|
|
|
|---|---|
|
Godmorgon, Provade dieselvärmaren för första gången igår, de blev varmt. Men nu, sedan jag använt värmaren (startade med fjärren) då jag startar bilen så låter de ”dunk dunk dunk dunk” som om värmaren försöker tända lr något. De kommer inte från motorn. Jag har provat försöka slå av/ på på fjärren utan nogon skillnad. Någon som känner igen sig? | |
|
Det är bränslepumpen till värmaren du hör. Är det kallt ute så kanske den går igång för att få upp värmen snabbare. |
|
|
Tack för svaret! Inget att bry sig om då? Kan man avaktivera detta på något vis? Ska man måsta stå ut med ljudet hela vintern? Jag har filmat där man hör ljudet tydligt, hur lägger man upp ett klipp? |
|
| Jag har haft bilar med dieselvärmare/ parkeringsvärmare förut och jag konstaterar att något är fel. Dåligt glödstift till värmaren? | |
| Dunk, dunk, dunk ska det absolut inte låta. Däremot ett lugnt tick, tick, tick från pumpen. | |
|
Den låter då motorn är kall, när den når arbetstemeratur blir den tyst. Låter från vänster bak i bilen. |
|
| Märkligt. Värmeren sitter vänster fram. Min låter som alla andra dieselvärmare, som ett lågt brum. | |
|
Okej, de kanske inte dunkar, men klickar/ tickar högt... kanske två ggr i sekunden. Jag kan tillägga att värmaren går utan avbrott och de blir riktigt varmt i bilen innan avfärd, alltså inget konstigt förutom detta ljud. De låter, som alla ansra dieselvärmare som en jetmotor under huven medans den går. |
|
| Då fungerar din värmare precis som den ska! =) | |
|
Ni kanske har rätt. Man är van vid andra märken som är tystare isåfall. Men nu undrar jag om de går att stänga av att dieselvärmaren går igång på automatik då man startar bilen? |
|
|
Tickande ljudet känner jag igen från Mercan men det brukar bara "ticka" under uppstartsfasen - därefter kommer "startande jet-plan-ljudet" för att övergå till ett vagt "dånande" efter någon/några minuter... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om man bara behöver flytta bilen en bit och inte vill att värmaren ska starta så gör man så här: Koppla på tändningen utan att starta motorn. Koppla av kupéfläkten helt. Starta bilen. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Nja jag vill inte att parkeringsvärmaren ska starta i auto alls då jag kör. Går inte detta? | |
|
Jag har inte hört talas om något enkelt sätt att koppla bort värmaren. Med värmaren blir motorn snabbare driftvarm, mindre slitage på motorn och kupén uppvärmd. Vill du inte det? Då kylvattnet är tillräckligt varmt så stannar värmaren och startar bara igen om det skulle vara så kallt att inte motorn kan hålla drifttemperatur. Värmaren mår också bättre av att regelbundet användas. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
| Jo, men jag kör med elmotorvärmare (slangvärmare och kupevärmare) och kör parkeringsvärmaren innan avfärd. Så att parkeringsvärmaren går igång igen då jag startar bilen är inte nödvändigt, de tar bara batteri och koksar igen då jag oftast kör korta sträckor på några km. | |
|
Stänger du av den bränsledrivande värmaren innan du startar bilen? Du skrev att du körde parkeringsvärmaren innan avfärd. Varför inte låta den stanna automatiskt då kylvattnet har blivit varmt? Det borde ju gå ganska fort i och med att kylvattnet från början är hyfsat varmt. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Men herregud vad man skulle förklara sig. Är de minus 1-5c ute räcker de lätt med bara el. Jag vill inte ha igång parkeringsvärmaren för minsta lilla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.