|
|
|
|---|---|
|
Det finns ett menyval i ISTA-D under Vehicle management / Software update som uppdaterar alla enheter i bilen som inte har senaste version. Min bil blev senast uppdaterad 2012 så jag skulle kunna uppgradera den men är lite osäker på om det är en bra idé. Allt fungerar så det gamla talesättet "Don't fix what ain't broken" gör sig påminnt. Man vill ju inte ha en brickad bil för att man inte kunde hålla fingrarna i styr. Någon som gjort detta? Hur lång tid tar det och vad tjänar man på att göra det? Jag har en 528i 2011 touring. | |
|
För att göra det behöver du en icom samt en 50amp batteriladdare. Jag hade inte gjort de om du inte har några problem med nånting. Min bil vart uppdaterad av en icke bmw aukt verkstad förra året pga vissa problem med nivåregleringen och den kraschade. Dock fick dom igång den efter en ganska lång väntan från bmw’s tyska support. Har inga problem nu efteråt heller så de var väl egentligen ingen fara. Men precis som du säger, Don’t fix what ain’t broken! För jag fick ändå inga nya funktioner eller utseende på nånting i menyerna. |
|
| En 50A laddare låter som en överdriven åtgärd.... | |
| Kane: Kolla upp hur mycket länge de tar att uppdatera alla bilens moduler. Inget jag hade gett mig in på med en vanlig c-tek. Enbart hu’n tar runt en timme att uppdatera. | |
|
Du behöver ICOM. ge dig inte på det annars för du kommer sitta med en halvdöd eller helt död bil då firmwareuppdateringarna kommer lägga av efter ett tag. Du måste ha ordentligt med ström och kontinuerligt under uppdatering. |
|
| Ok, tack för er input. Då låter jag det vara. | |
thekinglives |
Kane: Du får gärna utveckla ditt svar, typiskt 08 svar...svara utan att veta... beroende på utrustning i bilen, men 50 Amp är INTE overkill. det är inte för att driva modulerna du behöver kraften, utan för att köra tex elfläkt mm. |
|
En fråga. För att köra ISTA-D och göra en hel uppdatering kräv väl en legitim ISTA-D med abonemang hos BMW. Och det är väl rätt dyrt ? Eller har jag missuppfattat det ? Och som ni skriver i tråden ovan. det behövs maffigt med ström även om man stänger av alla onödiga förbrukare. |
|
| Det ser ut att ingå i den man kan ladda ner. ISTA-D kunde känna av att 35 moduler hade gammal mjukvara jämfört med den 2018 version av ISTA som jag kör med. I det läget finns inget som hindrar en från att trycka Next och påbörja uppgraderingen så det bör funka. Men jag har inte provat. | |
|
ISTA D är diagnos ISTA-P är programmering |
|
| Du kan skaffa billig ICOM klon från Kina, dom funkar bra, kolla Alibaba... | |
| Bianca: ISTA-D används även för programmering, t. ex. koda in nya injektorvärden, koda in annat batteri o.s.v. Allt som har med service att göra. ISTA-P har jag aldrig behövt använda på min f11. Det beror nog också på vilken bil man har om man måste köra P eller om det kan göras med D. | |
thekinglives |
Peter2meter:Nej. nu blir det äpplen och päron;). Vad som är programmering eller kodning, eller adaptioner, triggningar hit och dit, kan ju lätt smälta ihop, men det Bianca skriver är ju helt korrekt. Ett exempel som du själ nosade på. Batteribyte:Med Ista D kan du regestrera(ytterligare ett begrepp) nytt batteri, av samma sort och samma kapacitet. Med Ista P: Kan du "programmera in ett batteri av annan sort och annan kapacitet. . |
| Lånar tråden! Vill skaffa mig ISTA jag med. var har ni skaffat de? och tillhörande utrustning? | |
| Har skickat ett pm åt dig catch_me | |
|
thekinglives: Där har du fel, man kan byta batterikapacitet även med ISTA-D. Kolla t.ex. Vad som går och inte går att göra beror på version av ISTA-D samt version av bilens dator. Vill man ladda ner ISTA är det bara att googla "torrent ista-d". |
|
thekinglives |
Peter 3 meter: Vad är det du tror du sett i videon? kingen har aldrig fel;) |
|
ISTA D o P är prog det bästa är att köpa Original ICOM som görs av Actia och inte nåt Kina skit |
|
| ICOM NEXT | |
| ISTA P o ISTA D finns båda med svenska | |
| Bianca vars hittar jag de på svenska?:)? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.