|
|
|
|---|---|
|
Hej min bmw 318 e91 n46b20 Gick ej genom besiktning högt co och co2 Felkodar 2ca2 och 2ca3 Kan lambdasonden före katt orsaka högt co? Bilen går bra i övrigt bytt ventiltätningar nyss | |
|
Hej, Med de felen borde du ha haft en tänd motorlampa. Hur länge har du haft bilen? Hur långt har den gått? /Lennart |
|
|
Ingen motorlampa testat släcka koderna med inpa men dom kommer tillbaka Haft den ca3000mil gått ca 14200mil nu Bytt kamkedjekitt ställmotor till vanos diverse packningar samt sist ventiltätniningar Pga drog mkt olja tätningarna var hårda som backelit |
|
|
Då är nästa fråga: fungerar motorlampan? Det skall ju besiktningen i o f s kolla, men alla kan ju missa. Som du skriver, handlar felkoderna om de två främre syresensorerna. Men det borde ha tänt motorlampan. Och eftersom den inte lyser, är den möjligen inaktiverad (t ex m eltejp). Men sannolikheten för att två syresensorer ger upp samtidigt får nog anses vara låg. Felkoderna avser sondernas uppvärming och då kan man kanske anta att ett relä eller en säkring har gett upp. Men du har ju INPA. Det borde väl kunna hjälpa dig vidare? /Lennart |
|
|
Ja den funkar. Syresensor inte samma som lambdasond före katt? Finns bara en på denna motor vad jag sett vet? Kollat säkring i boxen i motorutrymmet den va hel finns det flet på sndra ställen? Inte så haj på inpa så vet ej hir man kikar där mer än felkoder |
|
|
[url=Länk [url=Länk |
|
|
Hej, Plattan strejkade igår, precis när jag skrivit färdigt ett inlägg. Då kroknade jag också... Men det kanske inte gjorde så mycket, för under mellantiden läste jag en tråd om ett problem som mycket liknar ditt. Länk Sammanfattningsvis handlar det om samma motortyp (vill jag minnas) som ger samma felkoder, 2ca2 resp 2ca3, dvs två koder som båda pekar ut de främre sensorerna. Men, precis som du skriver om din bil, det finns bara EN främre (och en bakre) sensor. Följaktligen diskuteras det en del om hur detta kommer sig. Minns inte längre detaljer (som är oväsentliga) men det teoretiseras en del om DME, som gör någon medveten skyddsåtgärd. Utan betydelse, som sagt. Men det är ju i högsta grad intressant att man kan få felkod på en grej som inte finns. Alltid lurar det väl någon, tänker kanske konstruktörerna. För att göra problemet extra svårlöst hade trådskaparen i ett tidigt skede bytt den den främre syresensorn, men utan att lösa felet. Glad under några mil, sen var det tillbaka. Det visade sig till slut att det ändå var den främre sensorn som var boven. TS hade haft den ovanliga oturen att få en defekt originalsensor från BMW. Så när han så småningom efter kontrollmätningar (resistans) fick indikation på att sensorn inte var korrekt, bytte han ut den och blev äntligen fri från problemet. Med tanke på miltalet på din bil, är det nog inte fel att med alla dina egna och den refererade trådens indikationer byta ut den främre sensorn. Den har ändå nått sin förväntade livslängd. Det som fortfarande stör mig, är att felkoderna inte har tänt motorlampan. Men att byta den främre syresensorn (reglersonden) är trots det en första åtgärd. Köp BMW eller OEM. Till sist: dina länkar vill sig inte. /Lennart |
|
|
Tack för svar :) Muttrat den syresensorn nu får leta upp en annan. Kan man på något vis kontrollera denna? Möjligt att den gått sönder pga att bilen dragit i sig mkt olja? / richard |
|
|
Som jag skrev tidigare, är det inget konstigt med att en syresensor ger upp runt det aktuella miltalet. Hög oljeförbrukning kan möjligen marginellt påskynda nedbrytningsprocessen, men jag vet inte. Sensorerna, framför allt reglersonden (den första) jobbar i en tuff miljö och åldras helt enkelt. Bara att acceptera. /Lennart |
|
|
Skall uppdatera denna så svaret finns för andra Jag bötventiltätningar olja filter utan framgång Sedan främre lambdan fick bort alla felkoder men avgasvärden dåliga icke godkända ändå Tog chansningen och bröt katalysator köpte en på skroten Och då gick den igenom Min slutsats bilen hade sopat i sig så mkt olja så att katten gett upp rätt eller fel slutsats vet ej men nu är bilen besiktigad och godkänd |
|
|
Hej, Bra att det löste sig, och tack för din återkoppling! Men en väsentlig fråga kvarstår: varför tändes inte motorlampan? Något att fundera vidare på, kanske? Den kassa syresensorn kan ju på något sätt ha bidragit till kattens död. Det hade ju varit bra med en tidig varning från motorlampan för att kanske ha kunnat rädda situationen. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.