AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
901

Elschema för spolarpump och sensor 120d 2012

Sl
3
Slowis
530D gt -10
Hej,

Jag har ett problem med min dotters bil där spolningen har lagt av, det gäller framrutan bakrutan och även spolningen för ljusen fram. Får även varning för låg spolarnivå i bilen trots att jag har minst 3 liter i den.
Jag trodde i min enfald att det skulle jag kunna lösa enkelt så jag rev ner innerskärm och mycket riktigt hittade jag en kabel som var av på väg ner till behållaren. Bytte ut en bra bit på kabeln och provade men lagningen gjorde inget för spolningen eller varningen för låg nivå i spolarbehållaren.
Så nu undrar jag om det finns en vänlig själ som kan dela med sig av ett elschema som stämmer in på den bilen, 120d (F20).?

Hej och välkommen,

Med lite tur kanske du senare får hjälp av dem som själva har erfarenhet och kanske vet var du bäst kan börja felsöka.

Men här hittar du i a f det du frågar efter. (Det finns lite olika varianter, så det blir nog bäst om du själv söker dig fram. Torkarna/spolningen har tre olika varianter.)

Länk

/Lennart
Sl
3
Slowis
530D gt -10
Tack så hjärtligt, hade hoppats på att det satt ett relä eller liknande för pumparna.
Ser ut som det sitter transistorutgångar för detta så det blir till att söka vidare.
Återigen Tack.

Ja, elsystemet på en BMW -12 är nog lite ogenomträngligt... Men hav tröst (och tålamod) så dyker det nog upp någon här som har koll.

På sätt och vis är det ju "bra" att flera punkter är utslagna. Det tyder ju på ett centralt fel. Säkringar har du naturligtvis kollat (och dubbelkollat - de kan vara luriga. Dessutom flera.)?

/Lennart
Sl
3
Slowis
530D gt -10
Jo, jag har kollat säkringara flera gånger och även ohmmät för säkerhets skull.
Oj, glömde spakstället. Men du verkar ju veta vad du håller på med. :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.