|
|
|
|---|---|
|
Hur är det med bakaxelväxeln på på modellen i rubriken? Någon som havt problem med den? På min bil bytte de för 2 år sedan på garantin och nu pratar de att den behöver bytas igen. What gives? Är den så klen? Sammanlagt 3 slutväxlar på 3 år känns en aning i överkant. Vad säger ni? | |
| Ja det verkar väldigt konstigt, vad är det mer exakt som händer med bilen som gör att de velat byta slutväxeln? | |
| Körde 16000 mil med min automat 320d utan problem.. | |
|
Låter märkligt! Jag kan inte dra mig till minnes att jag ens har hört om att någon behövt byta bakaxel på en F-seriebil... Vad var problemet? Var det samma problem båda gångerna? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för alla svar! Första bytet – läcka ingående axel. De tappar oljan och ser metallspån i den. Byte på garantin. Byte nr. 2 – It’s complicated men jag ska försöka fatta mig kort Maj i år, besiktningspremiären för bilen. Oljeläcka slutväxel höger utgående axel, liten en. Besiktningskillen säger: Ingen fara men det ska inte läcka på så pass ny bil. Till verkstan. Bokar tid och frågar om goodwill. Får det. Ett par veckor senare. Packbox bytt. Jag sätter mig i bilen och glad i hågen kör iväg. Inte så glad när jag hör ett missljud i hastigheter mellan 80 och 120 som inte fanns innan verkstadsbesöket. Lågfrekvent resonansljud som påminner det buffande ljudet som man hör med en bakruta nervevad, fast inte så starkt. Hörs tydligt på slätt asfalt vilket, gudarna ska veta, vi inte är välsignade med i vårt land men det finns här och var. Tillbaka till verkstan. Testkör med verkmästaren. Han hör inte missljudet. Normalt, däckljud, säger han och mycket övertygande med en aning nedlåtande underton lägger till – bilen är fin, inget missljud här. Han lyckas nästan övertyga mig. Jag kör ett par veckor och ljudet finns där, och driver mig till vansinne. Ni vet, när man fixerat sig vid något det är svårt att släppa det. Fortsättning följer… |
|
|
Vad har du för däck? Hur slitna är de? Är de helt jämnt slitna utan någon form av "fiskfjäll" eller annat i slitbanan? RFT-däck i allmänhet och Bridgestone i synnerhet har en förmåga att skapa väldigt obehagliga lågfrekventa oljud... Det är ju inte säkert att det är bakaxeln som är kass bara för att du hör ett lågfrekvent ljud. Lite metallspån i oljan är inte helt onormalt då det skapas vid inkörningen/inslitningen. Därför föredrar jag personligen att man skall byta oljan i alla fördelningslådor, växellådor, slutväxlar efter delarna är inkörda, särskilt om det inte finns något filter i systemet som tar hand om metallpartiklarna. Förr satt det åtminstone en magnet på avtappningpluggen i de flesta slutväxlar/diffar, men det är nog länge sedan man slutade med det (många moderna bilar har inte ens en avtappningsplugg!)... :( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag börjar forska, läser här Länk och i verkstadsmanualen här Länk (den siten är guld värd). Med bilen till GDS och på lyften. Det resulterar i följande reklamation (per e-mail) Start citat------------------------------------------------------------------------ ” Hej, Hade min bil (reg.nr) i er verkstad för byte av packbox utgående bakaxel tidigare i maj. Efter det arbetet kan jag höra ett lågfrekvent, pulserande dovt ljud som inte var där tidigare. Inte högt ljud men det är hörs. Ljudet finns i hastigheter mellan 80 och 120 km/t och starkare över 160 km/t. Igår hade jag bilen på lyft och tittade på hur det såg ut runt slutväxeln. *Jag kunde se att arbetet INTE var utfört enligt 33 10 023 Replacing radial shaft seal for output shaft at rear axle differential, left or right* - BMW Verkstadsmanual, BMW F30 320d Sedan. Detta bekräftas i kopian av arbetsrapporten som jag fick av verkstaden. I listan på delar/material fattas delar som skulle vara där om jobbet hade gjorts enligt manualen. Jag föreslår att vi träffas och pratar om detta. ” Slut citat----------------------------------------------------------------------------------- Vi träffas och under 1 timmesdiskussion jag lyckas övertyga honom att jobbet inte var gjort enligt tillverkarens arbetsanvisningar, som det heter på fint språk. Han går med på att det ska tittas på det och att jag ska vara med i verkstan. In i verkstan bultar lossas och dras med rätt moment och i rätt ordning. Några engångsbultar en låsmutter, som borde byts vid första besöket, byts. Teknikern och jag testkör och han hör missljudet. Jag ber honom skriva ner det i arbetsrapporten vilket han gör. Mera mail fram och tillbaka till verkstadschefen, med semester däremellan, där mitt outtalade syfte är byte av kardanaxel. Det kommer mera…. |
|
|
Hej Johan, Jag bytte mina RFT däck till oRFT förra sommaren. Missljudet jag pratar om är inte däckljud. Jag mätte med frekvensanalysator live. Den visar alltid en topp på frekvenser som stämmer på pricken med kardanaxelns varvtal. Den är rätt enkel att räkna fram ut ifrån hastighet, hjul/däck omkrets och utväxling i slutväxeln. Vid första besöket hade dem särat (det behöver göras för att byta packbox) kardanen mellan fläns och hardy-skiva och istället som arbetsanvisningen föreskriver vid den s.k. iläggsmuttern. Både i internet manualen och INPA sägs uttryckligen att vid demontering av kardanaxel man inte får separera vid flänsen därför att kardanaxeln är balanserad som en enhet inklusive flänsen. Det tillsammans med mina mätningar pekar på att kardanaxeln är i obalans eller inte centrerad som den ska. Kan slutväxel vara inblandad i denna historia? Storyn fortsätter… Som sagt mailväxling och som resultat av den erbjuds jag byte av slutväxel och kardanaxel. In till verkstan i tron att de bjuder på notan. Där läser jag arbetsordern 1. Byte bakaxelväxel 2. Byte kardanaxel p.g.a. felaktigt arbete utfört tidigare Beräknad kostnad 28 634 kr. Jag säger ”nej tack” till backaxelväxel och undertecknar. Två dagar senare ska hämta bilen och i servicedisken möts av en något skamsen servicemottagare – ”det gick inte bra med kardanaxelbytet. Den de försökte sätta in var för lång”. Nu stundar ett nytt försök att byta kardan. Min fråga: Kan en auktoriserad BMW verkstad använda begagnade delar, kardan i mitt fall, på en 3 år ny bil? Får de det? Vad säger experterna? Ber om ursäkt att det blev så långt! Tacksam för svar! |
|
|
Uppföljning – bakaxelväxel och kardanaxel byttes. Det är den tredje bakaxelväxeln på 3 år. Det är lika ofta som motoroljebyte. Den gick på goodwill. Kardanen gick på garanti av tidigare arbete som utförts felaktigt. Resultat – missljudet som jag skrev om är borta:)) |
|
|
Härligt! Detta låter som sagt lite märkligt och jag kan inte heller dra mig till minnes att jag hört/läst om det problemet tidigare - sa de vad det var som blev knas i diffen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Visst låter det märkligt. Jag frågade verkmästaren varför de tyckte att slutväxeln behöver bytas. Hans svar var att den kan ha utsatts för överbelastning p.g.a. de vibrationer som obalanserad/ocentrerad kardan genererar. Det kostade mig inget så jag bråkade inte om det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.