|
Sida 10 av 10
|
|
|---|---|
|
Gillar naturligtvis BWS 6 or också. Men det kanske trots allt inte är till nackdel med en fyra i en såpass liten bil .Förutom ljud och känsla naturligtvis. Vikt och balans borde rimligen bli bättre? Så var iallafall min upplevelse när jag gick från 428 an till 440 (innan trim) |
|
|
Om det gäller entusiastbilar så är det för min del i princip uteslutande ljud och känslor som styr. Sen är det inte säkert att vikten påverkas så mycket, det går att bygga större och använda dyrare och lättare material. Jag kollade uppgifterna på Cayman GTS som jag nämnde tidigare i tråden. Med fyrcylindrig 2.0 liters motor har den en tjänstevikt på 1450kg och med den nya sexan på 4.0 liter så har den en tjänstevikt på 1480kg. Då är t ex bromsskivorna mycket större på den sexcylindriga bilen. I det här fallet är det dessutom en sugmotor på sexan och då slipper man turbos, laddluftkylare osv. |
|
|
Jo så är det ju. Har ju en själv en 6a av någon anledning. Men jag tror inte att är vikten i sig (även om den naturligtvis spelar roll) som är grejen utan var den är placerad Porsches motorer är mer kompakta/kortare. |
|
|
Skillnaden mellan 4:a och 6:a på 2-serien är inte så stor. De siffror jag har för M235i och 228i från 2016-katalog säger att 228i/6 väger 1460kg M235i/6 väger 1530kg M235iA väger 1545kg M235iX väger 1600kg Det är 70kg och då är även däck och fälgar större så säg att sexan väger 60kg upp. Kollar vi däremot vad automatlådan (15kg) och xdrive (55kg) väger så ser vi att det är större skillnad mellan en M235i och en M235Xi än en 228i och M235i med identiska hjul. Så om vi betänker att xdrive ger 55kg långt fram från masscentrum samt ökar drivlineförlusterna så inser man att fyra eller sexa är inte en stor sak. Inte större än rwd kontra xdrive eller full eller tom tank. Sen är bilar runt 1500kg inte direkt några småbilar. Annat var det kanske på E30-tiden med vikter runt 1100kg. |
|
|
Menar inte att du har fel för jag vet helt enkelt inte. Men det där med vikter är lite lurigt och verka fluktuera över tid och var man kollar. Kollade min gamla 428'a för skojs skull. Det verkar som den har lagt på hullet + 30 kg sedan jag sålde den. Allt enligt registreringsbevisis och transportstyrelse. Kan ha fel här. Men jag har för mig att när 440 såldes Sverige så vägdes GC och C in på samma vikt? (När jag köpte 2018) Kollade igen och nu är min (coupé) plötsligt 90 kg lättare än GC? Men som skrivet en bil med rak sexa blir svårare att balansera. Om man inte gör som Ferrari och har en extremt långt motorutrymme/huv. På det viset har de i princip lyckats få hela motorn bakom framaxeln. |
|
| Inte M2:an i vilket fall, den har i princip 50/50 i viktfördelning. | |
|
Jo det må så vara. Men grejen är att få vikten mellan axlarna. |
|
| Vilket blir svårare med en lång motor | |
|
Det är inte svårare att balansera en bil med rak sexa. Som jag påvisar är det mindre påverkan än xdrive eller tom respektive full tank. En bil med mer vikt framför masscentrum behöver däremot mer vikt bakom masscentrum om 50/50 är det som vill uppnås. Men det gäller alla bilens komponenter och är inte unikt för en rak sexa. Aldrig sett några vikter fluktuera, däremot anges vikter för olika saker. Men om man kan definitionerna och bakgrunden så är det inga hieroglyfer utan logiskt. Vi får vara öppen för att din upplevelse av fluktuerande vikter kan bero på att minnet bedrar dig. |
|
|
@Barka MPPSK utan fartspärr |
|
|
Grelle. Njae sitter med mitt gamla regbevis (kopia) för 28an i vänster hand och kollar samtidigt på transportstyrelsens hemsida. Reg bevis 1510 och transportstyrelse 1545 ? Men var det inte så att man ändrade reglerna för definitionen av tjänstevikt för en tid sedan? Det kanske kan ha något med det att göra? Vidare det finns en anledning till att i princip alla "riktiga" prestanda bilar har motorn mittmonterad. |
|
|
Och naturligtvis blir det svårare/kräver mer utrymme ju längre motorn är. |
|
|
Kan du lägga upp kopior till dokumenten? Du kan ju maska känslig info. Frontmonterad, mittmonterad eller bakmonterad motor är ju en separat fråga än om 4/6 cylindrar. Porsche 911 GT3, Nissan GTR, och Ferraris V12-GT vagnar är ju några sportbilar som inte har mittmonterad motor. Så långt ifrån alla har det. Men en sak är gemensamt för dem. Få har 4-cylindrig motor... så det måste alltså gå att få bra balans utan fyran... |
|
|
Haha Du är ganska envis. Men en så himla viktig fråga är det väl ändå inte? Att vi behöver göra det till någon slags rättegång. Ärligt talat så skiter jag i vilket. De kanske har skrivit fel? Förövrigt är det ett foto. Fick messa det till handlaren när bytte. Har inte en aning om hur man maskar. Dagens Ferrari och Porsche är i princip mittmonterade. Nissan har jag inte koll på. Googla lite ! Finns en hel del intressant att upptäcka |
|
| Annars är det bara att öppna huven så ser man att exempelvis superfast har tolvan monterad bakom framaxeln. | |
|
För att göra det lite tydligare. Jag menar naturligtvis inte att det är omöjligt att få balans i en bil med en rak sexa. Finns ju mängder med exempel på motsatsen. Men en av den raka sexans nackdelar är just längden. Den blir lite svår att packa. Finns en massa positivt också. Kör ju själv runt med en trimmad B58 som bruksbil av någon anledning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.