|
Sida 2 av 10
|
|
|---|---|
|
Har du kört M bilar och tyckt att det var sådär och upplevde Porsche trevligare är nog Alpina är inget för dig då den inte erbjuder sportigare känsla än M bilar. När det kommer till vass motor med elegans och exklusivitet är dem vassare. Ps håller med om ratten då det är oftast standard rätt led Alpina logga. BMW M sport ratt är väl allas våra dröm här på AP |
|
| Skriver från mobilen, därför massor med stavfel. | |
|
Lanab, kul att B8:an har det bra, kommer att ha ångest över att jag sålde den resten av livet! Alpina köp är inte aktuellt på flera år, vill inte sälja cabben och compacten och har inte utrymme för fler hobbybilar. |
|
|
@Abbe Länk Länk Vid 02:37 åker vår gamla B8 förbi av nya ägaren :-) I övrigt handlar det om ett av bilvärldens mest episka historik med Niki Lauda som knackade på dörren hos Alpina hos Burkard och frågade om de behövde en racingförare då han var mer eller mindre okänd vid tidpunkten och fick ett nej, andra gången han knackade på senare fick han jobbet. |
|
|
Lite kul att få igång en Alpina tråd. Helt ok för min del att ni kapar min tråd. Fortsätt gärna med historia etc. Väldigt intressant men ganska långt ifrån min frågeställning. Men fortsätt gärna då jag är nyfiken och inte har mkt kunskap om Alpina. Men tillbaka på min frågeställning (parallellt). Tror att som att Catch me skriver att alpina inte är något för mig. Och ja jag har testat samtliga riktiga M modeller i år förutom M2 och 8. Min konklusion i en mening är att det jag har är bättre än m4 i alla avseenden M5 är bättre (annan nivå,) men 992 leder. |
|
|
Ganska svårt att förstå vad du söker efter. Din 440 är bättre än M4 för att den är softare eller vad? Samtidigt vill du har något som är lite råare som Porsche 911? Samtidigt är M5 bättre än din (och indirekt M4 enligt ditt resonemang) för att det är en annan nivå på vad? |
|
|
Mer på temat historia då, i fler bemärkelser... |
|
|
Tack Birka . Riktigt nostalgisk att titta på Trafikmagasinet. Men slaktar de verkligen m5 or och slänger vevstskar och filar för hand..... nuförtiden? Känns isåfall lite osäkert att köpa en sådan..😬😬 |
|
|
MUC Kolla tråden "lite kul en lördagsmorgon" där jag skriver om mina egna erfarenheter ang dessa bilar. Dock subjektivt men helt ,100% egen erfarenhet inget googlat eller läst på ngt internet Forum. Jag kör bilarna och skriver efter. |
|
| @428 - jag har samma tankar om Alpina, är inte alls kompis med ratt och fälgar. Kanske funkade på 90-talet, men inte 201x :) | |
|
För att svara på din frågeställning - vad är vitsen med Alpina? 1) För de kunder som vill ha en lyxigare och kanske mer flärdfull bil baserad på en BMW. Det är lyxigare materialval och omarbetade motorer. Inte alltid snabbare eller kanske ens bättre - vad som nu menas med det. Men uppdaterat iaf. Och som är villiga att betala rejält för exklusivitet. 2) Alpina har alltid erbjudit en Touring på sina motsvarigheter till 3- och 5-serien. Någon M3 Touring har hittills inte dykt upp och M5 Touring var det ett tag sedan det fanns. Numera finns iofs Touring till M340i, M550d och allt vad de nu heter men för ett par år sedan fanns det ett tomrum här där Alpina var ganska ensamma. 3) Toppfarten. Alpina har aldrig haft elektronisk spärr vid 250, rent teoretiskt kan alltså Alpinaföraren alltid sega sig förbi samtliga BMW på Autobahn. Nu finns iofs möjligheten att välja bort fartspärr på vissa BMW så betydelsen här är kanske mindre än den varit. |
|
| Höll på att skratta ihjäl mig när jag såg att Alpina ville ha 1.3 miljoner för sin X3 M40d på Förenadebil sist jag var där. | |
|
