|
|
|
|---|---|
|
Här kommer ytterligare en "jag har vibrationer i min E39"-tråd, kul va? Bilen har gått 26000 mil och är en touring. Jag börjar bli riktigt less... Symptomen är att jag har vibrationer i motorvägsfart, jag skulle säga att jag är 99% säker på att det kommer från bak. Jag har också kraftiga vibrationer vid inbromsning, absolut värst vid 50km/h. Om jag åker 100km/h och bromsar "bestämt" så är det i princip vibrationsfritt ner till 50-60km/h, där börjar det vibrera ganska ordentligt för att sedan avta när hastigheten minskar ännu mer. Angående vibrationerna i motorvägsfart så kan dessa ibland även kännas i ratten, mycket beroende på vägens skick, men oftast är det bara bak det känns ifrån. Däcken är från i våras (Continental), dock har det blivit lite som "hajfenor" på insidan av båda bakdäcken (upptäcktes idag), kanske är en ledtråd på vad som knasar? Det som är gjort för att råda bot på vibrationerna är: *Alla stag bytta i framvagnen (var nog vibrationer där också tidigare för vissa vibrationer försvann i och med det bytet) *Nya bromsskivor fram monterade *Bromsar runt om isärtagna, rengjorda, motionerade samt uppsmorda *Fyrhjulsinställning (toe bak stog lite tokigt, men inget jättealarmerande) Snart åker ju vinterdäcken på, men jag tvivlar på att det kommer försvinna i och med att dom monteras. Min senaste gissning var subframebussningarna bak, fick offerter på mellan 10-14000 för att byta dessa vilket jag tyckte var lite saftigt på en bil värd typ 15-20. Jag vill nog påstå att jag tänkt om lite angående dom också för jag tycker inte att bilen "slingrar sig" eller "känns lös" i bakvagnen när man pressar på lite på en kurvig väg utan bortsett från vibrationerna känns den hyfsat tight i chassit. Börjar bli lite less på att kasta tid och pengar på bilen så jag tar tacksamt emot alla förslag jag kan få, både felsöknings- och åtgärdsmässigt! | |
|
Vågar nog tippa på bakvagnsbussningarna ("cola-burkarna") - de är en klassiker på E39 touring. Då blir bakvagnen "hoppig". Bussningarna är vätskefyllda och vätskan läcker ut och sedan blir de "sladdriga". Hade samma problem på min E39:a. Tänkte köpa/hyra eller tillverka ett avdragarverktyg - med det är bytet relativt enkelt. Men jag hann sälja bilen innan jag bytte bussningarna... Hann dock byta stötdämparna bak innan jag sålde den och det gjorde inte så stor skillnad som jag hoppats på. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är så pass alltså. Har läst en del trådar och det verkar ju som sagt hyfsat simpelt om man har rätt grejer, men just dom 4 "colaburkarna" är det jag fått offererat mellan 10-14000 på. Känns som att det måste gå att komma undan billigare även om man lämnar bort det.. |
|
|
Hur står det till med övriga bussningar i baken? En klassiker är ju den nedre yttre leden i hubben som man pressar i och ur samt dess kompis som sitter med samma långa skruv. Med vettiga verktyg är det inte så bökigt att byta. // Magnus |
|
|
Jag har varit och brytit lite efter bästa förmåga och jag hittar inget uppenbart glapp. Det är klart, det känns ju inte "nytt" men jag hittar ingenting som jag bedömer vara sopslut. Lutar åt att slänga på vinterhjulen och blir det inte bra då att åka till besiktningen och be dom bryta och bända lite extra för att se om dom hittar nåt som jag missat. |
|
|
Besiktning tycker jag inte brukar jobba så mycket med bakvagnen tyvärr. Min e38 var rejält sladdrig förra sommaren utan att det blev några anmärkningar. Jag rev hela skiten och såg hur sunkigt det var senaste vintern, nästa steg blir framvagnen. // Magnus |
|
| Hur är skivorna bak? Kassa skivor kan ge kraftiga vibrationer vid inbromsning och även obalans vid körning. | |
|
Kanske får be en verkstad bryta och bända lite om jag inte hittar något då. Skivorna bak tycker jag rent okulärt ser okej ut, dock såg dom värre ut innan jag gjorde rent oken (som inte rörde sig särskilt lätt) men efter att ha bromsat lite ordentligt ett tag så tycker jag dom ser OK ut. Men det är ju så klart något man skulle kunna kosta på sig att byta innan man ger sig på att riva hela bakvagnen. |
|
|
"Cola-burkarna" kollas mig veterligen aldrig på besiktningen och det är främst rörelse lodrät som de orsakar när de är slitna - dvs. bakvagnen blir "hoppig". De är klassiska på touringen så det är nog inte mycket att fundera på om du ska byta eller inte (om du tänker behålla bilen)...allt annat du gör i bakvagnen är finlir i sammanhanget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B: vill du utveckla ”hoppig” lite mer? TS har ju vibrationer och obalans som intensifieras vid inbromsning. |
|
|
Om de bussningarna blir slitna (vilket de blir då oljan läcker ur dem med tiden), så sitter hela bakvagnen lite löst och då klarar inte dämparna att hålla hjulen stilla då bakvagnsfästen flexar i "andra ändan"- allt "hoppar lite" vid minsta belastning åt endera hållet. I vissa lägen kan bakvagnen närmast komma i självsvängning. Då skakar bakvagnen, både när det är lite ojämnt i vägbanan men även om det finns minsta lilla problem i slitna skivor, slitna bussningar, obalans/ojämnhet i däck etc. etc.. Om de inte är bytta tidigare lär de garanterat vara sopslut vid detta laget mht. ålder/miltal. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan uppdatera med att det var lite blandade orsaker för min del. Största delen var (troligtvis) att främre infästningen till vänster länkarm bak har suttit löst tidigare - vilket hade gjort ena infästningen oval = länkarmen hade stor möjlighet att röra på sig mer än normalt. Tidigare ägare har troligtvis upptäckt detta och dragit åt det efter bästa förmåga med tanke på hur sönderdragen bulten var. Detta är nu åtgärdat. Helt otroligt att detta inte upptäcktes varken på besiktning (av tidigare ägare iofs, så det vet jag inte till 100%) eller på hjulinställningen. Bytte också "kullederna" i spindlarna bak tillsammans med "integral link", vilka var riktigt slut. Nu återstår bara att byta resterande stag så ska det nog vara hyfsat sen. Och göra ytterligare en hjulinställning såhär knappt en månad senare, mycket kul att kasta pengar på :) Subframebussningar får vänta till en annan gång. |
|
|
Bra med feedback! Försvann problemen helt? // Magnus |
|
| Har inte hunnit med någon jätteordentlig provkörning och har som sagt inte gjort hjulinställning än, men jag vågar nog nästan påstå det. Dock var iallafall det främre staget ordentligt slut höger bak så det finns nog potential för att det ska bli ännu bättre när.även dessa är bytta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.