|
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna Har fått ett tilltagande problem med oljeläckage från motorn som tycks komma från tråget. Det försvinner en del varpå jag måste fylla på då och då. En irriterande detalj är att den gula oljelampan ibland tänds när man startar bilen trots att nivån enligt stickan befinner sig väl inom marginalerna, till och med då den nästan indikerar fullt. Varje gång den lyser blir jag nojig och kollar/fyller på eftersom jag tror motorn håller på att förblöda. Har nån fler erfarenhet av överkänsliga oljelampor? Nog måste man kunna lite på stickan i det här fallet? Mvh, Mattias | |
|
Kan ju vara så att den lilla mojängen som ska känna av oljenivån med tiden gett upp och inte funkar 100.... Är ju inget som håller för evigt längre och med tanke på att bilen din ändå inte är helt purung, inte illa ment, har en lika gammal jag med :-) så skulle jag börja med att byta sensorn om du via den lite mer fysiska kollen ändå ser att oljan har rätt nivå. Om det är en knepig operation eller inte låter jag vara osagt. Niklas Fransosen |
|
|
Det är väl ett rätt välkänt problem på E46or att oljenivåsensorn knasar med just symptomet gul oljelampa vid start. Har haft det på 2 st iaf. Så länge du har bra nivå på stickan är det bara tuta och köra. Känns det för nojjigt så byt sensorn bara. Själv vande jag mig bara, det var inte värt att lägga ner det på dom bilarna jag hade. |
|
|
Standardfel med defekt nivågivare i M52/M52tu/M54 mfl…. Så länge du har koll på stickan är det inga problem så länge lampan är gul. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag lät verkstaden byta sensor i samband med oljebyte (på den tiden jag lämnade in bilen för service). Det lär vara en ganska enkel operation. |
|
|
Sensorn sitter lätt åtkomlig i botten av oljetråget om man demonterar täckplasten under motorn och sitter med tre pinnskruvar och muttrar. Dock måste oljan tappas ur motorn först... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.