AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.829

felkod partikelfilter 244800 bmw f11. Byte lr vad göra

wi
42
wickerman
Bmw 520d f11
Tjena
Körde en diagnos på bilen och fick felkod på partikelfiltret.
Fault Code: 244800
Fault Explanation: Info - particulate filter system: Limited remaining
distance of the particulate filter available.
Bilen har gått 20000 mil och är även dags för service på den.
Är de nytt filter som gäller eller kan man rensa skiten på nått sätt.
Och om de är nytt filter som gäller. Finns det andra än bmws original som
Lär kosta skjortan.
Tacksam för svar
Bmw 520d f11

Med vänlig hälsning, wickerman
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Har inte haft det problemet själv dock, men vet att det ska gå att starta förbränning genom att hålla ett visst högre varvtal en lite längre sträcka, eller starta förbränningen via typ Carly och liknande.
Med lite tur så räcker det.
Annars finns det firmor som rengör filtret om du skruvar lös och lämnar in.
Skulle det krävas ett nytt filter vilket jag misstänker är snordyrt så går det ju att plocka bort det samt coda och mappa om bilen.. då kan du ju köra en steg 2 mappning på en gång så får du lite mer pulver under huven samtidigt. Finns flertal bra firmor som sysslar med sånt och nästan gatanterat billigare än ett nytt filter..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Körs bilen mycket kortkörningar?

Det jag skulle göra är följande efter att ha kollat felkoder så det inte är något annat trasigt som t ex. termostat eller EGR-ventil:

1. Tanka upp så det är minst halv tank (vissa bilar startar inte regenereringen om det är lägre än kvarts tank). Slå i en flaska med DPF-rengöringsmedel i samband med tankningen.

2. Ta ut bilen på en långresa på 5-10 mil eller så och köra bilen varm och därefter ha en lägre växel i än vanligt så motorvarvet kommer upp över 2000 rpm och sedan köra bilen med det varvtalet i 30 minuter eller så.

Har du tur så regenererar detta DPF.

Annars kan du som sagt tvångsstarta en regenerering via diagnosdator eller liknande.

Räcker inte detta kan man rengöra DPF med speciell rengöringsvätska - vissa verkstäder har utrustning för detta.
Hjälper inte det kan man demontera DPF och skicka iväg det på en rengöring där de tvättar ur och sedan bränner ur DPF med speciell utrustning där flödet går fram och tillbaka för att rensa ur filtret. Detta brukar ge ett filter som är nästan i nyskick.
Googla lite så hittar du firmor som gör detta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Jag har haft samma felkod på min F11 2013 i minst ett år. Har inte heller fått någon klarhet i vad den egentligen betyder. Börjar nästan misstänka att det är en generisk kod som kommer när bilen närmar sig 20000 mil. För visst borde det finnas mer specifika felkoder om datorn upptäcker att tex mottrycket är för högt?

Min bil passerar snart 20000 mil, och borde gå relativt gynnsamt med ca 35 km enkel resa till jobb varje dag. Regenerering verkar utföras regelbundet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det finns en inprogrammerad livslängd på DPF filtret det går utmärkt att lura bilen att man monterat ett nytt. Dock löser det inte problem som igentäppt filter, felkoder som förhindrar att regenereringen startar får inte heller finnas.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
wi
42
wickerman
Bmw 520d f11
Tack för alla tips.
Tar 30 min till jobbet så tycker den borde hinna köra sin genering på den stunden.
Ska pröva o växla manuellt o köra på lägre varv och se om de gör nått.
Hörde mig för hos verkstadskillen och han sa att det är ingen fara alls.
Det är bara ett upplysning/service meddelande. Behöver inte vara dåligt alls.
Finns ett backpressure test man kan göra för att kolla om skiten e kass.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.