AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.104

Motorvärmare E36 -97 M52

Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Hej,

Till min 320i -97 M52-motor (alublock) behöver jag nu installera motorvärmare. Många gissningar och antaganden finns på nätet, men tyvärr få raka besked. Rekommendationerna är inkonsekventa och inte så pålitliga. Har verkligen letat info, Dekra/Calix/Biltema inkluderat.

Tre val:
- SLANGVÄRMARE: För mig enklast att installera, billigt inköp, men hittar inga rekommendationer. Kan det vara så att min M52-motor inte kan hantera en slangvärmare, och i så fall varför? Finns risk för att förstöra motorn? Och på vilket sätt skulle en Biltema-värmare vara sämre?

- BLOCKVÄRMARE (utanpåliggande): Finns, kostsamt, men känns inte så energieffektivt, och dessutom knepigt att komma åt vid installation. Måste lämna till verkstad.

- FROSTPLUGGSVARIANTEN: Finns (tror jag), och känns energieffektivt, men är inte heller lätt att komma åt. Måste lämna till verkstad.

Någon duktig som kan ge besked?
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Står bilen ute, eller under tak?

Nej, frostplugg finns väl inte på lättmetallmotorer. (Så då försvinner alternativet med dopp-/blockvärmare.)

Slangvärmare går att installera på alla bilar, men avråder från Biltema, sådana som sitter på kylarslang (värma kylaren har man inte glädje av).
Mest effektiv är en slangvärmare med pump som sitter mellan motor och värmepaket. Förslagsvis en sån här med Defakablage. Länk

En kontaktvärmare (på oljetråget) är inte så svår att montera, man behöver bara under bilen... ;)

(Var säkert Defa som åsyftades, Dekra håller på med besiktning.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Hej!
Tack för svar.

- Bilen kommer att stå på olika uteplatser i norrländskt vinterklimat - oftast med tillgång till ström = motorvärmare vettigt.

- Hänger inte riktigt med i ditt resonemang kring slangvärmare. Som jag förstår så går kylvattnet från kylarens nederkant på bilens (motorns) högra sida upp genom gummislangen och sedan igenom impellern som pumpar in i motorn, eller? Där slangen är lodrät kapar man slangen och sätter in ett värmeelement av klassisk modell, typ en rörstump med en doppvärmare inuti och en elsladd. Utseendet verkar inte skilja så mycket mellan Biltema, Defa och Calix varianter. Vilken skillnad är det jag missar? Varför skulle bara kylaren värmas upp? Varför en varning för Biltema?

- Och är du säker på att vanlig slangvärmare funkar på ALLA bilar? (Har svårt att hitta en övertygande förklaring på detta).

- Varför behövs inga frostpluggar på aluminiumblock?

// Stort tack
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vad gör kylaren? Jo, kyla av. Det är motsatsen till vad man vill göra med en motorvärmare - värma upp. Har man slangvärmare på kylarslang som cirkulerar kylvätskan genom kylaren så blir det ineffektivt, kommer kylas av, blir inte så varmt.
Alltså slang 1 eller 2 här. Länk
Bättre att ha en slangvärmare på slang 5, 6 eller 7...

Nån av de här slangarna. Länk

Ja, slangvärmare med cirkulationspump kan användas för att värma alla bilar (och andra fordon) med vätskekylda motorer.
Dock kan det behövas ytterligare åtgärd, exempelvis om motorstyrningen inte gillar för stor temperaturskillnad på kylvätskan och oljan. Länk

(Satte dit kontaktvärmare på min M52 för 10 år sen.)

---
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Angående frostplugg:

"Termen frostplugg är slang , det korrekta namnet på instickspluggarna är kärnplugg. Det antas felaktigt att syftet med dessa pluggar är att skjutas ut och rädda blocket från att spricka om motorn har vatten i sig och det råkar frysa. Detta är inget annat än en vandringssägen.

Syftet med pluggarna är att fylla hålen som gjordes under gjutningsprocessen, så att gjuteriet kunde ta bort kärnsanden från kylmedelspassagerna. Att rädda blocket från att spricka i händelse av frysning var aldrig tillverkarens avsikt för dessa pluggar."

Enl. Länk

---
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Intressant läsning, särskilt om "Frostpluggen". Stort tack. Antar att detta gör klart att aluminium inte behöver "frostpluggar" vid gjutningsprocessen, därav saknas sådana.

Jag inbillade mig att vattnet som kylts i kylaren passerar ut i nederkant, genom gummislangen (2 i bild ), lodrätt uppför, sedan igenom impellern, sedan in i motorn. Om jag tolkar dig rätt så är riktningen den omvända, därav min undran. Självklart är det ju ingen idé att värma kylvatten för att sedan dra det genom kylaren innan den skickas in i blocket (vintertid).

Du valde ändå att montera en kontaktvärmare på din M52. Var du nöjd med den lösningen?
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hade inte tillgång/kännedom om slangvärmare med hög effekt för 10 år sen. Hade kontakt- och kupévärmare då. Ingen kupévärmare nu, lägger effekten på att värma motorn istället (kallgarage).

För övrigt var M52B25 en oerhört stabil motor, helt oproblematisk. Körde den mer än 6 år, mestadels kortkörningar, helt utan problem, bytte bara olja och filter.

---
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Sant, en lyckad motor. Byter man bara givare när det behövs, sköter olja etc och är noggrann med kontaktsprayen så spinner den som en katt. Dessutom är det ju kul att man kan man laga E36:an själv med lite sunt förnuft. Det är därför jag vårdar den så noggrant.

Allt gott :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.