|
|
|
|---|---|
|
Skulle starta bilen idag (en 325 E93 2012), sätter i keyfobben och trycker Start (haft dåligt batteri tror jag så comfort access har inte funkat senaste veckorna), inget händer men check control tänds med symbolen "bil på lift" och via longpress visar den CC-ID 719. Efter massa googlande inser jag att det är en udda kod, finns inte i de normala registrena, men nån ryss hade haft det problemet vid fuktigt väder och det var nån rattlås-grej... när jag läste det så kom jag på att jag inte hörde det där surret man normalt hör när man sätter sig och den låser upp rattlåset, och när jag kände på ratten så var den mycket riktigt helt olåst. Nån som har sett detta innan? Ryssen löste det genom att vänta ut det fuktiga vädret. Sjukt meckigt annars att behöva bärga bilen bort till BMW.. | |
| Rattlås symbolen kom en gång för mig sen slockna den efter jag kört en stund jag misstänkte batteriet så laddade det sen dess har det aldrig hänt igen | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har du inte bytt batteri ? Så gör det till att börja med är det från 2012 så har det passerat bäst före datum. Och se till att undehållsladda batteriet nån gång i månaden i 24 timmar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är faktiskt inte rattlås-symbolen utan "car on lift" symbolen.. Rattlås-symbolen är tydligen ett problem på tidigare bilar, typ innan 2009, som hade kopplat rattlås med nyckel och de kunde bugga ur frekvent tills BMW utfärdade en TSB och bytte ut alla steering columns på drabbade bilar gratis - bilarna efter det har enbart elektroniskt rattlås (ej kopplat fysiskt till någon nyckel). Och på den tiden så var symptomet alltså en rattlås-ikon. När detta problemet uppkom så hade jag råkat "toggla" keyfobben snabbt när jag skulle trycka ut den, typ den poppade ut och sen in omedelbart igen, det kanske sabbade rattlåset på nåt sätt när det skulle låsa och sen låsa upp direkt, jag vet inte.. Men ja, ska kolla batteriet först :) |
|
|
Fick ut nedanstående med Deep OBD appen och en ELM327. Vad jag kan se är de felen som för närvarande är PRESENT det första, CAS A114 samt ett längre ner DME 2F4A. Svårt att veta nästa steg. ELV kommunikationsfelet kan ju bero på ELVn, men också ett temporärt lågt batteri som sagt eller nåt annat. Sen 2F4A kan vara nån resulterande o-synk mellan CAS och DMEn som tydligen kräver nån sorts reset... CAS: Error code: A114 ELV_SG_Kommunikations_Fehler, Fehler momentan vorhanden und bereits gespeichert 123992 km CAS: Error code: A103 EWS4_CAS_Bus_Fehler, Fehler momentan nicht vorhanden, aber bereits gespeichert 123992 km, 123992 km BFS: Error code: 9EB5 Fehler Motor KHV , Fehler momentan nicht vorhanden, aber bereits gespeichert 112920 km DME/DDE: Error code: 2AEC 0x2AEC Stickoxidsensor, Eigendiagnose, Fehler momentan nicht vorhanden, OBD-entprellt 104288 km, 104320 km, 123792 km DME/DDE: Error code: 2DED 0x2DED Powermanagement, Ruhestromüberwachung, Fehler momentan nicht vorhanden, nicht OBD-entprellt 122744 km, 122744 km, 123920 km DME/DDE: Error code: 2F4A 0x2F4A Schnittstelle EWS-DME, Fehler momentan vorhanden, noch nicht OBD-entprellt 123992 km, 123992 km, 123992 km KOMBI: Error code: A559 KL30g_f Abschaltung, Fehler momentan nicht vorhanden, aber bereits gespeichert 123336 km |
|
|
Senaste nytt är att BMW vill byta hela styrkolumnen för att lösa rattlåsets failure. Ganska extremt (och dyrt), med tanke på att det är en 2-kronors legomotor där inne som kanske låst sig eller motsvarande.. men de fixar inte det utan att byta allt. Googlade runt lite och verkar som detta varit en standard-svaghet i BMWs elektroniska rattlås-designs sedan 2006 minst, med tiotusentals drabbade över hela världen. Känns grymt kasst... |
|
|
Ok, update här: problem fixed! Och trots att felkoderna verkade vara ett rattlåsfel (detta trodde BMW verkstan också) så hittade jag av en slump en Australiensare som haft exakt samma problem med samma felkoder och felsökt i flera timmar och kommit fram till att brott på ledningarna till något av dörrhandtagen som har Comfort Access ger exakt den uppsättningen problem (comfort access lägger av, sen rattlåset). Visar sig att både handtagen och CA-boxen samt ELVn (rattlåset) pratar på samma buss, och en trasig enhet på bussen kan dra ner hela skiten. Då får man comm-felen och ELVn funkar inte, vilket gör att bilen brickas. Gick till verkstan och bad att få låna min bilnyckel, gick ut till bilen, skruvade loss dörrhandtaget, bilen startade... |
|
|
Toppen med återkoppling och bra och enkel lösning! |
|
|
Man blir häpen (eller egentligen inte) över BMWs sk lösning för att laga felet. Känns som dom random drar till med vad som helst. I detta fallet hade din nota nog kunnat landa på exakt vilken löjligt hög summa som helst eftersom det hade taget dom en hel EVIGHET och en massa bytta dyra grejer innan dom hittat lösningen..... Skönt att det löste sig så pass enkelt, men pass på, BMW kommer säkert säga att ett nytt handtag behöver kodas in. Har bytt alla mina på sjuan och inte kodat in nåt. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.