AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.337

525 luktar bensin vid kallstart

Hej!
Bmw 525 -06.
Luktar ganska mycket bensin i några minuter vid kallstart. Tycker även att den dricker mer än den ska. Kör dock ingen snäll körning men just nu står den på 1.45 L/milen.

Är där nån som har någon fundering på vad som kan va fel. Var man ska börja kolla. Kanske inte ens är något fel.

Mvh Tim
Hej,

Om motorlampan fungerar, hade den nog reagerat på ett onormalt tillstånd.

Bensinlukt vid kallstart är rätt normalt, men visst, din bil har väl också en "sekundärluftpump" som skall hjälpa till att tända kattarna tidigt? Funkar den? Har du kört någon diagnos?

Aktiv körning, framför allt med kortkörningar, kostar. Men lita inte blint på bilens egen beräkning. Kör en kontroll med tankning - vägsträcka - ny tankning. Gärna ett par gånger, sen vet du bättre.

/Lennart
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min sjua luktade rejält med bensin vid kallstart innan jag fixade ventilerna till sekundärluftpumpen. Efter det blev det mycket bättre.
Den lilla el-styrda ventilen hade kärvat ihop och fick rengöras och de stora vakuumstyrda backventilerna fick bytas.

// Magnus

Si
51
Silwer72
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
Läckande spridare blev vanlugt senare ch då luktar de så, ett mekaniskt fel som ej kan felsökas fram utan man får köra ch sen kolla sög tre i taget per gång om nån luktar bensin.

De läcker ur sitt nnehåll när de stpr, det är ju inte mycket men räcker för lukten.
Si
51
Silwer72
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
Edit: birde läst bättre en sån enorm ökning i förbrukning är inte det fel jag menar det märks knappt på förbrukningen.

Sorry
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Prova att kör bilen på landsväg i några mil runt 100. Vad drar den då? Borde dra cirka 0,7.

Korta sträckor och mycket kallstart, gör att de luktar/surar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.