|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu ägnat tusentals timmar åt att googla efter stjärnmärkta friktionsdäck till min BMW 320d GT xDrive. Men jag hittar inga. Eller, jo, Continental ContiWinterContact ts830p samt ett priellidäck, båda runflat. Dessa är s.k. europeiska friktionsdäck. Men jag vill ha nordiska friktionsdäck. Vet någon vad jag kan köpa?? mvh Fredrik | |
|
Svårt å hitta. Köpte själv dubbdäck utan stjärnmärkning (hakka8) |
|
|
Jag såg det mikboi i en tidigare tråd. Men jag har en gammal elev som är bilmek på bmw och han byter fördelningslådor på löpande band så jag vill gärna ha stjärnmärkningen. Och dessutom vill jag ha friktionsdäck. Fan att det ska vara så svårt att hitta. Och bmw törs man väl inte fråga för då kostar det 10k extra. |
|
|
Fick med dessa från BMW i leveransen av min bil, iofs friktionsdäck av europeisk typ, vet ej om de är stjärnmärkta dock, har inte kollat, har ju x-drive..skall vara BMW original, får lita på dem. (ej Run Flat) Länk Mvh |
|
|
Jo Passo, de där är stjärnmärkta. Jag som bor lite norrut och kör ren vinterväg rätt ofta undrar hur bra "europadäck" är (och, jag vet att dubb är bättre men jag klarar mig bra på friktionsdäck, om de är bra). Är det någon som kör ContiWinterContact 830? |
|
|
Vilken dimension på däck är det du letar efter? Så länge det är samma däck och samma dimension (ej staggered Wheel-setup) runt om, kommer det inte att påverka fördelningslådan. Det är när du börjar köra med olika dimensioner fram och bak och/eller olika däckfabrikat/modeller och/eller större skillnad i mönsterdjup än 2mm fram och bak, som fördelningslådorna tar stryk. Kör du med "staggered Wheel setup" med olika bredd/profil fram och bak, bör du alltid använda stjärnmärkta däck (av samma fabrikat/modell) för de däcken är "finjusterade" rullomkretsmässigt så de skall hålla sig inom angivna toleranser från BMW... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan. Jo jag har även googlat 1000h på vad stjärnmärkningen egentligen betyder, om det bara är rullomkrets på vilka däck som helst som spelar roll eller om de stjärnmärkta däcken är hårdare byggda så att inte rullomkretsen ändras under körning. Jag kör staggered så jag vill ha stjärnmärkt. |
|
|
Ni andra som kör GT 18" 225/255 xDrive i vinterväglag. Vad har ni för däck? |
|
|
Freddan f1 - din bilmek, vilka modeller och årsmodeller byter han mest på? Eller gäller det alla med xdrive? Vore intressant å veta om nån modell är mer drabbad än nån annan.... Går man in på tex däckonline å väljer stjärnmärkning så finns inga nordiska friktiondäck med den märkningen...iaf inte i min dim 225/50r17 |
|
| Försökte hitta till min MB e class. 245/45 r18 fram samt 275/40 R18 bak. Totalt omöjligt att hitta Nordiska fick bli Pirelli (Samma som MB rekommenderade) tråkigt när jag varit nöjd med både Nokian Hakka och Continental, dessutom 2wd nu... | |
|
Slippy - samma på min E klass. Struntade i mb märkningen å hade aldrig några problem. Men de e mb det :) |
|
|
MB vill ha 22k, däckgubben fixade för ca 12k inkl montering och balansering(samma däck). Så det kostar 10k att ringa MB också inte bara BMW :) |
|
|
Slippy, har du kört nån vinter med dina pirelli? Hur funkade dem? |
|
|
Här kan man läsa lite om hur Pirelli har anpassat P-Zero till OEM-märkning: Länk Man kan nog dra slutsatsen att andra däcktillverkare har motsvarande krav/prioriteringar/ändringar på sina OEM-märkta däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Freddan nope får dem imorgon. (nu är bara 21000 inlägg bakom Johan :)) |
|
| Slippy - jo men vem ringer mb när man ska handla däck? Jag ringer iaf däckgubben/beställer själv. :) | |
|
Alla ni andra med xDrive staggered. Vad kör ni med för vinterdäck?? Det måste ju finnas tusentals bilar där ute :) |
|
|
Hej jag har en 5 GT Xdrive. 20” staggered på sommaren men på vintern kör jag 18” 245/50 runt om. Pirelli Sottozero friktion OEM, funkar mkt bra tycker jag efter tre säsonger. Verkar som att vinterdäck/hjul sällan är staggered. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Tack tegel! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.