AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.798

Mektips: Oljebyte fördelningsglåda F11 xdrive

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Ikväll har jag bytt olja i fördelningslådan till fyrhjulsdriften på min F11 xdrive, då jag inte sett det beskrivet för 5-serien nånstans tänkte jag dela med mig! Varför man ska byta oljan går jag inte in på men livstidsolja är inget jag tror på iaf… Jag hade innan sett ex denna beskrivning som är för F30

Vad som behövs: 1 liter olja, finns antingen på BMW eller HÄR Länk lyft rekommenderas, en ordentlig hylsnyckelsats, 14 mm insex till påfyllningspluggen, oljesug med smal slang, domkraft och "lagom lång träbit/stång" till att sätta under fördelningslådan.

Gör så här:

1. Ta bort plastskyddet under bilen, ett antal 8 mm skruvar.

2. Ta bort "stödbalken" som sitter under fördelningslådan, 4 st 13 mm bultar + en lång genomgående, 16 på muttern och 18 mm på bulten. Lite meck att komma åt att hålla på muttern men det gick med en vanlig fast nyckel. OBS! Staga upp fördelningslådan innan du gör detta.

3. Öppna påfyllningspluggen, 14 mm insex. Gott om plats.

4. Sug ur oljan, jag använde en oljesug som man pumpar upp ett vacuum i, elektrisk ännu bättre. Slangens ytterdiameter var ca 5 mm. OBS! Lite pyssel att få ut olja, flytta runt slangen så du får ut maximalt. Bäst var att bocka ner slangen direkt innanför hålet. Jag fick ut ca 4-5 dl.

5. Fyll olja tills det droppar ur hålet, skruva tillbaka pluggen. Jag fick i drygt 5 dl.

6. Montera tillbaka allting i omvänd ordning.

Tidsåtgång ca en timme i lugnt tempo, allt som allt en väldigt enkel manöver! Hoppas detta hjälper någon, fråga om ni undrar över nåt.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tack för genomgång!!
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Har man tillgång till ista-d kan man även nollställa adaptionen till fördelningslådan.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Jag hade ju inga problem innan oljebytet men har alltid hört ett svagt svagt transmissionsljud i ca 130 kmh från området vid växellåda/fördelningslåda , kunde ikväll konstatera att det är helt borta 👍
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Nu har jag också bytt. Jag hade ett lätt transmissionsljud innan, ca 4 dl olja bytt och ljudet borta. Den gamla oljan var kolsvart.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tjusigt 👍 Mitt transmissionsljud är fortsatt borta, känns bra att ha gjort denna enkla manöver.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bilen lämnar felkod vid uppkoppling mot dator när olja i fördelningslåda är dålig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gto80, intressant - det har jag inte hört innan.

Vet du hur bilen ställer diagnosen på oljan? Är det någon sensor eller går det på hur fördelningslådan jobbar/presterar på något sätt?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Johan B Nej vet ej hur den gör men någon typ av givare finnes. Mitt utdrag lyder Felkod finnes lagrad på bilen att olja i fördelningslåda sliten.
Li
51
LinusN
Bmw 328 e46-99
Är det sådär lätt verkligen?
För den där stödbalken på en d91 330xd, var jätte tjorvig att Få tillbaka, var det så för dig? Eller har något tips för hur man smidigast får tillbaka ?. Hade jag inte haft en kompis till hjälp och en bräda i perfekt längd och en massa våld när jag tog lös den och skulle sätta tillbaka stöddskyddet hade det aldrig gått , men vet inte om jag gjorde på nå fel sätt 🤔
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.