AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.018

Bmw e46 - tjuvlufta och varnar på ICV

Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Tjena! Har letat och provat mig fram men vet inte vad problemet kan vara, får felkoder där co2 sensorerna varnar på att de är för mycket syre och för lite soppa i förbränning, (lean) och ibland så hår bilen in i limp mode och säger att ”idle speed control valve jammed open, mechanical fault” har provat rengöra tomgångsventilen men de hjälpte inte, har du fler det bytt den men de hjälpte inte heller, har bytt dem två stora gummi slangarna mellan spjällhus och luft filtret + satt dit slangklämma vid tomgångsventil som saknats, har bytt dem två blindpluggarna bakpå motorn också. Någon som har fler idéer? Det tar ett tag efter jag raderat felkoderna för att dem ska komma tillbaka så det är nog inte en massiv läcka men ändå. Kan det vara luftmassnätaren? Kan vevhusventilationen orsaka de? Någon annan luftslang jag borde kolla på?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, om vevhusventilationen läcker kan du få det problemet.

Generellt finns det mängder av potentiella läckagekällor i form av gummislangar/proppar/pluggar etc.

Enklast är nog att göra ett röktest där du blåser in rök i insuget (som är tätat vid slangen som du blåser in röken med) och sedan inspektera var röken kommer ut.

I avsaknad av rökmaskin kan du använda en god havanna-cigarr... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Jag har då bytt vevhus ventilationen och packningen runt olje stickan, har byt alla gummi slangar osv. Bilen varnar mer och mindre ibland mellan varje gång jag monter ned slangarna osv. Från vad jag kan gissa är det så att packningen runt disa ventilen ( eller vad den nu heter ) den grejen man stoppar in i insuget som har en ventil på sig, den är lätt att stoppa in, nästan för lätt känns det som.

Kan man byta packningen? Vart kan man få tag på en sådan eller är det bara bättre att byta hela grejen
hej
Jag äger en bmw 330i 2002 smg som jag bytt disaventil på .
och ja det går att byta packning , jag bytte hela ventilen då min var trasig spjället hade lossnat helt. En mutter ramlade i backen vid demonteringen så jag beställde en ny hos autodoc.se tror jag det var .mvh Nisse
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Har då provat röktestat bilen ( blåste in rök vid första slangen där LMM monteras) slangklämman tätade inte riktigt med plastpåsen jag trädde över men fick ändå ett relativt bra tryck tycker jag. Hittade inget läckage övrigt att plastpåsen inte tätades av slangklämman.

Vad bytt klämman till en som jag kan dra åt hårdare men felet kvarstår. Kan det vara så att LMM inte fungerar som den ska? Den är av ett märke ”stark Germany” och inte OEM.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.