|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skulle behöva lite tankar kring mina bilfunderingar. Förutsättningar: 35 år, villa, eget garage, gift. Medelinkomsttagare. Kör till vardags en skruttig Saab till jobbet och har som ambition att fortsätta lägga jobbpendlingsmilen på den då jag finner det föga roligt att transportera arslet från punkt A till B kl 7:30 på morgonen. Däremot har jag ett genuint bilintresse och har tidigare ägt en BMW Z4 coupe i en svinläcker blå färg. När lilleman var påväg kändes det dock dumt att ha en bil med två säten. Så den fick jag kränga iväg. Men nu skulle jag vilja ha en liknande bil igen och har kikat runt på bland annat (nästan uteslutande 6 serien/ M6) dels pga jag gillar stora motorer och dess fanatiska ljud. V12 > V10 > V8 Jag har kollat på lite olika bilar i olika årsmodeller. Blå 2011 -7500kr 270’kr Länk Vit: 2008 -13000mil 140’kr Länk Blå M6: 2005 -12000mil185’r Länk Är orolig för skenande underhållskostnader samt otrevliga överraskningar i form av verkstadsräkningar. Jag skulle i sådana fall köra bilen kanske 500-1000 mil per år under fina sommarförhållanden. Ju mer jag grubblar desto mer snurrig blir jag. Kan ni kloka människor komma med kloka (nåja...) tankar / reflektioner/ råd / pekpinnar. Tack på förhand John | |
|
Blockets utvecklare vet tydligen inte hur man gör en redirect på korrekt sätt. Fungerande länkar: Länk Länk Länk |
|
|
Den nyaste :-) känner nästan för att köpa den själv. ’Saknar’ endast taklucka... /M Mina bilar: Länk |
|
|
...och taklucka är väl dessutom ett tillbehör som ger mer besvär än nöje? Köp den med cleanast historik - ett kärleksskött exemplar har mindre risk att drabbas av sura saker som dåliga kamaxlar och ventilsäten och vad det nu brukar vara som krånglar på 650 och M6. |
|
| En 650 går ju att bruksa på ett helt annat sätt än en M6. Visst M6 "tål" säkert det men det förbrukar koppling och den snittar lätt 2.5 liter milen i lite trafik. M6an i länken är dessutom klart billigare än normalt, säljs av "Herr M6" som inte kan stava och är importerad via Lettland - sällan bra tecken. Jag skulle helt ärligt inte ta i den bilen med tång. Det lär finnas en förklaring till det låga priset. Ingen skänker bort pengar. | |
|
Jo det stämmer att taklucka inte är nödvändigt, valde själv bort det på min lilla 125i. Men jag tycker ändå att det passar fint på just den bilen...;-) /M Mina bilar: Länk |
|
| Oj - importerad via Lettland. Dååååligt tecken. Skall vi gissa att det - som av en ren händelse - bara finns en nyckel? "Men det är ju lätt att fixa en ny på BMW". :) | |
|
Hej! Jag har tänkt liknande (angående m6an). Var tror ni man skulle kunna landa prismässigt för 2011an? Har ingen egentlig brådska att behöva köpa något på stubben så att göda en bilhandlare (allt för mycket) kan jag skippa (denna gång). Med tanke på att ingen köper 6 serie. Hur mycket prutmån ska man räkna med samt hur får man till bästa pris? Hur tänker ni kring dom här ”garantierna” som dom ibland försöker pracka på en? Mvh John |
|
|
Jag personligen är rätt så misstänksam mot de här garantierna som erbjuds. De lär vara fulla med kryphål och undantag. Dessutom är det ju sällan eller aldrig de seriösa försäkringsbolagen som IF, TryggHansa och LF erbjuder sådana; vad kan det tänkas bero på? Du kan säkert pruta 10% på 650:n. Om han inte tar det så är det bara att vända på klacken och gå därifrån. Du som kund har alltid möjligheten att komma tillbaka dagen efter; den lyxen har inte handlaren eftersom han kanske inte ens har ditt nummer. |
|
|
Fortfarande håller jag utkik efter en 650. Ska åka och kolla på den blå vid tillfälle. Jag har försökt bekanta mig så mycket som möjligt med modellen, bekantskapen är sådär (?). Verkar vara rikigt dyrt att laga det mesta. Det skrivs ju om något ”Customer Care pakage” där man bytte en rad saker för att göra V8an bättre. Som jag förstår det omfattar detta alla bilar? Eller är det bara Nordamerika (som vanligt) Jag antar att man INTE kan lämna in en bil från 2012 år 2019(?) Även fast det vore helt rimligt att om det inte är gjort så ska det bli gjort (någon har ju betalt mycket för en bil som ska vara funktionsduglig ) Kan någon sprida lite ljus (?) Tack John |
|
|
Jag har haft min 650i i fyra år och kört den från 3500 mil till nuvarande 8500 mil. Endast ägd av Förenade bil innan mig. Det har varit totalt felfria mil tills nu och jag har aldrig fyllt på någon olja. Service och ett batteribyte är det enda jag gjort, tills nu... För just nu är den på verkstad för spridarbyte. Det är samma problematik som med alla BMW bensinare från de årgångarna. Skillnaden är att det blir dyrare eftersom det är fler spridare. Jag tolkade ett serviceprotokoll från när jag köpte bilen att den varit inne på spridarbyte, vilket var fel eftersom det är originalspridarna på den. Nuvarande reparation går på maskinskadeförsäkringen och jag vet inte hur många spridare som kommer att bytas. Minst två i alla fall som den gett felkoder på. I övrigt en helt underbar bil och motor som ger mycket glädje. Dessutom kör man den under litern vid långkörning om man håller hastigheter som gör att man behåller körkortet. Vid stadskörning och små korta körningar drar den betydligt mer. Summerat en imponerande bil att äga till relativt låga kostnader. Om man nu inte åker på ett totalras, som beskrivs för motortypen i diverse ryktesspridande forum. Den blå, som nu verkar vara såld, var mycket bra prissatt om det inte fanns något som var skumt med den. Import från Belgien är väl inte helt vanligt men ger inga varningssignaler heller. Den var ca 50 tkr billigare än vanligt (bortsett från de som har haft salvage title) **BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.