AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.595

Försäkra en Bmw 320D Touring 2012 i Stockholms innerstad?

Sa
18
Salvion
320d Xdrive F31-2014
Hej

Min andra fråga på detta forum :)
Jag är ny bilägare så jag har nästan noll koll på försäkringar, det enda jag har försäkrat är 2st MC hos Svedea och dom vill inte befatta sig med min bil där jag bor.

Så jag kollade hos Folksam där jag har min hemförsäkring denna bil
Boendeparkering på gata
+50 år enda förare
helförsäkring för vagnskadebiten
max 1500 mil/år
Med bonus kostar 10691 kr/år

Bmw orignal försäkring (IF?)
Samma deal som ovan 11202 kr/år

Min slutsat av bara 2 bolag är att detta är vad det kostar och att det bara är att svälja det, eller har ni förslag på andra bolag?

Kvalitét och seriositet hos bolaget är viktigt, men alla bolag känns ungefär som banker som jag har lite svårt för.

Råd?
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Jag hade kollat compricer.se men även direkt hos LF, Folksam, Trygg-Hansa och "vanliga" If.

Bor inte själv i Stockholms innerstad men brukar löna sig att kolla fler än två.

Lycka till!
Sa
18
Salvion
320d Xdrive F31-2014
@Zig
Har kontakt med Trygg hansa ? 13700 kr /år

Också Moderna försäkringar = 13400 kr/år

Skall se med Moderna om jag samlar 2 mc och bil kanske jag kommer ner nära 10000 kr/år
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Aktsam? De är billigast för mig iaf, bor i Solna.
Om du är medlem i Unionen, kan det vara ännu bättre anledning att prata med "vanliga" If.

/Lennart
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är bara att kolla runt. Blir det inte billigare så blir det inte billigare. BMW har ju haft väldigt stora stöldproblem så det blir utslag på premien helt enkelt.

Gjensidige har varit billigast för mig på BMW men det säger egentligen ingenting om det blir bra för dig. Men det skadar ju inte att kolla.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Kolla med Motormännen, man måste i och för sig vara medlem för att få teckna försäkring. Men den merkostnaden täcktes med råge i mitt fall.
Min vagnskada gick ut nu, BMW Orginal skulle ha 15600 per år, F34, 38år, Norrort (Sthlm). Helt befängt kände jag.

IF som jag även har på kåken ska ha 11000 på nätet.

Ringde BMW Orginal (som är IF) och kunde direkt lägga om till IF, sparade alltså 4600 på det samtalet. Passade på att fråga vad som skiljde, det kunde han inte svara på. Rätt galet..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMW Originalförsäkring och If är två olika organisationer med olika premieuppsättning även om de råkar ha samma ägare.
ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
För några år sedan hade jag en 325d -09 och bodde i Stockholms innerstad, då betalade jag runt 1100 sek/mån. Ingen under 25 år som körde bilen 1000 mil per år. Parkerade i flerbilsgarage. För mig och då var Folksam billigast.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det låter rätt rimligt. Även om du haft körkort rätt länge så är det en rätt olycksdrabbad bilmodell, och den är dessutom 7 år gammal och den mesta statistik visar tyvärr att bilar som är sådär halvgamla tyvärr körs rätt så oförsiktigt.

Men om du har svårt för försäkringsbolag så föreslår jag att du kör på trafikförsäkring.
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Låter dyrt, 7300kr/år helförsäkrad 523i i Enskede på Trygg-Hansa har jag.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
84jr0: Trygg Hansa försöker säkert lura trådskaparen eftersom de ville ha 13700:- /år av honom, och alla de andra bolagena också...

Säger som Löwet, jämför och välj det bolaget och villkoren som är mest prisvärt, något annat alternativ finns inte.

Trådar som denna är helt meningslösa. Ingen nyhet att BMW är (svin)dyra att försäkra i allmänhet.

MVH Christofer
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Man får även ta med i beräkningen att många bolag har någon form av lockpriser första året.

Bytte förra våren till TH eftersom dom var billigast på mina bilar. Sparade ca 8000/år på att byta från BMW OF men den stora bilen hade första året 20% rabatt och den lilla 15% vilket nu i år sänktes till 10% på bägge samtidigt som premien gick upp något.

Dock så ligger mycket av den höga premien i det faktum att BMW har på tok för stora problem med inbrott och stölder av rattar och navis som kostar enorma pengar att återställa vilket så klart drabbar f-bolagen som i sin tur så klart tar hem det på premien. Inte på nåt vis konstigt. Men surt för oss som envist vill köra BMW.

Ang din fråga kring villkor och liknande så har jag under mina dryga 20 år som BMW-ägare där det tyvärr varit ett antal kontakter med f-bolagen aldrig varit några som helst bekymmer, allt har fungerat smidigt och snabbt.

Niklas

Fransosen
IF trafik extra.

Att betala ~1/5 av bilens värde i f-premie/år verkar märkligt.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En femtedel? En 320d touring 11-12 börjar på 80´. Att gambla med de summorna med trafikförsäkring vore idiotiskt...

Att man betalar 15% av en BMW:s värde per år i försäkringspremie i Stockholms innerstad, dessutom med parkering på gatan, är knappast något ovanligt..

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.