningen i 99% styrs av hur mycket pengar man har att köpa bil för. Själv ville jag helst ha en 911 GT3, men ekonomi (och i viss mån användbarhet) gjorde att jag köpte en M2. Vilket jag aldrig ångrat. Min M2 är förresten en M2 CSSPPCST2 vilken gör den helt unik. Kolla på blocket;-) PS. CSSPPCST2 = CS-Carbon Speglar, SP-Sport Ratt, PC-Perf Coilovers, ST2-Steg 2 DS. ;-) |
|
| Jag som mc intresserad tänker Ducati. Är den bättre än dom andra? Nej, bara dyr med fin känsla. | |
|
Beror väl på helt och hållet VILKEN Alpina. Massproducerad E39B10 kanske inte imponerar så mycket. E34 Biturbo är fortfarande en bil som är unik. Eller en E36B8 4,6. Dessa är bilar som var väldigt snabba för sin tid, och fortfarande hänger med idag. Eller varför inte en B6 3,5S. Sammantaget så byggdaes alla modeller jag nämnt enbart på beställning och är numrerade och unika. Speciell känsla? Ja. Ovan nämnda bilar har Alpina lyckats kombinera bra väghållning med komfort. Inte många som byggde sedaner på 80-90tal som hade toppart på 250++ M i all ära. Men det om något har blivit urvattnat och förstört. Förr så betydde det något. Nu så kan vilken 316 som helst se ut som en M. Söker man bara vrid och effekt, så är det väl bara att ta nån bajsTesla. accar ju ifrån allt. Dock så pallar den väl inga toppfartsrepor någon längre stund. (om jag förstått det rätt) |
|
|
Roande läsning! Snacka om att sparka på getingboet 😁 Till att börja med är det väl en fullt befogad fråga, om än ställt på ett lite provocerande sätt. Men vad vore väl forum som detta utan trådar som rör om lite? Grejen med Alpina tycker jag sammanfattas bra i videon med Clarkson, huruvida det är "värt det" vad gäller prestanda, historia/arv mm är som vanligt upp till köparen. Och för att bilda sig en egen uppfattning finns det ju ingen enklare, och roligare, lösning än att provköra! |
|
|
Ja, frågan må vara provocerande framförd men det var nog tanken. Personligen har jag aldrig kört någon Alpina och tycker att de moderna Alpinas som släpps saknar lite av den flärd som de äldre hade. De äldre hade ofta intressanta motorval och var inte sällan starkare än motsvarande M. Alpina B6 på E30 hade ju en stor sexa när M3 kom med en fyra. Alpina B8 på E36 hade en V8 när man fick sexa i M3 E36. B10 Biturbo på E34 hade mer effekt och turbo, när M5 hade sugmotor. Sånt gjorde ju att Alpinan stack ut och hade ofta en udda eller intressant motorkombination som inte fanns i BMW:s sortiment. Men en B4 idag har ju sexa med turbo och det har 440i/M4 också. För att göra Alpina mer speciella hade jag gärna sett att de använt sugmotorer och manuella växellådor men ändå gjorde bilarna fokuserade för vanlig väg. Då hade jag drömt om en B4 som kommit med en fyra liters sexa/V8 utan turbo och manuell låda på 350-450hk... Idag är de ju överladdad sexa eller åtta med automat och det är ju exakt vad BMW själva gör. |
|
|
Grelle: Kan hålla med om att sugmotor och manuella lådor skulle gjort Alpina lite mer speciella. Men det skulle ju gå tvärs mot Alpinas signum som faktiskt är Turbo, biTurbo kompressorer och i viss mån automatlådor för att förstärka komfortdelen. Det var ju liksom deras grej och det är helt klart att de inte sticker ut på samma sätt idag som förr. Personligen skulle jag inte köpt en nyare Alpina. Och... kul tråd med lite hetta när det är lite segt på forumet:-) |
|
|
Hade inte tackat nej till denna kombi, som saknar motstycke i BMW's nuvarande modellprogram: Länk |
|
|
Aerobat, man kan ju se tidigare modeller på olika sätt. Var signumet turbo eller var signumet att göra speciella prestandabilar? Vill de fortsätta sticka ut så skulle de kunna göra det, med eller utan turbo. Nu har ju BMW allt som tidigare då var Alpinas signum, men om Alpina vill att deras signum ska vara extra entusiastanpassade bilar så kan de ju skippa det där som är dagens mellanmjölk. Tänk om de satte V12 från 760Li under lite massage och sedan tryckte ned den i 8-serien? Eller om de tog V8 och turbo från B5 men stoppade den i B4? Något som gör att de sticker ut och lockar utan att ändra för mycket. Såklart vore det ännu roligare om de skippade turbon och automatlådan, men det är kanske att hoppas på för mycket. Men om de i alla fall vågade trycka ned fler cylindrar än vad BMW mäktar med vore en god start! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.