AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.589

135i N55: Performance avgas

Sida 1 av 2
Hej.

Hämtade nya bilen igår, en 135i N55.
Det sitter en M Performance slutburk på men ljudet är ändå lite tamt.
Jag fick med mellanröret utan dämpare.

Någon som har erfarenhet utav det? Blir det bättre ljud? Resonans?

Tacksam för input :)

/Filip
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
jag har rakt rör på min (B58 M140)

Med OE mellanrör var det lite dovare. Med rakt rör blir pops lite högre. Resonans kan jag få vid 80 km och 8:ans växel i uppförsbacke, det är inget som stör. Jag brukar växla ner och få annat varvtal på motorn så försvinner det. Det händer inte så ofta man "kör i backar".

Har du tur får du till perfekt ljud enligt dina värderingar, eller så blir det störigt som f.a.n. Smaksak det där med ljud.

Ge dig ut i YouTube djungeln och försök hitta några klipp.
Höga frekvenser tas bort med mellanröret, låga löser kammaren bak i ljuddämparen. Detta gäller alla avgasrör för flercylindriga motorer. Det man får labba med e hur långa ska rören vara etc.

Slutsats:
Du kommer få ett rivigare och ivrigare ljud om du ersätter mellanröret. Hur mycket rivigare beror på hur långt röret som sitter där är idag.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Har inte tittat på MPE systemet i detalj, har det kvar vaccumstyrd ventil bak? Isf kan du köra golfpegg modd, dvs ryck ur gummislangen och plugga den med t.ex. en golfpegg så är det alltid öppet.

En catless dp kommer att ge dig en helt annan ljudbild, högt, dovt och med vinande turbo men också lite kvalitetstid under bilen inför varje besiktning ;-)
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Grattis till nya bilen bör tilläggas ;-)
Hej.

Tack så mycket :)
Nej ingen ventil på performane. Original har det. Min gamla Z4 35is med N54 hade samma. Där ryckte jag slangen så spjället alltid var öppet.

Jag kommer montera original mellanrör utan dämpare till våren för mer ljud.
Vet inte om jag orkar med DP faktiskt.

Vi får se vad som händer :)
På en bakhjulsdriven n55 är det en barnlek att byta dp, så får du tag på ett är det ett löjligt litet ingrepp.

Fråga: vad menar du med original mellanrör utan dämpare? jag kanske missuppfattade förut.
Original rör har en dämpare innan slutburken. M performance har ingen dämpare innan slutdämparen.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Vet inte om det hjälper dig men..

Om ljudet skall bli riktigt bra så krävs ett catback system. Lika det som det för 440.

Dvs helt raka rör från cat och bakåt.

Har googlat lite men kan inte tydligt se att det funkar lika för M systemet i avseende på 135 i.
Det låter som du beskriver väldigt mesigt.

Skulle som ngn annan skribent tipsade googla. Tror att ex Remus har ett catback system som passar din bil.

428: 135 har en katt i downpipe. Från den går långa dubbelrör till slutdämparen.
På original mellanrör sitter den en ljuddämpare innan man skruvar ihop den med slutdämparen.

Jag har idag M performance slutdämpare och jag fick fick med M performance mellanrör utan ljuddämpare. De röret ska på till våren och bör ge skönare ljud :)

Original mellanrör med ljuddämpare: Länk

M performance utan dämpare: Länk
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Ok

Ja testa. Det blir bättre. Och hoppas du blir nöjd.

Med en full catback typ 440 M system så finns ingen främre ljuddämpare precis som ditt.
Men skillnaden är att även den bakre dämparen helt kan "kopplas ur" elektronisk via drive selector.

Dvs helt raka rör utan ngn ljudämpning och ljudet blir riktigt häftigt men också riktigt fruktansvärt högt.

Kan inte rekommendera detta utan möjlighet att kunna växla. Förutsatt att man vill behålla grannsämjan eller kunna ta sig fram utan att väcka uppmärksamhet.

Finns lite bilder nu om någon är intresserad :)

www.garaget.org/philly
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Snygg ! Clean kärra :)

Fabrikat på fälgarna ? De gillade jag..
Tack :)

Z-Performance ZP09
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
smärre chock när jag såg priset :)

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Vilket skick! Perfekt entusiastbil.
Jag vet inte vad den kostade, men en åtta år gammal bil i orört superskick och med klockren historik ska inte vara billig.

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Mats: Tack för den fina kommentaren, den värmer. Har precis köpt bilen och precis börjat putsa men den ska bli ännu finare sen efter en riktig polering :)

Ja jag tror jag betalade mycket men jag har alltid varit svag för ovanliga lågmilare och man ska ju inte mäta en hobby i pengar :)
Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Hej Filip.
Jag körde ett tag med y-pipen men tröttnade ur på bullret/resonansen runt 90 km/h. Monterade tillbaka orig mellanrör och är nöjd med ljudet så.
Undrar hur många fler manuella E82 N55 det är av de 19?
Kan det vara så att det är bara din och min :-)

135i AW N55 6MT
Aah tack för svaret :)

Vad är det för spec på din bil? Mil? Trim?
Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Skickade lite info till dig ang aktuell setup på bilen

135i AW N55 6MT
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Ang mängden bilar, det ser ni lätt på car.info om ni slår in regnummer. Det finns 7 N55 cab, 6 dkg & 1 man.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.