AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
854

Varning autoväxellåda nedförsbacke e91 325d - 10 197hp

Ma
4
Markzch123
325d - 10
Tjena,

I mitten augusti i år fick jag för första gången upp varningslampan för auto-växellådan, var på väg ut ur parkeringshus/garaget som jag parkerar i, lampan tändes mitt på 3e och sista rampen ner. Stannade in till sidan och startade om bilen, lampan slocknade direkt och bilen gick helt perfekt. Drygt en månad senare hända samma sak igen på exakt samma ställe, mitt på 3e rampen ut men lampan försvann åter igen direkt efter omstart. Hade bilen inne på service veckan efter. Bad de då kolla olja i växellådan osv när den ändå var inne på BMW. Inga koder fanns lagrade och nivån på oljan var bra. Blev rekommenderad att inte göra något fören det fanns ett stående fel. Men så idag hände det för 3e gången, åter igen på exakt samma ställe ut ur garaget. Nu börjar man ju bli lite nervös på riktigt.
Denna gång var det tydligt att den växlade ner något hårdare från 2-1 när det inträffade. Åter igen försvann det så fort bilen startades om. Har tid bokad nästa vecka på BMW då de saknade delar vid förra tillfället, får se om det visar något då.

Någon som varit med om liknande tidigare eller har bra förslag på vad felet kan vara?
Hej och välkommen!

Din bil är ju av det nyare slaget men ändå tillräckligt gammal, kanske, för att råka ut för det gamla felet "svagt batteri", som triggar varningen för växellådan.

Scenariot är åtminstone typiskt. När du startar om bilen, har batteriet hunnit få lite extra kräm av generatorn, och felet "är borta".

Byt batteri, kort sagt. Har det varit med från början, och/eller bilen har en ogynnsam körprofil,, är det inget att tveka om.

Edit: Vill du testa mitt förslag, ladda batteriet 12-24 timmar och se sen hur bilen uppför sig, innan du bestämmer dig för åtgärd.

/Lennart
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Men händer det bara på samma ställe i garaget så bör det väl inte vara batterirelaterat? Eller?
Jag tror att det är situationsrelaterat. Kallstart med svagt batteri, sen en kort stunds körning med det tillfälligt - efter påfrestningen med starten - extra försvagade batteriet, kommer den BMW - typiska varningen om växellådan.

Som sagt, börja gärna med en rejäl laddning av batteriet för att kolla min teori. Men ställ in dig mentalt på ett batteribyte.

/Lennart
Ma
4
Markzch123
325d - 10
Tackar för tipset. Ska prova ladda och se vad som händer.
Det sker ju varken varje gång eller regelbundet så kan vara svårt att konstatera om detta gör skillnad.

Min tanke efter en del sökande var tätningen och adaptern till mechatronicen. Att den tappar oljetryck vid nedväxling 2-1 i sista backen? Vet inte hur troligt detta är.

/Markus
Att det inte händer varje gång, talar väl för att batteriet är på gränsen? Och att felmeddelandet är ett typiskt bmw-växellåds-dito pga svagt batteri har väl lite betydelse?

Ett fel på mekatroniken hade antagligen visat sig både oftare och mer regelbundet. Och inte botats genom en enkel omstart.

Nå, att ladda rejält och att följa upp, skadar inte. Och får du ett osäkert resultat av det, lär ett batteribyte på en 9-10 år gammal bil antagligen ändå vara befogat. Och b e t y d l i g t mycket billigare som ett första steg än att byta mekatroniken.

/Lennart
Ma
4
Markzch123
325d - 10
Du har helt rätt, lite tankeverkstad bara.

Jag ska testa och återkommer. Tackar så länge!

/Markus
Ma
4
Markzch123
325d - 10
Hej igen,

Batteri är nu bytt men felet kvarstår. Kom tillbaka på samma ställe som tidigare men idag hade jag en väns diagnosverktyg med mig.
Felkod: 4F90, ratio monitoring gearshift 2-1.

Några idéer?
Selenoider?
Beklagar, först och främst. Det tycks faktiskt handla om mekatroniken. Kanske bara en enda solenoid, men ändå.

När jag googlar felkoden (hex 4f90, decimal 20368) är den inte sällsynt. De flesta tycks reagera först när lådan börjar uppföra sig märkbart illa och då har det gått lite för långt. Lådan slits mer i det läget.

Det finns en del att läsa, men det är nog bäst att du själv jämför beskrivningarna med ditt eget case. Det finns som sagt en hel del. Här är en

Länk

/Lennart
P. S.
Antagligen är felet nog inte så här enkelt, men en av mina hittade länkar betonar vikten av att göra en första elektrisk kontroll, och det jag gärna hålla med om. Alltså kolla batteri-- och laddspänning, att säkringar är hela och har bra kontakt o s v.
Samt att radera felkoden, som tydligen lagras i flera moduler, för att sedan se om den kommer tillbaka.

Länk

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.