AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.484

Handelsblatt: Der SUV Wahnsinn!

Händelser/olyckor här i Tyskland startar en dramatiskreaktion mot SUV:ar där bla Handelsblatt går ut hårt med skoningslös kritik och statistik mot allt vad SUV:ar heter. Internt inom BMW sitter man nu i krismöte och andra tillverkare reagerar säkert på liknande sätt! Någon som vet något om de svenska reaktionerna?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Noll och ingenting skulle jag säga. Man är helt upptagen med hur man ska kunna sälja någonting efter årsskiftet när skatten på vilken medelklassdiesel med 4wd och aut som helst blir över 10.000kr.
För er som inte läser tyska hade engelska "The Guardian" en artikel igår om debatten kring SUV:ar. Begreppet "SUV-skam", att jämföra med "Flygskam", dyker nu upp hela tiden. SUV-ägare uppfattar sig som idiotförklarade genom att åka runt "högt där uppe".

Från BMWs styrelserum hörde jag att man tog upp att om SUV:arna aldrig existerat och en ung, ny formgivare hade dykt upp med ritningar på tex. X5/X7 skulle han ha mötts av gapskratt från konstruktionsavdelningarna!
Även om jag själv kör BMW X3, så kan jag till viss del hålla med. Jag kör egentligen SUV bara för att jag vill ha bekvämare insteg och lite högre sittposition. Tror detta gäller majoriteten av alla SUV-ägare. Tyvärr har detta blivit synonymt med SUV:ar idag. Varför kan man inte bygga "normala" bilar med lite högre sits, typ 5-serie GT eller 3-serie GT? Problemet, som jag ser det, är att bland premiumtillverkare så består bilutbudet av två extremer. Antingen toklågt, så att man sitter på golvet och kör, eller jättehögt. Jag gillar inte att sitta lågt eftersom jag får ont i benen om jag sitter med för raka ben. Gillar att sitta med lite vinkel på benen. Samtidigt gillar jag direkta köregenskaper, och bilar som inte kränger alltför mycket. Så i mitt fall blev det en X3:a, men kunde BMW bygga en bil som 2 serien "Active tourer" fast med RWD drivlina så skulle jag inte ha något emot en sån. Har inget behov av hög markfrigång utan vill bara sitta lite högre.
Det är ju tråkigt om man stigmatiserar personer med motoriska problem. Många äldre verkar dock ha problem med att ta sig upp i SUV:ar, arbetsfordon etc. Kan hålla med om att en medelväg ibland har fördelar.

Egendomligt är att SUV:ar inte har bättre markfrigång. Anledningen är ju givetvis att aerodynamiken inte får göras ännu sämre än den redan är på högbyggda fordon. Möjligheten att köra "Off road" är ju dessutom relativt obefintlig/olaglig.

Att tillverkarna satsar på SUV:ar beror givetvis på att vinstmarginalerna är större på dessa fordon då kunderna är beredda att betala betydligt mer för att komma upp på höjden.
Ja, insteget är sannerligen inte lätt i alla SUV:ar. Körde en Mercedes GLS några veckor i somras och den är sannerligen inte lätt att ta sig in i! Förstår inte varför de gjort den bilen så hög. Finns inga fördelar som jag ser det. Sämre insteg, dåliga vägegenskaper samt dålig komfort. Varför görs det inga lyx MPV:er längre, typ som Mercedes R-klass? Tycker den bilen var riktigt vettig, men lades tyvärr ner eftersom alla ska ha SUV.
F2
85
F25
X3 X35D -12
Kör X3 sedan några år och tycker det är fantastiskt med insteget och överblicken.
Nu känns det som att krypa in i en liten tunna på marken när jag sätter mig i en ickeSUV
Förstår verkligen varför man köper en SUV idag.
Tankeexperiment; det finns bara SUVar, då försvinner mycket av fördelen med överblick. Alltså kommer SuperSUVen att bli det alla vill ha;)
Kul spaning, F25! :) Gränsen sätts vid broar och viadukter.

Min första kontakt med en 7-serie var hos en äldre bekant, som, tyvärr mig ovetande, bytte in den mot en X3. Just på grund av insteget.

När en av sönerna runt 2010 bytte upp sin äventyrsbil, en Toyota Land Cruiser, mot en större, tog vi över den gamla. Av framkomlighetsskäl, vi behövde en 4x (med stora hjul) både hemma och borta. Men med tiden blev bilen fru hustrus absoluta favorit, och när vi nyss tvingades säga farväl till den, var det bara en ny LC som gällde.

Helt klart finns det en känsla av bättre överblick i/från en SUV. Insteget är nog enklare för en del, men givetvis inte för alla. Men - och det är min poäng - SUV:ar köps ju av en anledning. Somliga vill kanske bara hänga på trenden, men jag är övertygad om att känslan bestämmer i majoriteten av fall.

Det är bara viadukterna som begränsar... ;)

/Lennart
Redan i dagens trafik så funkar inte överblicksargumentet längre. Som X3-förare så räckér det att hamna bakom en XC60 så är det slut med överblickandet. Nej för mig är de snarare möjligheten till högre sittposition i kombination med bra köregenskaper som lockar hos X3:an. Om bilen hade 5 cm lägre markfrigång, men med bibehållen karossform och sittställning så skulle det inte göra mig något. Är nog vid ganska få tillfällen som man har nytta av 20 cm markfrigång i Sverige. Skulle väl vara när Daniel Helldén glömmer ploga bilvägarna i Stockholm då :-).
Överblicksargumentet torde vara bilhistoriens mest övertrasserade argument!

