AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
23.708

Alpina vad är vitsen?

Sida 1 av 10
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Har iofs aldrig provat ngn.

Men vad är vitsen och finns det verkligen ngn köpare av dessa?

Träffat på några exemplar och i mina ögon ser de ut som ja jag vet inte vad.

Den enda skillnaden jag såg jämfört med en vanlig 5 serie M var att den ser billig ut (Biltema hottad) med grymt fula fälgar och ratt.

För lägre pris så kan man köpa en M5 competition med fler hästar och grymt mkt snyggare.

Vem köper en Alpina och vad är vitsen med dessa?
Du är nog ganska ensam tycka en Alpina ser biltema hottad ut, vad vet du om bilar egentligen med ett sånt uttalande?

Ta reda på lite fakta först innan du har hela forumet mot dig.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

M5 ska vara som e34an :)
"Finns, men inte syns" var det coola, vilket ju försvann redan med M5e60...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Kan någon stänga av ”428” från forumet kanske?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Du svär i kyrkan min vän. Länk
MU
940
MUC
M340i - 2025
Som Ingemar Stenmark sa: ”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”.
42
785
428
Hoppsan!

Det här verkar känsligt. Lite intressant att vissa tycker att man skall bli avstängd för att man har en avvikande åsikt. Kanske kan klassas som hatbrott mot bil.😉

Men jag håller med om att jag uttryckte ngt kategoriskt beroende på vad man lägger för betydelse i hottad.

Och ja jag har sett Alpinas skapelser och är inte imponerad tyvärr. Inte ännu iaf och kanske ändrar uppfattning om jag ngn gång skulle få möjlighet att provköra.

Men min fråga är seriöst då jag kollar runt i avseende på att byta om jag hittar ngt passande som känns bättre än det jag har

Så jag omformulerar frågan. Vad är det som skiljer förutom då det uppenbara såsom motor, ratt fälgar emblem etc.

De är ju ganska dyra så jag antar att det måste vara mer?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla får tycka olika! :)

Men jag tror att man bör uppleva Alpina för att förstå konceptet bättre.

De började väl med rena trim-saker till BMW men har numer ett mer exklusivt sportigt men ändå bekvämt perspektiv.

Sedan kan man tycka vad man vill om designen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag har ägt en alpina. Mitt mål var att bygga en 4-dörrars M3 E46, då en sådan aldrig såldes av BMW. En B3 manuell årsmodell 1999 inköptes. Därefter en diff från B3 automat. Kronan på verket blev en quaife diff.

Resultatet blev lite som mellanmjölk. Den gick inte i närheten av en riktig M3. Mätte upp 100-200 på 17 sekunder med racelogic. Väghållning och bromsar va inget att skryta om. Projektet avyttrades till fördel för en riktig M.

Konklusion : M är ALLTID bättre. Punkt.
42
785
428
Birka. Kollade klippet.

Men det styrker ju min tes. Standard M5 är ju kvickare och dessutom billigare.( Om man nu kan använda ordet billig i detta sammanhang)

Kan kanske hålla med om att den är ngt diskretare men inget jag reflekterat över.

Är det ngn form av status objekt typ Rolex som är grejen?

Kanske trots allt Stenmark citatet är passande och detta är ngt jag helt enkelt inte begriper?

Vore intressant att höra från ngn som verkligen kört Alpinas senaste 5 variant.

Har själv M5 comp som referens då jag haft möjlighet att prova den i ett par dagar.

42
785
428
Alla bilars lika värde 😉

Ok om jag fattat rätt så är det en komfortablare och lyxigare variantriant av M5 ?.

Då är det nog inget för mig.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Det finns så mycket som är "Vitsen".
Har man inte provat kanske det är svårt förstå. men just ordet billigare hänger jag inte med på. kvittar väl, du kör ju inte Kia, den är billigare också.

Visst, M5 är en magiskt bil, men om du vill ha en kombi då ? där har du en vits. Alpina har väldens snabbaste kombi.

Kort kan man säga. m bilar är roligare på bana, Alpina bilar är roligare på väg. Och jag kör mest på väg.

Och ja, det finns köpare. Det finns ca 450 Alpina bilar i Sverige, och Förenade bil som säljer dem har även sålt helt nya bilar. Även Sten Jarl säljer massa Alpina.
42
785
428
Ok . Kombi är ett argument om man är ute efter det.

Men resterande vitsarna konkret? Avser nu senaste modellerna.

Som jag fattat det och skrev tidigare är det en bekvämare variant av M5?

Hade för avsikt att provköra men efter vad jag förstått hittils och vad jag är ute efter så är det kanske ingen vits..

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Alpina bilarna är mer eller mindre unika, M bilar är dussinbilar! Har ägt bägge, saknar inte M bilen men någon vacker dag ska jag äga en Alpina igen.

42
785
428
Ok är med på att de är ovanligare än M bilar.

Men hur gör det att den per automatik skulle vara bättre? Och på vilket sätt?

Konkret?

Avser nya bilar B5 och M5.

@Abbe

B8an var unik på alla sätt, ångrar jag sålde den men den kom till en bra ägare utanför Munchen som har den fortfarande i sin ägo med massa andra Alpinor.

Om du är intresserad av en Alpina igen så kan jag eventuellt sälja min B3a E46a.

Det viktiga är att den kommer i rätt händer och du är rätt person för den för jag har gjort sååå mycket med bilen under åren.

Dra mig ett PM om du är intresserad.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
När man diskuterar Alpina behöver man även ta in historiken. Nuförtiden kan vem som helst skruva på lite extra effekt på BMW eftersom alla är turboladdade, men när Alpina uppstod så var det rent hantverk både i form av trimning och exklusiv inredning, fin lack, optimerad väghållning i förhållande till komfort o.sv.

Det har skapat magin och prestigen kring märket. Sen tror jag iofs att dagens Alpina är mer lik en vanlig BMW än vad dom tidigare var. Betydligt mindre hantverk nu än för 25 år sedan.

/DJ
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Om man bortser från det subjektiva kring Alpina, så har man i dom flesta fall kvar en bil som har bättre chassikomfort/kontroll än motsvarande BMW, parat med en överstark och mer användbar motor.
Alpina-bilarna är oftast mer kompetenta och mer komfortabla.

Prova och upplev själv.
42
785
428
Ok är med på historiken. Är 50 +. Men är inte speciellt sentimental i avseende på BMW.

Dock har jag samma sentimentalitet rörande andra bilar och har full förståelse för era känslor för Alpina.

Men i detta fall så är mina fråga ganska krass då det rör sig om nya bilar.

Har testat M5 comp och lite andra M modeller iaf hyffsat mkt men inte riktigt hittat den perfekta.
Testade även nya 992 an som var riktigt bra. Dock Porsche och inte perfekt och men lite tveksamt bäst hittils.

Men igen min fråga, är krass är det lönt att jag provar en Alpina

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Ta dig till Helsingborg, och prova en B5a.
Länk

Så kan du återkomma med utlåtande sen.
42
785
428
Tycker iofs att beskrivningen inte direkt matchar vad jag är ute efter.

Men fair enough får väl prova.

Jörgen , ganska långt ifrån där jag bor. Får försöka att hitta ngn närmare.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.