|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har någon chipat en 740ia med bra resultat? Skulle gärna vilja höra lite info. Tack på förhand Micke | |
|
Jag hade min 540 chippad och fick ett dåligt resultat. Min egen slutsats är att det är att blåsa folk på pengar för de vill köpa en känsla. Chips gör sig bäst i en skål på bordet inte under en huv:) Använd sök inlägg upptill och sök på chippning så får du en diger läsning. Finns säkert andra som tycker annorlunda men detta är min egen upplevelse. Mvh Asken |
|
|
Gör det via Qvarnis hos JWR i Tyresö. Kostar 1500:- inte många kronor. Du kommer inte märka nån effektökning direkt, kanske något vid vissa varvtal. Det stora + tycker jag är att fartspärren försvinner :)) Jag tycker bara det är värt 1500:- att det sen blir en viss skillnad på effekt ( om än knappt märkbar ) och att varvstoppet höjs något är bara lite extra man får på köpet enligt mej. /Bimmerman |
|
mr.. |
/Bimmerman jag håller med dig till 200%. Hallå de är ingen turbo bilar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! lycka till |
|
Jag har chippat min 740 och det BLEV verkligen skillnad. Min chippning var väl lite mer anvancerad än en vanlig antar jag. Det som gjordes var att ett UNICHIP installerades, bilen mappades, insuget blev modifierat och sportluftfilter monterades. Jag utgår från att min motor inte var rätt inställd från början. Enligt deras mätningar hade jag endast 250 hästar innan trimmingen och 276 efter. Det är alltså en ökning på 26 hästar och det måste vara väldigt mycket för en vanligt sugmotor. Men det kändes verkligen att det blev en effektökning, helt klart värt pengarna enligt mig! Länk |
|
| Novis: Hur mycket kostade operationen? | |
| Jag har för mig att det blev 6600 kr. Det var inkl. material för ombyggnad av insug och k&N sportluftfilter. | |
|
Det är väl ganska otroligt att tro att t.ex 'Qvarnis hos JWR i Tyresö' Skulle ha lyckats med en bättre elektronisk styrning av motorn än vad BMW's tekninker klarar av! Jag tror inte dom är dum i huvudet på BMW fabriken. Det enda possitiva är väl att ta bort toppfartspärren! Chippning tillsammans med modifering av t.ex kammar, insug, avgassystem m.m.. kan säkert ge nått iallafall! |
|
|
Sigge BMW:s tekninker har nog betydligt mer att tänka på när dom fixar till styrningen, som tex utsläpp som skall täcka alla länders krav mm. Om man resonerar som du så varför skulle då unichip fungera, BMW borde ju kunnat få till det från början, fastän det är bevisligen funkar om du kör på rullande landsväg innan och efter. Finns en firma som heter autocinito (??) som skall vara väldigt duktiga oxå. /Bimmerman |
|
|
Jag är nog också inne på Bimmermans spår, jag tror så här: BMW:s motorer är inställda så att du ska kunna tanka bensin som håller en dålig kvalite någon enstaka gång, kanske köra längre än rekomenderat innan du byter olja osv... Om BMW visste att alla kunder aldrig någonsin skulle tanka fel eller att de alltid byta olja regelbundet hade de säkert kunna plocka ut mer effekt ur motorerna. Eller? |
|
|
Alla biltillverkare kan självklart ta ut mer effekt ur sina bilar, men det måste finnas marginal för avvikelser motorerna i mellan. Det skulle ju vara orimligt att varje bil optimeras var för sig när det gäller "massproducerade" bilar. Det måste finnas marginal för individuella avvikelser. Sen har man ju avgasutsläppen att ta hänsyn till. Det som ger effekt är att optimera motorstyrningen efter just den bilen man själv har, t.ex. med UNICHIP. Chip som massproducerad kan både ge bättre och sämmre prestanda/förbrukning än orginal då det alltid förekommer avvikelser bilarna i mellan! Ja, hoppas ni förstår. Något som är fel i det jag skriver så på mig bara! :-D /Per |
