|
|
|
|---|---|
|
Vi var ute och åkte men så tvär dör bilen. När man försöker starta om direkt snurrar bara startmotorn men om man stänger av och startar igen så startar den direkt men dör efter en stund igen. Inga felmeddelande eller lampor som tända när det händer. Har läst ut koderna med carly och fick fram att spridare 4 och 5 inte fungerar som dom ska plus nästan alla glödstiften utom nr 1. Men kan två spridare gå sönder samtidigt och dör bilen av det? Secund place is the first loser | |
| Har varit med om liknande och då var en spridare är trasig. När datorn känner av detta så stängs bränslet av, när bilen startas om så upprepas detta. | |
|
Du kan pröva att koppla ur spridare (kontakten) 4,5 och de om motorn går. Spridarna är inte jättesvårt att byta men behöver programmeras in. |
|
|
Okej. Men ska jag koppla bort spridarna när bilen börjar stänga av sig? Blir det inte något om man kopplar ur två spridare och provar att köra? Finns det någon film på hur man byter spridare? Vissa man tittar på sitter ju så otroligt hårt så man måste ha avdragare. Mvh Thomas Secund place is the first loser |
|
|
Motorn tar inte skada av att gå med urkopplade spridare men det är förstås inte helt bra heller. Osäker på om du kommer åt spridarkontakterna utan att ta bort insuget. Tar du bort insuget så är halva arbetet med att byta spridare avklarat. I och med felkoderna så är iallafall jag övertygad om att det är problemet. När du ändå skruvat bort insuget är det läge att byta ut trasiga glödstift, antigen alla eller så tar du loss dem och prövar. Själv gillar jag fulmek och kopplade därför startkablar till ett 12v batteri och strömsatte glödstiften, syndes tydligt vilka som fungerade. Du bör även byta relä till Glödstiften, i mitt fall så var det felkod på 5 stift, ett var trasigt och resten berodde på reläet. Spridare finns på skroten, ca 1000kr/ST. De kan sitta hårt men om motorn är varm så lossnade de lättare, jag fick bort mina med handkraft. Återigen lite fulmek, du kan lossa skruvarna som håller spridarna lite och sen starta motorn så kommer kompressionen hjälpa till. Var dock försiktig med detta så inte gängorna går sönder. Du hör på ljudet när spridaren lossnat och "ploppat" upp. Tänk på att inte tappa ner något in i motorn. Sammantaget är detta ett rätt så roligt jobb och inte allt för svårt. Finns bra videos på Youtube. Lycka till |
|
|
Okej. Det låter jättebra. Ska även kolla glödstiften. Tusen tack för det utförliga svaret. 😀👍 Secund place is the first loser |
|
| Har nu bytt fjärde spridare som jag fick upp på carly'n men verkstaden som bytte spridare fick inte igång bilen efteråt. Jag och en kompis åkte dit med min delfi diagnostik verktyg och kunde med hjälp av den köra komponent test. Vi tvingade igång både 60 liters och 120 liters pumpen och då hoppade den igång direkt. Sen gick bmw'n som en klocka. Behöver inte koda in spridare för att motorn ska gå som några förklarade. | |
|
Spridarna skall kodas in för att bilen skall gå optimalt och med bäst förbrukning. Bilen startar och går utan att koda in dom, men varje spridare ger unikt mycket diesel vid en viss spänningsmatning och det är det kodningen berättar för ECUn. |
|
|
Okej. Då måste det vara otroligt lite som blir optimerat för bile hår och drar exakt lika som för. Men då ska jag på mecken om koden. Han tog kort på den innan han satte i den. Med vänliga hälsningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.