AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
541

Rycker under nedväxling och belastning E39 touring 525 -04

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej har en E39 touring automat som vid nedväxling i uppförslut kan generera i ryck i drivlinan !!
Är det måntro någon bakvagnsupphängning tro eller kan det bli bättre med oljebyte i lådan !!
Miltal 28400 mil oljan bytt två ggr om vid 21 - 22000 mil
Vilka bussningar kan det vara som genererar detta ??
Bakvagnsbussningar - ” achskörperlager ” eller är det gummi medbringarna i kardanaxeln ??
Hej,

Jag har egentligen inte en aning, men vår nu avyttrade Land Cruiser (automat) visade upp ett liknande beteende. När jag körde med farthållaren och det kom ett uppförslut så att lådan måste växla ned, skedde det väldigt hårt. Mycket obehagligt, mest för drivlinan föreställer jag mig men också för mig.

Farthållaren/växellådan har ju i många fall lite svårt att anpassa sig till en plötslig förändring i belastning, men här var det värre än lite. Jag tolkade det som att någon ventil eller lamell inte spelade med. Om jag istället slog av farthållaren i uppförsbackarna men ändå höll jämn fart (utan farthållarens lite hysteriska perfektion) slapp jag dessa hårda nedväxlingar. Och om det trots allt blev en nedväxling, blev den betydligt mjukare. Gaspådraget spelade alltså roll.

Ju mer jag tänker på det, desto mer lutar det i mitt fall åt någon ventil som kanske öppnade för snabbt (eller ev för långsamt), så att växlingen skedde med ett hugg.

Det fanns absolut ingen tendens till slirning.

Men när du skriver "ryck i drivlinan", menar du att det dunkar till "där bak någonstans"? Eller att det, som mitt fall, bara blir en hård växling?

/Lennart
316
Sörgissjö
Tack för svar
Ja för min del är det nog snarare en duns i drivlinan känns det som ??
Ja som du säger spelar det roll beroende på gaspådraget
Typiskt framkommer det om man skall svänga vid en korsning och det blir uppför i korsningen , man måste även då ta ner farten !!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle nog kika på hardyskivan och "homo-knuten" de kan orsaka glapp i drivlinan/kardanaxeln.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
316
Sörgissjö
Homo knuten är bytt en gång !
Så det är kanske hardy skivorna då ?
Vad tror man om bussningarna som hållet hela bakvagnsbryggan då ?
Kan dessa vara involverade ?
Inget läckage kan då ses på dessa !
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, "cola-burkarna" är en klassiker på touringmodellen då de är vätskefyllda (vilket inte sedanmodellen har).

Men då brukar man få "gung" i bakvagnen över ojämnheter.

Du har även bussningarna som håller diffen som kan orsaka rörelse i drivlinan.

Problemet med E39 touring är att det finns ett gäng bussningar och annat i hela bakvagnsupphängningen som med tiden blir dåliga. De går väldigt fint på vägen när allt är friskt men det kan vara svårt att hitta vad det är som är dåligt när problemen kommer...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.