|
| Mycket avvikelser nu... :-)) | |
|
Precis, alla begagnade motorer är ju enskilda. Finns ingen som är exakt lika. /Bimmerman |
|
|
Håller med föregående med att chippning egentligen helt sonika är att ta bort de marginaler som tillverkaren lagt in av mer eller mindre goda anledningar. Goda oftast i alla fall... Jag tror att i det flesta fall det ger mer effekt att ställa in kammarna korrekt än det ger att montera "snik-chips". I alla fall på bilar som har rullat uppåt en tiotusen mil. Kamdreven kan ju justeras för att kompensera för att kjedjan blir längre och det blir den ju med tiden. Detta verkar vara ett ganska enkelt jobb om det inte vore för de förbaskade jiggarna man behöver för detta som är BMW specialverktyg och följdaktigen i det närmaste omöjliga att komma över för en rimlig kostnad. Har gått och sugit på att låta göra detta ett tag nu. Läste på forumet om någon med en diesel som hade gjort detta med gott resultat. Mvh Björn |
|
|
Balmgren! Intressant det du säger om kamm och kammdrevs inställningar, jag fick berättat av en bmw mek att det finns en optimal inställning där motorn går klart bättre på alla punkter men det hindras av alla avgasregler speciellt de Californiska.Vore kul att höra om nån har prövat optimal läget. Är det nödvändigt med dessa jiggar(vet inte ens vad det är). Mvh Dic. (Klart sugen på att pröva) |
|
|
Hittade tråden jag nämnde till slut: Länk Mvh Björn |
|
|
BMW specialverktygsats nr 11 2 440 är för kamaxelinställningen på M60 och M62. Jag i alla fall kunde tänka mig att ge en slant för en sats sådana (6 delar). Mvh Björn |
|
| Att chippa en sån fantastisk bil som 740 är känns lite onödigt. Den går så bra redan från början, vill man ha något vassare så väljer man redan från början en M5, eller något annat som är byggt för prestanda. 740 är en glidarbil med egenskaper som får dom flesta att bli avundsjuka. | |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Chiptrim handlar mycket om att utnyttja marginaler i prigrammeringen från fabrik, vad gäller bränslekvaliteten. I Sverige har vi fin bensin och dålig (men ren?) diesel t ex. Om man chippar kan säkert bilen gå dåligt om man nu skulle få för sig att åka till något land där man har sämre soppakvalitet. Jag skulle gärna chippa, och det enda skälet: att få lite bättre soppaekonomi. Mer effekt känns lite fånigt i en 740. Skall man ha mer effekt (så det märks!) skall man satsa på kompressor. Att dutta med chip/luftfilter/avgas, må låta bra och se häftigt ut, men i faktiska prestanda är skillnaderna oftast marginella. Men det är ju bara min åsikt ;-) /Mattias, som vill ha 750 nu... |
| Jag kom att tänka på en intressant sak som "chipparn" nämnde när vi diskuterade prestanda & siffror. Han hade chippat 3 st 740 av olika årsmodeller och alla hade hästkrafter som var långt under de som anges för 4 resp. 4.4 liters åttorna; dvs 286 hk. Runt 265 hk original var den "starkaste" på av dem som han hade chippat. Han har även kontakt med en kille i södra sverige som även han chippar & bromsar bilar och det var likadant för honom som det lät; alltså ingen som kom upp i 286 hk. Naturligtvis tappar motorn effekt eftersom den åldras men är det möjligt att de tappar så mycket som 20 - 30 hk? | |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Hur är motorerna mätta då? Är de bänkade i bromsbänk? Gäller uppmätt effekt på svänghjulet? Vanligast är ju numera att man testar på drivhjulen och då är det inte konstigt med ett effekttapp på 10-12%. Om svänghjulseffekten är 265 hk är det ju lite dåligt. /Mattias |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.