AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.174

Hjälp mig att övertala min far att köpa 3 serie GT

Tjenare
Nu är det så att min pappa ska köpa en ny bil inom ett halvår. Han vill ha en bil som i hans ögon är speciell. Det ska även vara en bil med bra utrymme, bränslesnål samt gärna komfortabel. I nuläget funderar han mellan en 3 serie GT från 2014 eller en Ford Mondeo från 2016. Lätt val att välja GT tycker jag pga körkänsla, komfort och utseende. Det enda han egentligen lyfter fram med Ford är att det är billigare att laga och att den är lite "speciell"(????). Kan ni SNÄLLA hjälpa mig att få honom att vicka över på GT genom att nämna alla möjliga fördelar.
Tack!
Dra med honom på en provkörning av en GT. Det brukar funka, iaf för mig. Provkörde en del andra märken innan, svintråkiga jämfört med BMWn.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Billigare att laga??? Ja en Ford behöver säkert lagas, men gör en BMW det...??
jsn
Precis!! Vore guld om du hade någon konkret källa på det så att min pappa verkligen inte kan neka det :)
Transocean
Vad har farsan då för tlf? Pratar gärna med farsan din
För tillfället kör han en Saab 9-3 sportcombi 1.9TiD (tror 2009 modell ca)
Låt mig vädra mina fördomar.

Ford i alla dess former är ett mindervärdigt resultat av den amerikanska ambitionen om Vinstmaximering.

Jag har egentligen bara två konkreta vittnesmål, varav ett från en vän på inköpssidan hos Volvo under Ford-tiden och ett från en son, som fortfarande betraktar sitt köp av en sprillans ny Mustang som sitt sämsta bilköp hittills.

Kort sagt: snygg utsida, stor motor, that"s it.

Mondeo må vara tillverkad i x antal länder, men Fords ande lär ändå sväva över dem också.

BMW står fortfarande i någon mån för "solitt bygge" , även om vi med äldre bilar kanske hellre instämmer i den beskrivningen än vad en del av dagens (halv-) ny-ägare gör.

Alltså, glöm Mondeon. Det finns ju mycket annat att välja på. BMW är bra och trevlig, men nog a l d r i g någon sparbössa.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min (förutfattade) mening om Ford är att de bygger bra och klugriga bilar som vinner diverse tester och utnämningar och fungerar bra som tjänstebil under de första tre åren...MEN när de är typ tre till fem år gamla, fullständigt rasar de ihop pga. låg grundkvalitet (eller som ekonomer kanske uttrycker sig: "livstidsoptimerad kvalitet"/"Built in obsolence").

Så personligen hamnar Ford tyvärr extremt långt ner på "vill ha-listan", lägre än Opel och Peugeot...

Frågan är kanske hur länge han tänker behålla bilen....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för alla svar!
Vi provkörde en Ford Mondeo i helgen och farsan sa varken bu eller bä. Finns ingen Bmw 3 serie GT i närheten så var ingen idé att ta med honom och provköra en sån och vi har redan provkört en vanlig 3 serie från 2014. Lyckades däremot övertala honom efter en del tjat att provköra en Audi A4 quattro s-line 2014. Han hade svårt att erkänna att Audin var betydligt bättre än Forden på alla sätt, men nu har det sjunkit in och det lutar mot en Audi. Kanske är känsligt att lyfta fram Audi i ett forum för Bmw(???). Men känner mig iallafall trygg nu när han lagt Ford bakom sig och letar efter en Audi A4 quattro.
"Men känner mig iallafall trygg nu när han lagt Ford bakom sig och letar efter en Audi A4 quattro."

Jag också. :)

/Lennart
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Ska ni köpa a4 så kolla efter rost, vibration ratt/säte på landsväg 110-130km/h, sprickor i baklyckor, Fukt tränger in i blinkers i sidospeglarna, kolla automaten om det är s-tronic, hjullager....
Några punkter jag hade problem med min A4....inge vidare kvalite.
Ford har faktiskt varit mindre fel på.
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
En sån här?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.