|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag är ny här och skulle se om ni har nybörjare tips till mig, nyinköpt bil och jag kunde enkelt ansluta telefon via BT och använda den, nu förstår jag att jag inte kan strömma musik från telefon och Spotify till ljudanläggningen och undrar om ni kan rekommendera något? Jag tolkar det så att jag kan använda Aux ingången i armstödet mellan stolarna eller någon form av FM sändare? Et möjligt problem/irritations moment var enligt en bekant att strömma via aux kräver att man höjer volymen för att lyssna och får man då ett trafik meddelande eller någon annan källa kommer in blir det jättehögt ljud för man kan inte separera volymkontrollen på dessa, stämmer det och har ni något råd om vad och hur man skall välja? Är Fm eller Aux en bättre än andra? Kan fm sändare sabba uppkopplingen via BT med telefonen om jag bara väljer att strömma musik via fm och telefon via BT? Som ni ser har jag inte kolla, så om ni har råd eller kan peka på en tråd jag bör läsa vore det uppskattat. | |
| Jag kör med separat bluetooth adapter (typ Länk som inkälla till auxingången. Jag har ett usb uttag intill auxingången så adaptern får sin ström därifrån. | |
|
ber om ursäkt att jag postade i fel forum! @Peter2meter Tack för svaret, har du en annan länk denna fungerar inte för mig (404 error) Jag är inte riktigt med hur du menar men med länken kanske jag greppar :) |
|
|
Ok, nytt försök: Länk Hörlurarna som följer med kan man kasta och sen behöver man köpa en kort auxkabel för att koppla aux. |
|
| Nackdelen för dig kanske är att du inte kommer kunna använda bilens bluetooth till telefoni eftersom mobilen är kopplad mot aux via bluetooth. Men kan du leva med att ta samtal direkt på mobilen (finns ju högtalarfunktion) funkar lösningen. | |
|
@Peter2meter Aha då är jag med! Tack för tipset skall undersöka det! |
|
|
Nu provade jag en annan sak: att koppla usb uttaget i armstödet direkt i mobilen. Och det fungerade utmärkt! Och på det sättet laddas även telefonen när man kör. Kolla om du har option S6FLA ("USB Audio Interface") i din bil på denna sida: Länk för i så fall kan du ju behålla telefonin på bluetooth och köra spotify via kabeln. |
|
|
@Peter2meter Om den där sidan är specifik för min bil och jag kollar under delen som heter "Multimedia" står det följande S663A Radio BMW Professional S698A AreaCode 2 For DVD S6FLA USBAudio Interface S6NNA Handsfree Kit Hittar ingen info om S6FLA tyvärr. |
|
| Du har ju usb audio, läs ditt senaste inlägg långsamt... | |
|
@Peter2meter Jisses vad dumt, jag var för snabb att svara och läste inte och framför allt tänkte inte. Tack för tålamodet, jag är inne på ett område jag inte alls behärskar (bilar/teknik, inte läsförståelse) |
|
|
Nu läste jag i en annan tråd att det bara funkar att köra usb-till-telefon med iphone. Och mycket riktigt, när jag testar funkar det bara med min iphone och inte med min androidplatta. Inte helt enkelt det här alltså. |
|
| Har du aux in så är Tunai Firefly den smidigaste lösningen med minst sladdar och skräp. Använde den i min gamla E91 som endast hade Aux-in. Strömmatade från ciggtändaruttaget i armstödsfacket. Grymt ljud, snabb uppstart och flera mobiler kan ansluta till den samtidigt och endast en parning per mobil. Länk | |
|
@84jrO Har du jämfört mellan Apple/Ios och Android som Peter3meter skriver om? Jag har nu också läst att just denna ingång fungerar med Apple produkter men inte med Android. Vore grymt bra om du har koll på det för i så fall kommer jag beställa en rakt av. |
|
|
Hade du USB port i din bil? I min gamla e91 fanns ingen USB utan endast AUX-in. Jag har testat att ansluta en android telefon direkt i USB porten i min nuvarande 5 serie och inget händer. Nästan så jag vill testa med sambos iPhone för att se om det blir någon skillnad. |
|
|
@84jr0 Jo jag har USB, Aux-in och Cigg-uttag/12V eller vad det kallas, och dessa sitter i armstödet mellan stolarna, har dock inte hunnit testa något av ovan förslag för jobbet kräver min uppmärksamhet :-/ För egen del har jag en Android telefon och tänker mig att jag skall testa först det som Peter2meter föreslog även om jag är rätt säker på att han har rätt att Android inte funkar med Apple funkar. Och annars testa att köpa det du föreslog om jag kan få bekräftat att det funkar. |
|
|
Denna kabel ska tydligen lösa problemet med Android: Länk Har inte provat själv och vet inte vad den kostar... |
|
|
@Peter2meter Har kollat runt och kunde inte finna denna kabel (på egen hand) så jag mejlade dom och frågade om den finns att köpa på närmare håll än usa, inatt fick jag svar och nej den finns bara ifrån deras webshop, så jag bestämde mig för att chansa och beställde den (straxt under 60 dollar inkl frakt) Den var slut i lager och skulle skickas i början av november så vi får se hur och om den fungerar. Baserat på deras info verkar den vara precis den jag/vi söker. Jag återkommer med info när den väl kommer. Tack för tipset. |
|
| Tunai som jag länkade till fungerar med både android och apple det har jag själv testat. Du får in ljudet via Aux-in och ström får du från 12V uttaget som sagt. Du kan inte styra något annat från ratten eller stereon förutom ljudvolym. | |
|
Köpte för 15kr på Ebay en BT-dongel som har USB och AUX. Denna lilla pryl har jag kopplat in i resp ingång i armstödet. När den är inkopplad dyker den direkt upp i iDriven som AUX-främre (jag har Entertainment Professional med 2 av allt i baksätet) och när jag en gång har kopplat ihop BT-dongeln med min Iphone så kan jag utan problem streama Spotify till bilen med bra kvalitet på ljudet. Dock kan jag inte byta låtar på ratten eller se vilken låt jag spelar på skärmen men för mig kvittar det. Telefonen är även den kopplad via BT till bilen och att två "kanaler" från samma enhet är kopplade till bilen funkar klockrent. När det ringer mutas ljudet oavsett källa och jag kan svara på samtalet från ratten. OBS, telefonen är på inget sätt sladdkopplad till bilen utan ligger löst hela tiden. Så för 15kr ink frakt kan inte jag få till en bättre lösning! Niklas Fransosen |
|
|
Nylig kjøpt en 320D Xdrive som har bluetooth til koble mobil og få samtaler men får ikke spille music via mobil. Om jeg skal ha en bra lyd, har dere noe forslag? Takk på forhånd for tips. :) Hilsen Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.