AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.911

Vädering utav bmw e9 2800.

Hejsan,
Har en svår en här men tänkte se vad folk tycker, mellan tummen och pekfingret.

Jag har en e9 2800CSA, bilen har stått i 20 år men klarat sig bra för att vara 50 år och orenoverad. Bilen är komplett och ihopplockad men precis allting med bilen behöver gås igenom, renoveras eller bytas ut. Rostig men klarat sig hyffsat. Motorn går runt men startar ej.

Tittat i tyskland och liknande objekt tycks ligga runt 100-120.000, men förstår att priserna i sverige skiljer.

Svår värderad med så lite info, men mellan tumme och pekfingret som sagt. Tack på förhand.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Stämmer det verkligen att "rostiga, ej körbara vrak som inte startar" står i motsvarande 100-120 kkr i Tyskland? Jag hoppas du inte tar illa upp men det är nog så de flesta spekulanter skulle betrakta den.

Du skriver "ihopplockad". Innebär det att den varit isärplockad?

I Sverige kommer nog de flesta att betrakta bilen som en reservdelsbil, och då ligger nog priset på 15-20 kkr.

Transocean
AlexanderK, 100-120 kkr för dessa vrak är t o m rätt billigt.
Har väldigt svårt att tro att ett verkligt pris för en rostig E9 skulle vara över 100k. Dom ska ju vara otroligt svåra att renovera och delarna är dyra. Tror nog man ska ha helt andra prisförväntningar på en bil som "allt" behöver göras på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den typen av bilar är extremt svårt att värdera då det kan vara skicket på vissa detaljer som gör stor skillnad prismässigt - vissa saker är dyrare än andra att fixa till och även om mycket finns att köpa som nya delar via BMW, kostar en del reservdelar väldigt mycket.

Enda sättet att få "rätt" värdering är nog att sälja bilen på auktion...då blir slutpriset det som bilen är värd just där och då.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blev nyfiken och kikade på blocket - där finns faktiskt en 3,0CSI till salu om man vill ha lite referens rörande skick och pris:

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Fina bilar e9orna.

Här ännu en 2800 CS referens...

Länk

Nog rätt vanskligt att bedöma prisläget från de uppgifter som nämns, men räknar man baklänges, så vad kostar en bra lackering? Ja när allt annat är färdigt på bilen?

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det finns alltid mer rost på en E9 än man tror. En bekant äger en E9 som snart har blivit totalrenoverad och kostnaden överstiger 500K inklusive inköp av bilen. Svårt att säga vad den är värd exakt utan att se bilder, men så länge den inte håller på att rasa ihop är AlexanderK helt ute och cyklar.

Här kan du se hur rostiga E9:or kan vara: Länk
"så vad kostar en bra lackering?"

Finns nog inget rakt svar på det, priset blir ju såklart direkt kopplat till antalet arbetstimmar. Men jag har sett kostnader på uppåt 100k för seriösa jobb vid bättre renoveringar.
Tjena alla, tack för era svar.
Förstår också att det är svårt att sätta ett pris/värdera när mycket bilder och info behövs.
I Tyskland finns det en hel del renoveringsobjekt till salu om man kollar under mobile.de. (som någon också länkade till) Där verkar de fina och fräscha kosta mellan 250-400tsn och objekten runt 100-120 (Något objekt finns billigare men då är det också vrak)

Här i Sverige verkar runt 250-300tsn också vara priset man får betala för en som är fin och fräsch, men det finns väldigt få objekt ute så därav min frågeställning.

Till AlexanderK: Så tar jag självfallet inte illa upp, ihopplockad var kanske också ett dåligt ordval. Delar utav bilen har plockats ner för att göras iordning, såsom lysena och förgasarna, men allt sitter ihop nu och får man motorn att tända (förutsatt att den fungerar) så bör bilen vara körbar efter detta.

Att sälja på auktion som någon nämnde skulle ju dock kunna vara en bra ide sen när det väl är dags.
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Jag har på känn att priserna på Mobile.de har mycket prutmån inbyggt - åtminstone när det gäller entusiastbilar.
Lite grann som eBay funkar när det finns en "Make offer-knapp". Det är lite grann underförstått att om man gör ett "offer" som är bättre än 60% av utsatt pris så kommer man att få varan.

Det sagt. E9:or är ju inga billiga bilar idag.
Den Blocket-annons som länkades ovan kostade 325 000 kr och var inte uppe många dagar. Förvisso 3.0CSi, men ändå.

Var själv och tittade på just en 3.0:a för kanske fyra år sen eller så. Den gick och var besiktigad, men var ett heeeelt vrak sett till rost och fusklagningar.
Jag fegade och vågade inte lämna besked direkt. Nån timme senare var den såld. Låg på Blocket till 90 000 kr och såldes på dagen.

Det var som sagt några år sedan, och sen dess har de inte gått ner.
Men absolut - släpper du för 15-20 000 kr så är jag där och hämtar! ;)

Även i ej körbart skick och i stort renoveringsbehov så hade jag sagt att det måste ligga uppemot hundringen.
Komu
Lägg upp lite bilder på bilen så kan du få en bättre värdering här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.