|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla Jag är ny här och tog leverans av en M140ix i somras :) Då vintern är på gång snart så tänkte jag höra vad ni kör för vinteruppsättning på dessa bilar, både vad det gäller m135/m140? Så här långt har jag tittat på ett par olika alternativ (friktionsdäck är endast det som gäller): 1) Nya 17" fälgar med 225/45 däck runt om. Fördelen är många kombinationer av fälgar/däck att välja mellan. BMWs egna "paketpris" ligger på ca 25k...Svindyrt, men inte direkt oväntat. Man kan så klart spara många tusenlappar genom att undvika BMW original och köpa andra fälgar. 2) Köpa endast vinterdäck och använda sommarfälgen (18"). Jag är lite nyfiken på om det finns många som gör detta och era erfarenheter? BMW verkstaden menar att detta fungerar fint och rekommenderade att köra 225/40 runt om, även om detta kommer se lite konstigt ut på bakfälgarna. En annan icke-märkesverkstad rekommenderade samma dimensioner som sommardäcken, dvs 225/40 och 245/35. Dock var utbudet av däck extremt begränsade i dessa dimensioner, endast Pirelli Winter 240 SZ kunde han erbjuda. Jag är medveten om att alternativ 1) blir billigare i längden, men då jag antagligen kommer byta upp mig till något större inom 2 år så är alternativ 2) ändå intressant. Alla tips uppskattas! Mvh. Mikael | |
|
Hej, Jag kör mestadels i södra Sverige och längs med västkusten och har centraleuropeiska friktionsdäck på min M140i (vilket jag haft även till tidigare bilar), och jag tycker det fungerar utmärkt i klimatet här nere. Även varit på tur i Norge utan några problem, även om man såklart ska vara medveten om däcktypens begränsningar vid ishalka. Däcken är Nokian WR A4 XL, 225/40 runt om. Fälg: Länk (18") Går bra att byta ut centrumkåpan mot BMW, passar perfekt. Hade tyvärr inga bilder på bilen med vinterdäck, utöver en riktigt dålig bild från nämnda Norge-tur. Bilden togs för att visa hur smutsig bilen var, snarare än bilen som sådan... Men kanske syns det litegrann hur fälgarna ser ut. Länk: Länk Kan förövrigt rekommendera Tyred, mycket hjälpsamma och la ned tid på att verkligen hitta däck och fälg som garanterat passade M140i med hänsyn till bromsar m.m. |
|
|
Snyggt! Skulle absolut kunna tänka mig samma fälgar, dock med nordiska vinterdäck. Finns det någon anledning till att du valde 18" istället för 17", förutom att 18" så klart ser bättre ut? Var det verkligen så svårt att hitta däck/fälgar som passade? Mvh. Mikael |
|
| Jag tror inte du ens får på 17 över bromsarna. | |
| Enligt min BMW verkstad ska 17" funka, i alla fall deras egna fälgar. Fick ett (dyrt) prisförslag på detta förra veckan. Sen är det en annan femma om andra märken funkar. Någon som vet mer? | |
| Jag kör Nokian R2 RFT, 225 runtom på 17" fälg. Fick ett bra pris i samband med nybilsköp. Det var lika bra att ta det direkt i samband med köpet för som jag misstänkte så släppte de däcken billigt för att inte öka risken för att jag skulle avstå köpa bilen från dem. | |
|
Jag har oxå 17" på min! Bridestone Blizzak 001 ( 225/45-17) |
|
| Dra på trissor. Det har inte fungerat på någon av de två bilar jag hittills haft med de blåa sportbromsarna av görsta generation. | |
|
Mahhbechh, har du faktiskt testat eller har du gått på vad slumpvis säljare sagt? Däremot är det tight och ett märke i fälgen tyder på att något fastnat och dragits runt vid något tillfälle. |
|
|
Grelle, jag kommer inte riktigt ihåg men som du säger är det tajt. Jag tänker på de BMW original balanseringsvikterna, det som är ganska tjocka/höga. De tror jag nästan tar i om de är placerade precis där oket"går". Vad tror du ? |
|
|
Grelle Jag provade med en uppsättning 17" originalhjul som jag köpte löjligt billigt av en kompis med en faceliftad X1. Hade rätt dimensioner på däcken, men dom gick inte på. Mätte inte, men det var nog inte mer än 2-3mm på radien som avgjorde. Det här var på en 320d med de små skivorna på 340/345mm. På min senare 435i med 370mm var 17" inte ens att tänka på. |
|
|
Hej Mikael, Jag kikade inte efter annat än 18" (av rent estetiska skäl), så ingen anledning utöver det. Men upplevde överlag att det inte var helt enkelt att hitta alternativ, framför allt då jag inte var särskilt förtjust i de alternativ som BMW då erbjöd. |
|
| Jag kör på 17" BMW Originalfälg dubbdäck, funkar utmärkt på min M240 xDrive | |
|
Lyfter denna. Någon som kör 205/50-17 på M135/M140 xDrive? Åsikter om att göra det? |
|
| Jag kör 225/50-17 på min M135i. Funkar hur bra som helst. Dock bakhjulsdriven om det har någon betydelse. | |
| Nej, nu ljög jag. 225/45-17 är det. | |
| Kör 225/45-17 på 7,5” fälg idag men tycker att bilen väldigt ofta flyter ovanpå blötsnö etc. och är därför nyfiken på hur bilen skulle fungera med 205/50-17 på en 7” fälg. | |
| När jag körde 205 istället för 225 så upplevde jag att greppet på oplogad lite djupare snö blev bättre. De smalare däcken klarade bättre av att gräva sig ner i underlaget och hitta grepp. I slask upplevde jag att marginalerna blev större med det smalare däcket. | |
|
Om frågan endast är om smalare däck är bättre i snö så är svaret absolut ja. Förr när det inte fanns lag om vinterdäck åkte ju många på samma däck året runt. Mig själv inkluderat. Och bilarna på den tiden hade generellt sett smala däck. Med dagens breda sommardäck kommer man knappt en meter vid minsta snö. |
|
|
hej, har en M140 o där gick inget under 18" på. Har helt nya 17" liggandes som jag hade på min 130, men steget upp till 140 med M-bromsar så blev det att inköpa nya 18" vinterfälgar med däck. |
|
|
Hej, jag är ny på forumet men har läst här under en lång tid :) Jag nyligen har köpt en m140i xDrive som jag får levererad om ca en månad. Bilen är från Tyskland så den levereras med sommardäck. Min plan är att se till att det är vinterdäck på originalfälgarna när jag hämtar bilen så nu till min fråga. Det sitter 18” 719m fälgar på bilen, vilken dimension och sort av dubbfria vinterdäck hade ni valt? Jag har fått för mig att bakdäcken är bredare än framdäcken i orginalspec, är det något problem att frångå det på vinterdäcken med tanke på xdrive? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.