AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.229

Tändstiftsbyte 328GT F34

Ze
3
Zeke Varg
328GT - 2016
320 - 1999
Lämnade bilen på service idag och fick spel när jag hörde priset för att byta tändstift, 2695:- i arbete, dem försvarade sig med att det är vad alla tar och det tar ca 1 timme.

Är det svårt att byta själv ? Någon som har tips/instruktion om hur man gör själv?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
det är ganska likt min M140, mycket extra som ska monteras bort. Det är väl det som tar längs tid, svårt är det inte om du kan skruva någorlunda. Jag har gjort det och det är väl inget som är svårt direkt. Det tar inte 1 timme, kanske 40 minuter.

Länk

Ska du göra det själv kolla verktyg till själva stiftet, de är av den nyare modellen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är ju avklädning och påklädning av en massa plastjunk så fort du ska hitta en BMWmotor och det tar en stund som sagt. Och sedan använder det säkert Autodatas tidsplanering och det kan ibland var +tid med oftast går man back på deras tidberäkningsuppfattning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ze
3
Zeke Varg
328GT - 2016
320 - 1999
Tack för tipsen, då har jag lite skoj att se fram emot på lördag
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Din kommentar är spot on hasso :-)

Den här videon är klockren angående detta topic - yes det är en F82 M4 så lite mer komplicerad än de flesta - men det ger en bra bild av dagens servicebarhet :-)

Jämför detta med en M30-motor Länk - det tog aldrig många minuter att göra :-)
Steg 1 : Öpnna motorhuven och gå till höger framskärm
Steg 2 : Ta bort luftfilter (en mutter och en lossa en slangklämma)
Steg 3 : Dra loss tändkablarna
Steg 4 : Skruva loss tändstiften med i princip vilken hylsa som helst som passar tändstiftsfattningen
Steg 5 : Montera tillbaka i omvänd ordning

Hi hi hi :-)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
...och på de gamla motorerna var det också tydligt märkt var alla sladdar hade för funktion...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men å andra sidan höll inte stiften i 10.000 mil förr i tiden... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har helt rätt, Johan B - tändstiften idag är ruggigt effektiva och hållbara jämfört med hur de har varit. Såg en kortare film om tändstiftens utveckling och i början var de tex tvådelade, gjorda av delvis ömtåligt material och höll de 100 mil skulle man vara glad.

Men att de håller 10 000 mil och att de inte går att komma åt stärker min tro att man köper en bil numera och kör den tills den gått 10 000 mil eller blivit 10 år gammal utan att röra en skruv på den och sen slänger man den i soptunnan :-)

Angående livslängd på tändstift blev jag förvånad när VW ville byta tändstift enligt deras schema för en stor service efter bara 3800 mil. Det visar sig att de har både en datumgräns och miltalsgräns på tändstift! Tändstiften var äldre än 4 år och därför sattes tändstiftsbyte upp på den stora servicen.

Antagligen tändvätskan som dunstar bort med tiden i den typen av tändstift...
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Tro inte BMW är bättre. De byter stiften var fjärde år även om den bara gått 2000 mil / Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, man får inte glömma fylla på tändvätskan i stiften med jämna mellanrum, precis som man måste fylla på kolbriketterna i glödstiften på dieselmotorerna - här hade det underlättat om man hade någon form av centralpåfyllning från en separat tank i bilen - ungefär som man har centralsmörjning i vissa maskiner... ;)

Jag pratade med tekniska supporten hos NGK för några år sedan och han hävdade att många moderna tändstift med dubbla platina- eller iridium-elektroder, i princip kan hålla bilens livslängd, då slitaget är väldigt lågt på elektroderna.

Att man lagt in någon form av "tidsgräns" är nog dels ett sätt att lugga kunden på pengar men kanske också ett sätt att säkerställa att stiften inte fastnar i toppen med tiden.

Ja, många vill ha "underhållsfria" bilar och många tekniska lösningar gör att det blir dyrt/svårt eller t om omöjligt att byta vissa komponenter, även om de håller väldigt länge.

Ett exempel är ju växellådor och bakaxlar mm. där man numer sällan har avtappningspluggar för att kunna byta oljorna då de har "livstidsfyllning" från fabriken...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
När man ser filmen på M4:an så blir man nästan lite upprörd..... Att man ens kan komma på tanken att tillverka en bil som man måste plocka ner i en massa mindre bitar för att byta i detta fallet tändstift är fan idiotiskt!

Började ju bra när han monterade bort plastsjoken under vindrutan. Bara där inser man att någon borde bli av med jobbet.

Inte klaga men man begriper ju varför det är dyrt att serva bilarna numera.

Niklas

Fransosen
Transocean
På min 530e med B48 var det i alla fall jätteenkelt. Bort med motorkåpan, lossa en skruv som håller tändspolen, lyfta spolen och man kommer åt stiften :-)

Tror inte att dom gör det billigt på BMW.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.