|
|
|
|---|---|
|
Jag har en X2 2.0 med adblue. Körcykel är väl ungefär max 2 - 3 km åt gången 2 till 3 ggr/dag. En längre sträcka på ca 4 - 10 mil (eller längre) varannan vecka. Enligt instruktionsboken tar rengöringen bara "några minuter". Jag har haft bilen i två månader och den har gått drygt 200 mil. Jag har märkt att fläkten går ca 5 minuter och det luktar bränt efter jag har stängt av den vid två tillfällen. Helt enligt instruktionsboken. Det jag undrar, blir det verkligen rent efter "några minuter". Är adblue bättre än utan. Förra bilen en X1 (utan adblue) hade jag i 7,5 år med samma körcykel och aldrig några problem med DPF. Har någon därute liknande körcykel och hur funkar det för er? Har någon någonsin fått ett igentäppt DPF med adblue? Jag har googlat om detta och inte riktigt fått några bra svar. Hälsningar Peter | |
|
Adblue-systemet sitter efter DPF och hanterar olika delar i avgaserna, så mig veterligen ska de inte påverka varandra. Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B. Då bör inte adblue påverka DPF. Frågan kvarstår att många diskuterar hit och dit om dåliga körcyklar på dieselbilar. Mig veterligen har jag inte påträffat någon som har haft problem med DPF på en BMW innan 20000 mil. (På andra märken finns det en hel del) Finns det någon därute så släng in en rad om detta. Många köper inte diesel pga argumentet dåliga körcyklar. Det vore kul om vi kunde ta bort det argumentet när det gäller BMW. Trevlig helg / Peter |
|
|
När och hur ofta gör bilen rengörning? Går det på tid eller sträcka? Måste bilen vara helt varmkörd osv? Nån som har koll? |
|
|
Bilen blir mer och mer aggressiv i sina försök att regenerera partikelfiltret om den inte lyckas enligt originalplan. Helst vill bilen kunna göra regenerereringen vid motorvägskörning med genomvarm motor, men om den inte lyckas med det försöker den även vid andra tillfällen. Om den ändå inte lyckas med regenereringen så varnar den först för att den inte lyckas, och till slut så tänder den servicelampan och kräver verkstadsbesök. Kanhända är grundalgoritmen distansbaserad, men bilen känner även av mottrycket på avgassidan. Med TS körcykel skulle jag inte oroa mig över huvud taget. Att TS har ett par gånger har uppmärksammat fläkt och doft ser jag mer som olycksfalll i arbetet, och jag märkte samma sak ett par gånger på en F10 som jag pendlade 6mil enkel väg, varav 5mil motorväg. |
|
|
Tack för bra svar jsn. Någon därute som fått stopp i DPF och måste in till verkstaden. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nja och köra en massa kortsträckor med en diesel idag är ju ingen höjdare. Nästa som att be om att DPF ska sätta igen sig i förtid. Och det gäller inte enbart BMW.utan är inte märkesbundet. Har tyvärr haft stadskörda kundbilar av olika märken som rullat under 10.000 mil med DPF problem Det krävs ju rätt många parametrar för att genereringen ska fungera. Genomvarm motor och längre körsträcka är en. Dessutom får det inte finnas några felkoder lagrade i DDE vilket förhindrar regeneringsprocessen att starta. Man får helt enkelt köra en manuell regenering med datorn efter att kollat igenom systemet så inge dolda fel föreligger . Finns ju även temphöjande medel att blanda i dieseln. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hasso: Det jag undrar ang BMW är följande rader ur instruktionsboken att det tar bara "några minuter". Det borde ju bara vara ca 3 - 5 minuter med varm motor. Det låter ju inte som det skulle vara några problem med kortsträckor enl BMW. Har du koll på hur lång tid det tar att köra en regenerering via datorn på en nyare BMW? Hur länge ska den varmköras och hur länge tar själva proceduren? Hälsningar Peter |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det brukar ta minst 30 minuter beroende på omgivningstemp innan du når upp till den temperatur som tillåter att regenerering kan startas med diagnosdator /Bosch KTS). man kan tom få täcka kylintaget med en filt Sedan ska man då köra BMW i minst 70 km/h så man lär leta på en bra väg utan hinder. Och man för köra ca 30 minuter innan diagnosen säger att det är klart. Vissa bilmodeller behöver inte köras utan där kör datorn regenereringen stillastående efter att arbetstemp uppnåtts och då kan den stå och varva motorn" i 15-20minuter i olika intervaller och varvtal. har vi nått tillfälle även kompletterat med bränsletillsats för att får riktigt hög temp asfalt är inte lämpligt under bilen i vissa fall den smälter liksom. Och har man nån felkod i systemet på nån givare el termostat så startar inte regenereringen förrän den raderats alt felet åtgärdats och raderats. Det kan ju finnas felkoder även om motorlampan inte lyser eller annan indikering. Och ibland måste man lura systemet för att man bytt DPF och radera adaptionsvärden för att få det att funka. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för utförligt svar. Jag har Carly. Är det någon som kört en regenerering med denna? Kan man göra det hemma stillastående eller måste man ut och gasa? / Peter |
|
|
Jag bråka med det på skodan och där var kravet bland annat att man skulle hålla varvet lite högre än normalt och med belastning för att underlätta för regenereringen att komma igång. Motorväg en växel ner i några mil typ. Sedan visade det sig till slut att det var fel på mottrycksgivaren som fick bytas och kalibreras innan det börjar funka normalt igen. // Magnus |
|
|
Jag ser inte att det är något större problem. Om bilen inte får en chans att bränna ur filtret på lång tid så kommer det ju upp en varning. Där är det ju bara att ta en sväng på motorvägen så är det fixat. De som jag vet har haft problem är de som skiter i varningen och fortsätter köra tills det slår stopp helt och det är verkstad som gäller. Men då får man skylla sig själv tycker jag. Om man nu inte har något annat allvarligt fel på på bilen som Hasso säger så att regenereringen inte kan starta överhuvudtaget men då spelar det ju ingen roll om man kör motorväg varje dag. |
|
|
BMW_MAN: Bra input. Jag efterlyser fortfarande någon som haft problem med DPF före ca 15K mil. Jag antar att det inte är ett vanligt problem på BMW iaf./ Peter |
|
| Nej vanligt är det inte. Inte på bilar som inte också har andra problem iaf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.