AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.178

320D E91 problem med förlorad kraft

Hej!

Precis som rubriken lyder så upplever jag förlorad kraft ibland, bilen har gått 12.000 mil.
Nu senaste tiden så fungerar bilen bra efter uppstart när den är kall, turbo levererar och inget märkvärdigt.
Men efter någon mils körning (antar att när bilen börjar bli varm) så känns det ungefär som att hälften av alla hk är där. Kollade lite snabbt på wastegaten vid uppstart och den rörde sig då åt ett av hållen och antar att den normalt sett är öppen när bilen står på tomgång?

Iallafall när jag sedan åkte iväg en sväng så började bilen gå svagt igen och när jag kom hem så kollade jag på wastegate armen och nu helt plötsligt så var den i samma läge som före jag startade bilen.

Vad säger ni BMW-kunniga människor? Helt förtvivlad över att bilen fungerar bra vid kallstart och sen halva kraften borta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motionera "armen" på turbon med handkraft - det händer att de kärvar fast.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Okej! Men hur kommer det sig att den öppnade upp sig fullt vid kall uppstart då bilen har fått stå och typ 10 minuters körning så har den stängt igen? :( Hur bär man sig ens åt för att få lös den där armen?!

alltså detta har hänt flera gånger nu men kanske är så att den kärvar fast när bilen har blivit varm??

J_
10
J_MB
320d e91 2011
Det är väl armen på turbon som är till variabel geometri. Min kärvade och blev klen. Gått att motionera upp och smörja. Gasar man till rejält rör den sig på min.
Har du fått ordning på den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.