AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.236

Hög ljudnivå i kupén

JesseJames
Hello!

Går i funderingar på att byta till en "beemer". Morsan har en ny 3 serie, men efter att ha provkört hennes så är jag mycket osäker. Ljudnivån i kupén är inte att var onormalt hög.....Min nuvarande Audi är bra mycket tystare, blir 3 serien tystare ju dyrare modell man tar? Morsans är en 318i med automat, orginal däck. Både jag och min fru sa samma sak efter att åkt ca 10 mil med den, det var onormalt mycket däcksljud i kupén.

Tacksam för svar.

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Ja du, det är nog så att de låter en del.
Mycket beror på däcken, den saken är klar, men jag har kört E46 318 och 320 före o efter facelift samt 330, och inte blir de nämnvärt tystare för att de blir dyrare. Jag håller nog med dig, blev själv förvånad.
Köpte min en vinter med dubbdäck på, var liksom inte läge att provköra med sommardäck, så jag tänkte att den blir nog tystare när jag får på sommarsulorna, men icke. Sen går det ju att isolera en hel del, vilket jag åxå har gjort, men grundpoängen kvarstår, E46 är ingen välisolerad bil. Frugan har en ny Toyota Avensis, och trots att den är en kombi så är den väsensskild i ljud. En ren lisa för själen.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Låter underligt att E46an skulle vara högljudd??? jag provade 320-E46 när den kom och tyckte verkligen att den var tyst..och framförallt rymlig i baksätet mot de tidigare 3seriebilarna. Det jag har att jämföra med är 9-5aero, volvo V70, som helt klart väsnas mer än den 320 jag provkörde. Möjligen kan jag tänka mig att motorn är surrig på den 4-cylindriga alternativen.
Detta är något som jag absolut inte upplevt. Jag tycker E46 går tyst, speciellt i högre farter. Om vägljudet är högt och skillnaden knappt är märkbar mellan sommardäck och dubbdäck då måste sommardäcken vara bland de bullrigaste på marknaden.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Det är klart att det beror på vad man jämför med.
Det är möjligt att mina krav är högt ställda, men jämför med Audi och Mercedes t.ex, eller varför inte 5-serien?
Även dyrare japaner slår E46 med hästlängder när det gäller ljudnivå.
Jag tror att t.ex. Teknikens värld eller Automobil och andra tidningar som testar bilar är lite mer vetenskapliga än folk som hoppar in i en E46 från att ha kört en tio år gammal bil, det är klart att den är hyfsat tyst. Den är förmodligen även tystare än en ny Golf, men konstigt vore det väl annars.
Utan att försöka slå nån på fingrarna kan jag bara säga att jag har kört fem olika ex av E46, från 318 till 330, och jag tyckte inte nån av dem var så tyst som i allafall jag förväntar mig av en bil i den prisklassen, inte heller blev de tystare för att de blev dyrare. Sen är det väl så att det inte i alla lägen är komfort som dessa bilar konkurrerar med.

Det är märkligt vad man upplever saker och ting olika då. En av mina bröder har en Audi A4, nya modellen, och jag upplever inte att den går tystare än en E46. Nya C-klassen går något tystare. Lexus IS200 går inte tystare. E39 går tystare men det är en större bil också.
Har åkt opel mycket förut och de har högt ljud.. BMW har lite mindre oljud men ändå för mycket ännu... Toyota Avensis är mycket känd för att va tyst i kupen.. Renault nya modeller hörs nästan inte att de är igång när man sitter i bilen och har den på tomgång :)
-d
299
-dB
130i -07
Vid en jämförelse mellan e36 o a4 så kom jag fram till samma sak, men köpte endå en bmw. Det e frågan om man vill höra vad som händer eller vara helt isolerad från köringen. Men smaken e som baken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.