Spännande är dock hur den globala bilindustrin kan tjäna så mycket pengar på att aktivt, och fullt synligt, driva fordonets alla nyckelparametrar baklänges! I Tyskland, och i nästan alla europeiska länder, verkar SUV-hatet tillta exponentiellt. Lite märkligt då de ju bevisligen säljs en hel del.

"Spännande är dock hur den globala bilindustrin kan tjäna så mycket pengar på att aktivt, och fullt synligt, driva fordonets alla nyckelparametrar baklänges!"

Därför att folk vill ha dem och köper dem helt enkelt. Till och med Ferrari ska ju ta fram en SUV nu! Det skulle de inte göra om det inte fanns någon efterfrågan. Min teori är att bilar helt enkelt blivit för låga för många och att man köper SUV är en reaktion på detta. Som sagt, en medelväg vore nog det bästa. Men uppenbarligen vill dagens marknad inte ha några sådana, eftersom lagom höga bilar som 3-serie GT, 6 serie GT, VW Golf SV och MB B-klass säljer dåligt och troligen kommer läggas ned på sikt.

"! I Tyskland, och i nästan alla europeiska länder, verkar SUV-hatet tillta exponentiellt. Lite märkligt då de ju bevisligen säljs en hel del."

Tror nog att de som hatar SUV:ar är en ganska liten del av befolkningen. Precis som att det är en mycket liten del av befolkningen som demonstrerar för klimatet i Sverige.
Självfallet är fenomenet efterfrågestyrt. Detta har dock "lurat in" tillverkarna av SUV:ar i den farliga återvändsgränden där företaget knappast skulle överleva att denna fordonskategori plötsligt lades ner. På sikt kommer kanske detta att ske, EV blir normalprodukten osv. men BMWs eftersläpning av EV-produkter i normalsegmenten är inte genomtänkta nu när VWid3 ligger i närtid.

Man kanske ska skilja på klimatstyrda protester mot SUV:ar och konstruktionsrelaterad kritik. SUV:ar är dubbelt så sannolika att välta i en olycka, jämfört med personbilar, och överlevnadsmöjligheterna vid olyckor minskar med 11%! Till detta ska läggas alla andra kinetiska nackdelar. Paradoxen blir alltså ju sämre produkt desto större efterfrågan! Nåja - någon form av gräns borde väl finnas. Skulle kunna nyansera det hela lite mer men min svenska är som synes inte den bästa.
" SUV:ar är dubbelt så sannolika att välta i en olycka, jämfört med personbilar, och överlevnadsmöjligheterna vid olyckor minskar med 11%!"

Nja, det där låter som USA-statistik där man har mycket rambyggda pickuper och SUV:ar. De SUV:ar som säljs mest i Europa är inte alls speciellt vältbenägna. Amerikanska NHTSA har ett mått som kallas "Static stability factor" som anger vid vilken sidokraft som ett fordon teoretiskt sett välter. Många moderna SUV:ar ligger där mellan 1.2 och 1.3 g. Alltså kommer bilen börja sladda långt innan det finns någon vältrisk. Tittar man på undanmanöverprov med moderna SUV:ar så är det i mycket få fall som det finns någon vältrisk. Med el-SUVAR är ju problemen ännu mindre eftersom de har en tyngdpunkt som ligger på samma nivå som en personbil med förbränningsmotor.
Siffrorna bygger på empirisk hemmamarknadsstatistik (verkliga olyckor) som BMW själva använder vid sina utvärderingar. Till detta kommer problemen med en högre, kortare främre deformationszon. Att sedan göra denna även den högre, kortare bakre deformationszonen till passagerarutrymme med en tredje sätesrad behöver väl inte kommenteras ytterligare! Det blir ju enbart genant att påstå att vältningsrisken skulle förbli oförändrad med en betydligt högre tyngdpunkt!

För att göra den höjdrelaterade krängningsbenägenheten mindre försämrar man komforten genom att styva upp fjädringen då andra krängningshämmande metoder uppfattas som otillräckliga.

Fascinerande hur man anstränger sig för att klamra sig fast vid en tydligt underlägsen teknik.
Så om jag tolkar dig rätt så vill BMW inte göra SUV:ar men är tvingade av "marknaden". Är ju så fall intressant, eftersom BMW själva var en av pionjärerna i crossoversegmentet med E53 X5 och E83 X3. Varför utvecklade man dessa bilar om man tycker att hela SUV-idén är helt befängd? Intressant också att BMW tycker detta när deras SUV:ar torde höra till de minst vältbenägna på marknaden.
Jag är på intet sätt talesman för BMW även om jag via min familj kunnat följa delar av företagsklimatet på nära håll. Som många påpekar präglas givetvis inte bilindustrin av idealism utan av (över)tydliga vinstintressen. Det man dock måste vårda är märkesidentiteten genom att inte bli för oärlig eller "populistisk" (jfr VW:s dieselcirkus). Tror aldrig BMW skulle börja tillverka grävskopor även om det fanns pengar att tjäna. Olika BMW-anställda har, liksom människor i allmänhet, olika uppfattningar om olika produkter. Inställningen till SUV:ar varierar därför säkert, men min erfarenhet är att väldigt många är djupt kritiska inom BMW. Liknande påstår vissa gälla för så olika märken som Porsche och Roll Royce. Man lägger 100 tusentals konstruktörstimmar på att förfina produkter bara för att finna att marknaden efterfrågar en teknisk nivå som flyttar klockan tillbaka decennier av skäl man inte riktigt förstår. Alla som kört en SUV en riktigt blåsig dag på Autobahn kan nog följa mitt resonemang. När teknologin attackerar säkerhet och miljöaspekter, på ett för allmänheten tydligt sätt, är det ju inte konstigt att media reagerar som nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.