|
|
|
|---|---|
|
Är spegelglaset fastsatt enbart med några plastclips eller är det någon skruv som först måste lossas? Såg på Youtube där man först vinklade spegelglaset och sedan drog loss spegelglaset. jag har provat detta men då det inte lossnade så vill jag försäkra mig om att det inte är något mer som ska lossas innan man kan dra loss spegelglaset. | |
|
Hej, Om jag minns rätt, är spegeln fäst med en stor cirkelformad fattning. Periferin på fattningen är en låsring och går att röra någon cm eller lite mer åt ena eller andra hållet. Du kommer åt den, som du skriver, genom att vinkla upp spegeln. /Lennart |
|
|
Klippet som jag såg på Youtube visade ingen låsring, utan man bände bara loss spegelglaset som verkade sitta med fyra plastfästen. Vill inte göra fel här så jag avvaktar och ser om det är flera som har erfarenhet av att byta spegelglas. |
|
|
Det är nog som du tror. Mitt minne stammar kanske från Volvo-tiden, även fast jag faktiskt har varit på även bmwn:s. Länk /Lennart |
|
|
Enligt Haynes reperationshandbok ska det finnas en låsdel mellan underdelen av spegelglaset och själva backspegeln som ska föras till höger, därefter ska man kunna lossa spegelglaset. Jag ska kolla om det är så på min modell. |
|
|
I min Bentley för 7-serien 1995-2001 anges den metod som du först hittade på YT. Till skillnad från min tidigare länk till newTIS.info tycker Bentley att man skall ta tag i glasets ytterkant och dra bestämt. Rumstemperatur rekommenderas i båda fallen. OM du skulle ha den låsring som Haynes tycker, bör den vara lätt igenkänd, då den har några väl synliga räfflor som skall ge bättre tag. (Men kanske surrar jag om Volvo igen... ;) ) /Lennart |
|
|
Det visade sig att baksidan av spegelglaset har en låsring som man via en pigg undertill vrider till höger och då lossade spegelglaset. På min är det automatiska avbländande spegelglas och nya kostar nästan 3.400:- styck hos Schmiedmann!!. Det finns en annan variant som inte bländar av och kostar 279:- styck, men det är den varianten som har hakar och trycks dit (det var den varianten som jag tydligen såg på youtube). Jag måste ta reda på om dessa även fungerar att sätta dit i mina backspeglar då den dyrare varianten är helt otänkbart med det priset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.