AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.642

Vibration F31 2012, bromsar?

Jag har en F31 320D från 2012 som jag har haft massa vibrationer i, mestadels under inbromsningar. Då pulserar det i ratten och hela bilen, speciellt vid mjuk inbromsning ifrån lite mer hastighet. Bromsar man hårdare försvinner det. Jag bytte till nya bromsskivor och belägg fram förra året på Mekonomen, till de enda skivorna de har för den bilen. I början var de kanon, det bromsade utan några vibrationer alls. Efter några månader började det vibrera och med tiden allt grövre. Jag fick de bytta på garanti då de bekräftade vibrationen. Bromsarna blev bra, men nu igen är vibrationen tillbaka efter ett antal månader. Inte lika illa än, men det lär bara växa.

Är Mekonomens bromsar problemet? Vet inte vad som satt på bilen innan bytet då jag köpte den några månader innan det första. Jag ska be dom byta på garanti igen, men fortsätter besvären kommer jag nog kräva pengarna tillbaka och byta till annat. Kan det vara annat än bromsskivorna som orsakar besvären? Hur ska jag kolla upp det? Om något ok är knas så de överhettar eller liknande?

Tilläggas bör kanske att jag haft besvär med vibrationer i bilen i övrigt med. Sommardäcken börjar nog bli dåliga och ska bytas till våren. Det uppstod vibrationer som växte med högre hastighet på slutet innan jag bytte till vinterdäck. Även vinterdäcken hade viss vibration i mellanhastigheter, men de minskade lite med en ombalansering. Ibland tror jag även den vibrationen som finns där orsakas av bromsarna som ligger an lite, och de kan kännas tydligare vid viss kurvtagning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som slitna bussningar/leder etc. i framvagnens bärarmar mm.

Då kan de inte hantera småvibrationer som alltid finns i både bromsar och däck - med friska delar dämpas de ut och känns inte...

Byter man skivor och belägg, kan det hjälpa temporärt när allt är helt nytt, men efter inkörning uppstår alltid små ojämnheter som kan ligga långt innanför tillåtna toleranser som då plötsligt märks i bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tackar för svaret! Vad kan det kosta att åtgärda en sån sak? Är det lätt för en verkstad att kolla skicket på sånt?
Transocean
Ja det lätt att kontrollera. Men BMW har rätt känsliga framvagnar så det kan fort sluta med att du byter alla stagar och det vibrerar ändå :-) Har gjort det på en E34:a

Det är även värt att kontrollera hur stötdämparna mår; är dom slut /fjäderbenslagret är slut så kan det vibrera.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man bör väl kanske tillägga att det KAN vara svårt att hitta tillräckligt stort glapp i enskild komponent - i början av att det börjar bli dåligt, kan de enskilda komponenternas sammanlagda glapp räcka för att det skall vibrerar utan att med lätthet se det på varje del för sig...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Helt riktig Johan B
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Då jag hade vibrationer i min framvagn vid inbromsning för högre hastighet, så lämnade jag in bilen till BMW för koll.

Verkstadskillen (som var en senior mekaniker med bra attityd utan prestigeproblem) sa att vibrationerna berodde på 0,03 mm DTV (Disc Thickness Variation/tjockleksvariation) på mina bromsskivor. När jag påtalade att man ofta läser om länkarmar o.dyl sa mekanikern att det nästan aldrig beror på länkarmar (ev. menade han vid mina miltal på min bil), utan att det oftast beror på bromsskivorna. Det var i alla fall hans åsikt. :-)

Sedan finns det ju mycket kunskap på detta forum som är av annan åsikt (än att bromsskivor är ett vanligt fel). Jag har heller ingen anledning att misstro vad som skrivs på detta forum, utan är tacksam för all den kompetens som delas. :-)

En "lurig" grej (om DTV är av stor betydelse på just BMW), är att BMW specificerar max DTV som 0,01 mm. Detta samtidigt som flera tillverkare av bromsskivor verkar ha en tillverkningstolerans på DTV som överskrider 0,01 mm.

Jag såg dessutom en standard som används för bromsskivor (ECE R90), men kraven i denna standard för bl.a DTV överskrider också 0,01 mm.

Dock vet jag inte om detta har någon betydelse i praktiken, och/eller om BMW försöker styra kunderna mot "originaldelar" med ev. orimliga krav.

Här vet säkert någon forummedlem med mer kunskap hur väsentligt detta är eller inte. :-)
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Har haft liknande problem och då var det bromsoken som hade kärvat ihop och fick bytas

Har någon haft två svarta tändstift och vet exakt vilken eller vilka delar som inte fungerar till 100%? Oljan var kolsvart också och motorn har bara gått 1000 mil så det var första oljebytet, alla filter och tändstift efter motorbytet för snart ett år sedan
Motorn går mjukt och kanonfint så det är lite mysko
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Bromsskivor eller chassie?

Jag tycker att man ofta, men inte alltid kan känna det på hur vibrationerna uppstår. Vibrerar det när man lägger an bromsen lätt, men minskar när man bromsar hårdare bör det vara chassiet. Ibland kan det också vibrera när man kör utan att bromsa, men sluta vibrera efter bromsning, då är också oftast chassiet. Tycker också att detta händer vid kraftig acceleration då tyngden förskjuts ganska mycket bakåt och tyngden på framvagnen minskar och kopplingarna mellan alla delar i framvagnen 'lägger' sig lite annorlunda.

Allt detta gäller mina bilar som alltid gått ganska långt. En bil med ett par tusen mil på mätaren är nog inte samma.

Jag har nästan aldrig behövt byta bromsskivor på grund av vibration.

Matthias

Tackar för alla svaren. Jag ska försöka kolla upp framvagnen och de olika slitagedelarna där före jag gräver mer i bromsarna i sig. Det låter som att det borde vara chassi så som det beskrivs att det påverkar tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.