AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.101

RDC urfunktion 530d GT F07 2015

Sida 1 av 2
Hej
min F07 började visa fel meddelande RDC urfunktion. Jag har bytt sommar däck till vinterdäck bara för att kolla om det däck givarna som har slutat fungera men samma fel meddelande även på vinterdäck. Mycket irriterande att meddelandet dyker upp hela tiden under körningen. Vet ni var kan man hitta (RDC controll unit) på min bil?
Hej,
Om jag är rätt informerad, har din bil ett system baserat på trycksensorer i hjulen. Om således vinterhjulen också bråkar - trots rätta lufttryck, antar jag - lär väl ett batteri i också något av dem ha kroknat.

/Lennart
Sökt på nätet och misstänker att det är fel på RDC modulen. Hittat två olika modeller men vet inte vilken är till min bil och var sitter de i bilen?
RealOEM.com

och

newTIS.info

får dig nog på banan, då.

/Lennart
ha
734
haack
X3 30d -18

Troligtvis är det din rdc mottagare som kroknat. Jag skulle ha kodat bort rdc och ersatt det med rpa (standard innan 2015)
Då mäter bilen via abs kransarna istället för tpms ventiler. Den enda visuella skillnaden är att du inte ser individuellt däcktryck.

www.facebook.com/bmwkodning
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Man blir inte direkt klok av TIS Länk
Frågan är då vilken RDC som är kass i ditt fall.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Läs ut felkoder så får du veta om det är central enhet, någon av antennerna eller något av hjulen som bråkar.

Bättre än att börja byta delar bara på chans.......
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med koda bort den bara.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag tycker det är kul att kunna se däckstryck och temperatur på däcken. Speciellt när man kör fort på Autobahn.
ha
734
haack
X3 30d -18

Bmw_man: Då borde du även finna nöje i att kunna se aktuell temperatur i varje däck? Har man RDC så kan man koda in det...

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@haack. Man ser det ju redan nu under fordonsstatus utan att jag kodat något.
ha
734
haack
X3 30d -18

Bmw_man: Läste ditt inlägg lite snabbt, missade att du skrev temp där. Det är inte standard på alla modeller.
Men alla modeller med rdc har möjligheten att koda det.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ja, jag har ju också funderat på att koda bort det. Men sedan tyckte jag det vore surt och tråkigt att göra det så jag lät bli.

Vet nån var denna modulen skulle sitta just på F07 530d 2015
Tack Chatch-me nu såg jag din länk.
Oj det här kommer bli överkurs för mig, finns 100 olika moduler, givare osv :)
Hej igen
jag hittar tyvärr inte varken RDC modulen eller antennen på denna bilen. länkar ovan hänvisar till bakom höger fram däck, bakom bränslefilter under bilen eller under stötfångare bak men sökt igenom hela bilen nästan hittar inte.

jag får fel koder nedan om jag kunde lokalisera problemet skulle vara enklare-

E114A0 - No message (status, tyre RDC 0x368) receiver KOMBI transmitter RDC
E114A2 - Message (status, tyre RDC 0x368) not current, receiver KOMBI transmitter RDC

Jag har läst någonstans att uppdatering av idrive kan sabba det oxå. har någon stödd på det tidigare?
ha
734
haack
X3 30d -18

Låter ju som att rdc modulen är knas.
www.newtis.info
Där finns mek instruktioner.

Mvh

newtis visar detaljerat var grejerna ska sitta med det känns som det är F10-F11 info då infon stämmer inte överens med min bil F07
ha
734
haack
X3 30d -18

Men om du knappar in ditt vin nummer så visas väl bara din bil?

ha
734
haack
X3 30d -18

Länk

ha
734
haack
X3 30d -18

Skruva bort filtmattan först.
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.