Googlat runt lite av rent intresse Hittade en modell på blocket som heter B4S. Efter vad jag kan se efter ytterligare googlande är det är en 440 coupé (lika som min dock utan M paket /ratt) men med typ 90hk mer. Lät intreassant tills jag såg priset. 1,296SEK för en 440 . Ca +0,6 gentemot min inkl MPPSK.. För samma pengar får man i princip en nästan splirrans fullspäckad M5comp eller varför inte en M850i Eller spara en rejäl slant och köp en M4. Jag ber om ursäkt om jag trampar i klaveret igen men förstår fortfarande inte vitsen med att betala ca 1,3MSEK för en 440. Dock med omklädd std ratt handgjorda fälgar (hur man kan tillverka fälgar för hand) och en plakett på motorn. Det måste vara bilvärldens dyraste omklädda ratt och handgjorda fälg. (Bortsett från riktiga superbilar) Ursäkta sarkasmen men ju mer jag kollar och försöker förstå destå mindre begriper jag. Är dock genuint intresserad av att förstå men detta mysterium blir bara mer obegripligt ju mer jag undersöker. Men skall försöka om tillfälle ges testa. Alla mothugg och synpunkter välkomnas. |
|
|
MUC Förstår att det blir ngt otydligt (kanske ännu rörigare om man läser tråden jag refererade till )vad jag är ute efter då jag själv inte är helt 100. Håller på att testa mig fram så gott det går. |
|
| Det är väl inget mysterium, det handlar om exklusivitet och inget annat. Finns alltid kunder som är beredda att betala rejält för att sticka ut och inte vill förknippas med kreti och pleti. Det finns ju liknande exempel bland de flesta lyxprylar där prestanda och funktion inte alls går hand i hand med priset... | |
|
Båda visar tiden. Nr2 är dessutom mer exakt. Precis som hos Alpina är det inte de rationella egenskaperna som styr priset ;-) Länk Länk |
|
|
Tack Löwet för ett riktigt gott skratt. Humor är aldrig fel. :)) Men isåfall är ju Alpina ännu värre (en egen klass). Klockeländet är ju trots allt av egen konstruktion tror jag ,vilket inte Alpina är. Förutom då de handgjorda fälgarna. Trodde ( och letade) i min enfald att det fanns mer substans än bara (i mina subjektiva ögon) en ganska misslyckad plastikkirurgi. Men igen har inte provat bara suttit och tittat och kan ha tok fel.. |
|
|
Jag har haft både M och Alpina flera ggr och Alpina har alltid haft en högre kvalitet då man handplockar många av delarna i motorerna, ofta så ser Alpina brister i vad M bilarna har och åtgärdar detta i sina modeller som släpps kort efter motsvarande M bil. Körmässigt skiljer sig bilarna då Alpina har alltid haft som mål att deras bilar ska användas som bruksbilar dagligen och därför till skillnad mot M bilarna så finns den största delen av vridmomentet l början av effektkurvan samtidigt som dom alltid varit kända för att skapa den bästa komforten i klassen. Just noggrant utvalda och testade chassikomponenter tillsammans med komforten och exklusiviteten med inredningen gör den svårslagen gentemot en M bil plus Alpinas historik gör märket speciellt. Dessutom har du en helt annat kundservice till skillnad mot BMW, Alpina tar hand om kunderna på ett helt annat sätt. Vad väljer du om du inte kollar på prislappen? en M5 F90 eller en B5s Biturbo, valet är ganska enkelt Alpinan. |
|
|
Tack lanab för ett seriöst svar. Mkt uppskattat. Men får ändå inte riktigt ihop det. Iaf inte rörande B4S som är ganska nära min egen och baserad på en 440 inte en M4. Är väldigt intresserad av att höra argumenten varför betala 600 tusen mer än för en fullspecad M trimmad 440. Och igen du får en i princip fullspecad ny M5 comp eller M850 för samma pengar som en Alpina hottad 440. Med respektive ca 100 - 200 Hk mer. V8 or dessutom. Men som jag skrev har inte provat och kan ha fel. |
|
|
Jag tror inte "428" fortfarande har fattat vad en Alpina är och skillnaden mot en vanlig familje 440i. För det första är ju Alpinan du jämför med i en helt annan prestandaklass. En 440i har väl 326hp/450Nm mot Alpinans 452Hp/680Nm. Sedan är det betydligt bättre dämpare, fjädrar, andra bussningar, krängningshämmare. Jag har inte kört någon Alpina på ett tag men det som var det mest utmärkande vad jag minns var stabiliteten och komforten utan att vara stötig. Ett specialbyggt avgassytem frpm Akrapovič i titan. Mycket mer påkostad indredning. Så skulle jag säga att prisskillnaden som jag får till 350-400k verkar relativt rimlig i sammanhanget. Din 440 är ju egentligen bara en hottad 420 för 150k extra;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.